Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring: Stjålet anlægsaktiv (ApS)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et par konkrete spørgsmål omkring emnet hvor en virksomhed får
stjålet et anlægsaktiv:

1. Anlægsaktivet er fuld afskrevet og har skrotværdi = Nul Kroner. Skal der bogføres noget i denne forbindelse?

2. Anlægsaktivet er delvist afskrevet.
Simpelt eksempel: Aktiv købt for 100000 Kr. i 2023 og afskrives over 4 år linært med 25000 Kr. pr. år (skrotværdi = Nul kroner).
Så værdien er Kr. 50000 ultimo 2024 (aktivet stjæles i 2024). Skal der bogføres noget i denne forbindelse eller skal resten
"blot" straksafskrives i regnskabet.

3. Hvis man er så heldig at have en erhvervsløsøre forsikring som rent faktisk dækker dette aktiv og forsikringsselskabet
udbetaler en "erstatning". Hvorledes skal dette modtagne beløb bogføres (andet end at der kommer penge ind på bankkontoen og
dermed har indflydelse på egenkapitalen på passiv siden samt på aktiv siden (omsætningsaktiv)?

4. Jeg går ud fra at den modtagne erstatning ikke skal beskattes, eller er det en forkert formodning?

Tak
Johnny
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

1 nej - det skal slettes af aktivlisten du skal have blot men - du skal have det politianmeldt og gemme anmeldelse så skat ikke tror du har taget det ud selv

2 ja så skal det afskrives med resten og igen vigtigt med dokumentation for tyveri ellers ikke muligt at afskrive eller bare fjerne fra aktivlisten som bruges hvis man lukker f.eks

3 som indtægt ganske enkelt - erstatning - generelt uden moms

4 nej - og ja - du får ikke skat af erstatningen som sådan, men du får jo ikke et tab heller, hvis aktivet var noget værd, og var aktivet helt afskrevet får du jo en indtægt ud af erstatningen som jeg ser det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Mar 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak,

Ja, man kommer ikke langt uden et journalnummer fra politiet.  Ved det af erfaring.

Det med skat på erstatning fra forsikringen - det kan give mening, omend man jo måske skal bruge pengene til at købe noget nyt tilsvarende.  Men det er jo reelt set en indtægt....  Mon Told & Skat har et separat rubrik nummer til lige den slags når man skal indrapportere? Jeg har ikke fundet det.

Har vist også nogle spørgsmål om de "nye" rubrik 126 og 127 om afskrivninger, men det kan jeg vende tilbage til i en ny tråd.

Tak

Johnny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Johnny_ApS:
Det med skat på erstatning fra forsikringen - det kan give mening, omend man jo måske skal bruge pengene til at købe noget nyt tilsvarende.  Men det er jo reelt set en indtægt....  Mon Told & Skat har et separat rubrik nummer til lige den slags når man skal indrapportere? Jeg har ikke fundet det.

nej - det er del af dit resultat til skat blot - ikke separat - der er jo også kun skat hvis aktivet var i 0 kr inden, og du nu får en erstatning 

Har du EMV over 300.000 kr omsætning - eller ApS så ville jeg bruge en bogholder eller revisor til selvangivelsen (og årsrapporten i ApS) faktisk
Er du EMV under de 300.000 kr - er det langt lettere

Alt for mange får lavet fejl og ender så dybt forgældede

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)