Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Førtidspensionist og Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har i mange år kørt mit lille rådgivningsfirma som PMV.

Nu er indtjeningen efter prisregulering (mine kunder vil betale mere for samme rådgivning) så høj, at jeg når over de 50.000 i omsætning jeg må have som PMV.

Må jeg, og er det praktisk en god idé ift. til arbejdsbyrden og regnskab, lægge om til Enkeltmandsvirksomhed?

Jeg kan kun arbejde nogle få timer om ugen, og regner med min omsætning vil ligge på 70-80.000 fremadrettet.

Jeg er enormt bange for at kommunen får mig i søgelyset hvis jeg har et "rigtigt" CVR, fordi der er så mange gyserhistorier derude. Har jeg grund til det?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal ikke være forskel i de ydelser du kan modtage, om du har PMV eller EMV, men hvis du er bange, så skal du da tale med førtidspensionskontoret lige ud - de kan sige dig evt beløbsgrænser

Du må ikke undlade at registrere for moms - så snart du har 4.000 kr per måned ind, og ser en stigning, så kan du regne ud du når 50 t på en 12 mdr periode, og hvis du så ikke er registreret men måske inden for en eller anden 12 mdr periode nåede 70, så får du moms + samme i bod af alle 70 og ikke kun det over 50

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Oct 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.
Det var dejligt at få svar fra dig, har set mange af dine opslag og din hjemmeside gennem tiden :-)

Jeg er ikke gået over beløbet endnu. Jeg har i stedet afvist kunder for at holde mig under grænsen. Det er bare dumt i længden at have 3-4 måneder om året hvor jeg ikke laver noget, selvom jeg gerne vil.
Men jeg kommer nok til at konvertere, det er bare med et sug i maven over, om jeg kan finde ud af reglerne.

På grund af angsten for hvad de kan finde på (rigtig dårlige erfaringer med pludseligt stop i udbetalingen fordi de "trykker på en forkert knap" mv.) har jeg ikke talt med kontoret siden jeg var helt ung og fik min pension, og det gør jeg heller ikke nu.

Det jeg gerne vil vide er, om det er meget arbejdstungt at konvertere til EMV. Skal jeg bruge et regnskabsprogram, skal jeg betale for revisortimer for at vide hvordan jeg udbetaler løn til mig selv...?
Det virker meget uoverskueligt for mig.


Hidtil har jeg ved årets udgang trukket mit overskud ud efter skat, og senere på året tilbagebetalt den pension, jeg evt. havde fået for meget udbetalt året før.

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Som førtidspensionist har du stadig ret til at arbejde, men hvis din indtægt kommer over beløbsgrænsen vil din førtidspension blive sat ned.

Du skal tjene et relativt højt beløb før du ikke længere får udbetalt førtidspension.

Du kan ikke miste din ret til førtidspension. Men den kan gøres hvilende mens du arbejder. Så du kan altid stoppe med at arbejde og bede om at få udbetalt fuld førtidspension igen.

Det er indkomst og antal timer, der har indflydelse på din førtidspension. Førtidspensionen beregnes ud fra din forskudsopgørelse og opgøres det efterfølgende år efter din reelle indkomst.

Din momsregistrering og ændring til enkeltmandsvirksomhed har i sig selv ingen indflydelse på din førtidspension, men du har pligt til at informere udbetaling danmark om ændringen.

I stedet for at være bange for ubehagelige overraskelser, bør du i stedet overholde din pligt til at informere udbetaling danmark om ændringer.

https://www.borger.dk/handlingsside?selfserviceId=e2a2a356-6ea4-435d-bd1d-c80bb5609030 

Hvis du er i tvivl så ring til dem først. De bidder ikke.

I nogle tilfælde er det en god idé med et skriftligt svar, så du kan dokumentere det senere.

Kontaktoplysninger: https://www.borger.dk/pension-og-efterloen/Folkepension-oversigt/Folkepension-kontakt 

Det kunne f.eks. være en god start, hvis du spurgte på skrift, hvor mange timer du må arbejde og hvor meget du må tjene i din enkeltmandsvirksomhed før din førtidspension kan gøres hvilende.

Du kan også ringe til dem før du indberetter en ændring og spørge ind til om det har indflydelse på din månedlige udbetaling og fra hvornår.

Hvis du også modtager boligstøtte, bør du også spørge ind til ændringer af denne.

---

Sålænge du har styr på din forskudopgørelse, selvangivelse, overholder din informationspligt og spørger udbetaling danmark, når du er i tvivl, kan der ikke ske overraskelser. Og så er der ikke længere noget at være nervøs for.

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

UCB:
Det jeg gerne vil vide er, om det er meget arbejdstungt at konvertere til EMV. Skal jeg bruge et regnskabsprogram, skal jeg betale for revisortimer for at vide hvordan jeg udbetaler løn til mig selv...?
Det virker meget uoverskueligt for mig.

Du skal stadig lave regnskab og bør benytte et regnskabsprogram. Den eneste ændring er at du skal opkræve moms fra den dato du er momsregistreret.

Det er stadig din overskud der er din løn. Så ingen ændring her.

De fleste kan klare sig uden revisor.

Selve ændringen laves let på: https://virk.dk/myndigheder/stat/ERST/selvbetjening/Webreg_aendre_virksomhed__lukke_virksomhed/ 

Dinero.dk og Billy.dk er begge gode regnskabsprogrammer som er lette at bruge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville stadigt tale med pensionskontoret. Det ville da være surt - hvis du overskred en indtægtsgrænse

Det er ikke mere tunge med EMV end PMV ud over moms. Du har helt samme pligt til at følge regnskabsloven og det kan man f.es ikke med excel, så et prgram, evt Dinero vil altid være det eneste rigtige
Du udbetaler ikke løn men skatter af overskud
Idag skal firmakunder inedberette alt de betaler til PMV som honorar på PMVs CVR nummer, når du er momsregistreret, skal du selv angive resultat i forskud og årsopgørelse

Du kan med fordel læse en letlæst Ebog (eller paperback) Personlig virksomhed om både EMV og PMV - det er små penge https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Oct 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Karsten

Ja, jeg bliver også modregnet nu, så de regler kender jeg.

Jeg har altid oplyst om ændringer, og gør det naturligvis også nu, men det var ikke det mit spørgsmål gik på.

Tak for rådet om regnskabsprogrammerne, dem vil jeg kigge på :-)
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

UCB:
Hej Karsten

Ja, jeg bliver også modregnet nu, så de regler kender jeg.

Jeg har altid oplyst om ændringer, og gør det naturligvis også nu, men det var ikke det mit spørgsmål gik på.

Tak for rådet om regnskabsprogrammerne, dem vil jeg kigge på :-)

Mit først svar, hvor jeg beskriver reglerne og at der ikke er noget at være nervøs for, var et venligt ment svar på dit spørgsmål.

UCB:
Jeg er enormt bange for at kommunen får mig i søgelyset hvis jeg har et "rigtigt" CVR, fordi der er så mange gyserhistorier derude. Har jeg grund til det?

UCB:
På grund af angsten for hvad de kan finde på (rigtig dårlige erfaringer med pludseligt stop i udbetalingen fordi de "trykker på en forkert knap" mv.) har jeg ikke talt med kontoret siden jeg var helt ung og fik min pension, og det gør jeg heller ikke nu.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)