Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Om selskabsskat og løn

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg oprettede et ApS for et par år siden fordi jeg fik en større opgave. Jeg havde ikke brug for pengene på det tidspunkt, så dem lod jeg stå i firmaet. Jeg betalte 22% i selskabsskat. Nu har jeg ikke længere opgaver i firmaet, men vil jeg gerne have løn fra min opsparing i firmaet (under topskattegrænsen). Jeg kan bare ikke se hvordan jeg undgår at betale a-skat af min løn dvs. at jeg så både har betalt selskabsskat og almindelig skat af løn. Jeg har fået fortalt at den tidligere betalte selskabsskat modregnes i skat af løn, men er det rigtigt? For jeg kan ikke læse det nogen steder. Jeg vil være rigtig ked af på den måde at betale både 22% + 42% i skat, da jeg på intet tidspunkt har været over topskattegrænsen. På forhånd tak for venligt svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

det kan du ikke. Du kunne have taget løn i 2023 eller hvad år det var og det var jo så en udgift (og den slags skal du altså vide hvis du driver ApS helt ærligt, ellers kan du slå dig slemt - som du jo allerede her har gjort i en vis grad)

Havde du løn var det jo lig mindre overskud og selskabsskat men - du kan ikke få den selskabsskat som du får fra 2023 nedsat fordi du tager løn i 2024. Det nedsætter bare resultat til 2024 og ja  hvis din løn kommer fra overskud 2023 eller før, så var det rigtigt dumt ikke at tage løn op til topskat i 2023 og de andre år, men det løb er kørt - af det overskud er der betalt 22% selskabskat endegyldigt (modsat VSO som er acontoskat)

Det er ikke både 22 + 42 - det er først 22 og så ca 40 af rest som løn men det bliver så samlet lig ca topskat 55%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er virkelig dyre lærepenge. (Det skal siges at revisor har sagt noget om udbytte for at undgå topskat, men jeg har ikke forstået det på den måde, da jeg netop har holdt mig under topskattegrænsen)

Er det muligt at genåbne tidligere regnskaber?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

uldfred:

Det er virkelig dyre lærepenge. (Det skal siges at revisor har sagt noget om udbytte for at undgå topskat, men jeg har ikke forstået det på den måde, da jeg netop har holdt mig under topskattegrænsen)

Er det muligt at genåbne tidligere regnskaber?

ikke med den begrundelse nej - revisor kan ansøge - men glemt at hæve løn vil mig bekendt aldrig bliver godkendt i et selskab.

Altid løn til topskat ud og så udbyttet til 27% grænse der kan forlænge topskattegrænsen dertil (27% som mange udnytter i forvejen til investering) - det er eneste der ikke er topskat

Du kan komme i topskattely med ratepension og livrente evt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)