Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerskabsform?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 31. Mar 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg står og skal deltage i opstart af et ApS.

Jeg er i den situation, at jeg er studerende, og dermed på SU. Altså må jeg kun tjene et vist beløb ved siden af SU'en.

Giver selskabet overskud, er det meningen vi vil udbetale en del af dette overskud. Dette kan betyder jeg kommer til at tjene for meget.

Kunne jeg oprette et SMBA, og derigennem investere i ApS'et? Dermed kunne et udlodet overskud gå i mit SMBA, i stedet for at blive udbetalt til mig personligt?

Er dette ladesiggøreligt? Eller er der andre muligheder?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm.....! Hvorfor dog alle disse besynderlige krumspring?

 

Hvorfor ikke bare regulere udbetalingen fra ApS`et, så du holder dig indenfor SU-grænsen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 31. Mar 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Vi er 3 partnere, der hver indbetaler 1/3 af indskuddet til et ApS. Vi har tænkt os at strukturere det med et holding- og et driftsselskab.

Jeg har før fået fortalt af en revisor, at ønsker vi udbytte fra holdingselskabet, skal alle have et lige stort udbytte. Dette skulle være et lovkrav.

Derfor kunne der opstå problemer, da jeg ligger ret tæt på grænsen af, hvad jeg maximalt må tjene ved siden af SU'en.

Det var derfor jeg tænkte, at udbyttet så kunne udbetales til mit SMBA i stedet, hvor jeg derfra selv ville kunne dosere udbetalingerne til mig selv i passende portioner? SMBA'et skulle altså fungere som et slags holdingselskab for holdingselskabet :)

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alexander,

 

Hvorfor skal i have et fælles holdingselskab?

 Det bedste ville helt klart være at stifte hvert sit holdingselskab, som så ejer driftselskabet - så er der bedre struktur på det hele + dit problem er løst.

 

Jeres nuværende løsning kan jeg ikke se det smarte i, der vil også være andre fordele ved 3 holdingselskaber istedet f.eks hvis én af jer ønsker at komme ud, er det lettere at sælge sine anparter, og dette kan gøres skattefrit efter 3 år. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jo være at der ikke er midler i virksomheden til at etablere 3 holdingselskaber. Det plejer at være derfor at folk begynder at tale om SMBA selskaber. Det er helt korrekt at der ikke kan laves skævdeling af udbytte medmindre man laver opdeling i klasser hvor nogle anparter giver ret til forlods udbytte men det er jo ikke tanken at nogle skal forfordeles her og hvis det efter et stykke tid ønskes ændret kan de skattemæssige konsekvenser blive uoverskuelige.

Kunne man ikke bare føre en tilbageholdende udbyttepolitik og så vederlægge de andre i løn. Det kræver selvfølgelig at I kender hinanden meget godt for på et tidspunkt vil du jo gerne have de penge ud som du ikke har fået ud tidligere og det kan så også kun ske i form af løn. 

En anden model kunne være at du fik dit vederlag ud på faktureringsbasis. Vederlaget kunne så indgå i virksomhedsordningen og via opsparing af opsparet overskud kunne du så holde beregningsgrundlaget vedr. SU nede. Det kræver bare at man kan siges at drive selvstændig virksomhed. Ellers er det jo løn. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...ligger præcis som Jesper skriver, enig!

Tilmeldt 31. Mar 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere ting i det. Midlerne for det første. Risikoen for det andet.

375.000 kr.  vil faktisk være langt flere midler, end vi skal bruge til opstart. Det er vel ikke tilrådeligt at investere det dobbelte antal kroner, end der er behov for?

Mindre indskud er lig mindre risiko. Og hvis nu flyet skulle styrte ned, er det ikke en formue det er en katastrofe at midste.

Bliver det en succes, og vi over tid kan akkummulere en passende egenkapital, kan man så ikke splitte holdingselskabet op i 3? Vil midlerne så ikke være bundet i de nye selskaber? 

Som Skattekonsulenterne er inde på, er en tilbageholdende udbyttepolitik nok det bedste at satse på i dette tilfælge. Jeg er jo (forhåbentligtvis) ikke studerende for evigt!

 

Skattekonsulenterne:
En anden model kunne være at du fik dit vederlag ud på faktureringsbasis. Vederlaget kunne så indgå i virksomhedsordningen og via opsparing af opsparet overskud kunne du så holde beregningsgrundlaget vedr. SU nede. Det kræver bare at man kan siges at drive selvstændig virksomhed. Ellers er det jo løn. 
 

Altså min selvstændige privat ejede virksomhed skal drive selvstændig virksomhed over for vores selskab? Eller skal jeg være ansat gennem mit privat ejede virksomhed. Jeg er ansat to andre steder lige p.t. Ville det have indflydelse på, om det jeg lavede for det fælles selskab, kan betegnes som løn?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Et fælles holdingselskab kan senere splittes op i tre ved en såkaldt spaltning. Jo midlerne vil være bundet i de 3 nye selskaber men herved vil det være op til jer især at afgøre om midlerne i jeres respektive selskaber skal videre ud personligt eller blive der. Det hjælper dig bare ikke her og nu. Vil de andre have penge ud af selskabet er du tvunget til også at få det når I kun har et fælles holdingselskab. Måske du kan overbevise dem om at det er bedre at lade pengene stå i selskabet/holdingselskabet da I herved hurtigere kan få jeres egne holdingselskaber 

Du siger at du er ansat to andre steder - som lønmodtager må man formode. Det vil ikke få nogen betydning - og det vil nok være vanskeligt at gøre dig selvstændig - men kunne du få disse to andre lønmodtagerforhold ændret til at blive selvstændig virksomhed så kunne det rykke noget. Formentlig er det dog nok tvivlsomt om du kan det. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 31. Mar 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Jo midlerne vil være bundet i de 3 nye selskaber men herved vil det være op til jer især at afgøre om midlerne i jeres respektive selskaber skal videre ud personligt eller blive der.
 

Som jeg forstår dig her, kan man efter opsplitningen af det fælles holdingselskab, selv have fuld råderet over al kapitalen. Dvs. at der til en start, skal være mindst 125.000 kr. i det nye holdingselskab, men at jeg i princippet kan trække det hele ud efterfølgende? 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)