Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremførtbart underskud i enkeltmandsvirksomhed ved konkurs

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 7. Nov 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Måske nogen ligger inde med viden om et fremførtbart underskud, i konkurs året, som kan benyttes som fradrag i en løn indkomst ved nyt job i en virksomhed - vil det forhold blive tage i betragtning ved udregningen af hvad man har af rådighed til betaling af kreditorerne ??

Håber der er nogen som kan hjælpe
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke med på hvordan du tænker i fremførtbart underskud i EMV - 
For at det gør konkurs er det dig personligt der går konkurs. Rådighedsbeløb er hvad du har til dig selv når retten har vurderet alt du kan betale til kreditorerne i alle år frem til lånene er fuldt betalt (eller gældssanering) - den ser ikke på gæld - men jeg forstår måske ikke hvad du mener med "fremførbart underskud i konkursåret
Du har fradrag for dit underskud men rådighed ses mig bekendt ud fra efter skat

Personlig konkurs vil i princip få beregnet rådighed ud fra (som jeg husker efter skat) løn og andre indtægter minus alle faste udgifter = rådighed til varialble 

Ellers håb nogen forstår dig bedre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Nov 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 07:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John
1000 tak for det hurtige svar til mig og jeg beklager hvis jeg ikke har fået forklaret mig godt nok, den er lidt svær ...😔
Jeg prøver igen.... jeg har et underskud for sidste år som jeg har fradrag for nu i min løn, jeg har har været nød til at i tage et job ved siden af.
jeg har læst, at det underskud som man har fra før konkurs året vil frafalde, har man et underskud i konkurs året ex 2023, så kan dette fremføres til næste år.
så i tilfælde af konkurs og for at udregne hvad der er penge til at betale kreditorer for, vil man da udregne løn efter skat inkl. det fremførte underskud (fradrag) eller vil man gøre det uden. Hvis konkurs er inden 31.12.23 er der jo ikke lavet regnskab for 2023

Håber at det giver mening og igen tak fordi du går ind i sagen
Hilsner fra
Mette
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

eelly:
jeg har læst, at det underskud som man har fra før konkurs året vil frafalde, har man et underskud i konkurs året ex 2023, så kan dette fremføres til næste år.

Alle dine fradrag, også dine evt. rentefradrag til bank/kreditforening fjernes. De kommer først retur efter boafslutning og ikke uden kamp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit rådighedsbeløb er det du skal have til overs til alt andet end faste omk efter skat og hvis underskud nedbringer den skat, så må det øge rådighedsbeløbet som jeg ser det.

Der er måske ikke så meget at regne på, for efter en konkurs vil det jo være retten der afgør hvad du kan skulle betale til dine kreditorer som du jo ikke selv, efter en personlig konkurs, har nogen forhandlingsret med - det er alene skifteretten

Dit rådighedsbeløb 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Nov 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

tak for dit take på sagen, skal jeg forstå dig således, at der først kan laves en beregning af hvad der kan betales til kreditorerne, efter udgifter og rådighedsbeløbet, når mit skatte kort forlægger efter årsregnskabet er udarbejdet for konkurs året ex. 2023 ?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se noget kan udregnes før det foreligger - men det her tager tid. Det er jo ikke bare din virksomhed . hvis personlig virksomhed, som er konkurs, det er dig selv personligt hvis den går konkurs, så hele din egen situation - egne indtægter osv går med

Først skal sagen jo behandles i retten og der skal du så erklæres konkurs og først derefter kan kreditorer - både firmaets og andre, henvende sig til kurator i konkursboet - med deres krav. Det bliver så behandlet først, og dividende kan så vise sig at være 0 kr eller mere.

Først der kommer en beregning af hvad du kan betale og rådighed på tale, men det ligger et godt stykke tid fremme.

Rådighedsbeløb kan også svinge fra år til år så længere kreditorerne har deres krav på dig - indtil en evt gældssanering om føje år måske skal søges

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Nov 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

endnu engang tak for dit svar. Ja det er en lang proces at gå ind i hvis og såfremt det ender med en konkurs.
jeg har så oveni købet ikke selv midler til at stille med sikkerheden for det, så jeg må afvente at der er en kreditor som melder firmaet / mig konkurs.
rådighedsbeløbet er som jeg har forstået det som man skal have til at dække andet end faste omkostninger, og er beregnet ud fra om man er alene / ikke alene, har har hjemmeboende børn m.m
Ved du om fradrag fra tidligere år frafalder med det samme man er erklæret konkurs ?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

eelly:
jeg har så oveni købet ikke selv midler til at stille med sikkerheden for det, så jeg må afvente at der er en kreditor som melder firmaet / mig konkurs
Jep det er bare at vente og som minimum STOPPE yderligere gældsætning omgående. Du kan jo skubbe til det, ved at gøre kreditorer klart, at der ikke er penge til dem.

eelly:
rådighedsbeløbet er som jeg har forstået det som man skal have til at dække andet end faste omkostninger, og er beregnet ud fra om man er alene / ikke alene, har har hjemmeboende børn m.m
  jeps - dog hensyn til at faste omk skal være rimelige, du må ikke bo til leje for 30.000 om mdr osv


eelly:
Ved du om fradrag fra tidligere år frafalder med det samme man er erklæret konkurs ?
  den har jeg ikke forstået, altså hvilke fradrag som person taler du om? Dine underskud tidl år kan jeg ikke se påvirket af en senere konkurs men gå til en jurist her, så du får ordentlig rådgivning - jeg ved ikke om www.early-warning.dk kan hjælpe med råd - det er i alle fald gratis

vh John Hannover


 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Nov 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
tak igen John, du er virkelig en stor hjælp.
Jeg har fradrag nu for underskud sidste år som jeg ikke kommer til at udnytte 100% så det ville jo gå videre til næste år. jeg har lige fået et lønnet job ved siden af, hvor jeg bruger fradraget, men tænker om det fradrag bliver annulleret i det øjeblik jeg bliver erklæret konkurs
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)