Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af køb og salg af udenlanske ETF i Aps

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en god sjat penge stående i et Aps som jeg godt kunne tænke mig at investere i nogle ETF'er og har nogle spørgsmål jeg håber der er en, som kan svare på. Jeg er med på at der er tale om lagerbeskatning, men jeg er i tvivl om hvordan man bogfører den enkelte investering i ETF. F.eks. en investering i VOO (sp500 indexfond) købt 1. januar 2024 og holdt hele året. Der vil lagerbeskatningen være tilvæksten/tabet i løbet af året + udbytte? Lagerbeskatningen indebærer vel, at rent bogføringsteknisk, at et værdipapir "sælges" ved årsskiftet og købes igen 1. januar eller er der noget jeg har misforstået. Jeg har derudover svært ved at greje hvordan bogføringen af valutakursen foregår. Regner man valutakursen ind ved køb og salg af det enkelt papir, eller først sidst på året.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46460
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

husk LEI certifikat er krævet i ApS for den slags
Du bogfører dem som indgånede ved købet hvor de indgår med den værdi som du har betalt ved købet  - og 31/12 tager du kursen og nu bliver det til en stigning eller tab når du bogfører ultimo kursen ind i stedet for den oprindelige og forskellen er gevinst (lager) til skat
Udbytte bogføres for sig som udbytter og er lidt mere komplekse da der trækkes udbytteskat så jeg ville vælge rene akkumulerende

Ellers gå til en online bogfører der kan føre dig sikkert igennem evt 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)