"Det med at folk vil jo snydes" snydes ville jeg være enig i dig med hvis en t-shirt var en standart vare og havde nøjagtigt den samme værdi for alle. Værdi er netop nøgleordet her. Det handler jo om hvad personen som køber denne t-shirt føler den er værd for ham. og hvis han har det tre gange så godt i en t-shirt til 200,- som han har i en til 100,- så er det jo alt-andet-lige pengene værd for ham.
Lad os så for øvrigt én gang for alle blive enige om at vikøber ikke mærketøj fordi det holder længere eller nødvendigvis er bedre kvalitet. Vi køber det fordi det er mode. - Jeg vil vædde min gamle 486''er på at 75 % af det tøj (yngre) folk køber ikke bliver slidt op. Det bliver umorderne og gemt bagerst i skabet eller doneret væk til kirkens korshær. Jeg har selv gjort det adskellige gange, og også fortrudt det eftersom moden jo typisk går i ring med jævne mellemrum .
Og bedre kvalitet?? Målt hvordan?!? Jeg nyder da at tage min en af mine Cerutti super 120 habitter på, men den holder ikke længere end en Sand eller en Blues. Tvært imod - stoffet er så fint at det slides en del hurtigere end en alvet af lidt grovere metervare. Men den sidder lidt bedre (efter min mening) og så føler jeg mig SÅ klar i den . Og så er vi vist tilbage ved snakken om værdien for køberen Så øget værdi for køberen er jo det firmaerne forsøger med ''branding'' af deres produkter. Denne øgede værdi bliver en del af kundens eget image ved at klæde sig i produktet. Der er jo en grund til at Diesel kan tage 1200,- for et par jeans og Jack & Jones kan tage 600,- for dem selvom begge par er skåret af samme metervare og syet hos Blueline i Italien. |
Omkring jack&jones vs. andre, så handler dette jo lige så meget om branding i forhold til din målgruppe.
J&J er en del af bestseller, ligesom Selected, men de bliver branded og prissat forskelligt, for selvfølgelig at sælge mere via forskellige målgrupper!
Dette er en vildt spændende diskussion omkring prissætning vs. branding. for man gør det jo indenfor rigtigt mange brancher, incl. det famøse kildevand!