Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring 1. gangsydelse bil papegøjeplader

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Sep 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle med et svar til mig ;o)

Jeg er ved at blive voldsom frustreret og har søgt og søgt på nettet men kan ikke finde svar som jeg helt forstår.

Case: Personlig ejet virksomhed, leasingbil på papegøjeplader (bruges privat og i firma) erhvervet til firma, beskatning af fri bil.

Spørgsmål: 1. gangs ydelsen som er godt 25% af bilens værdi, hvordan bogfører jeg dette - skal det afskrives over leasingperioden (5 år) med moms og hvordan? eller kan jeg bogføre det hele på driften og løfte hele momse i dette regnskabsår.

Som jeg kan forstå på andre kloge hoveder her i Debatten, så skal jeg derudover ikke aktivere selv bilens værdi, men alene driftsføre leasingydelsen pr. måned (og løfte 1/3 moms) - er det rigtigt forstået?

Men hvad så med forringelse af bilens værdi over leasingperioden - skal det slet ikke fremgå af regnskabet?

PLEASE PLEASE hjælp mig ;o)

Bedste hilsener
Hanne
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke til bogføringen men det er en meget usædvanlig ting at lease eller købe en papegøjeplade i EMV - det giver netop skat af fri bil af min 160 t og måske meget mere, hvor man normalt altid gør det privat og betaler momsen privat ved anskaftelse, betaler privatbenyttelsesafgift og som tak har både fradrag for firmakørslen OG fuldt momsfradrag for driften. Det vil normalt give LANGT mere mening end ejet i EMV og skat fri bil som med en bil der giver netop skat af fri bil, så vidt jeg her sent husker kun kan se i VSO læs TAX.DK skat & afgift: Firmabil (fri bil) som selvstændig - er det en blandet bil kan den ikke indgå i EMV uden VSO og C.C.5.2.2.9.2 Bilen indgår i virksomhedsordningen - Skat.dk

Jeg ville inden bogføring sikre mig med en økonomikyndig, at den ikke er helt gal grundliggende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for info John.

Omstændigheder vedr. min kunde gjorde det desværre nødvendigt, at lease en bil i virksomheden, for at få den finansieret - ellers havde man gjort anderledes.

Kunden har fravalgt at føre kørselsregnskab, og ønsker fri bil. For at få fri bil, må vi jo så vælge VSO, som jeg forstår det, og lade sig beskatte af fri bil. Der er så fuld fradrag for driften og momsen kan afløftes, leasingydelsen driftsføres og 1/3 moms kan afløftes.

Hvorom alting er, så der der betalt en førstegangydelse ,og det er den jeg er i tvivl om hvordan skal bogføres.

Jeg er dog kommet frem til, at den må være en "Tilgang driftsmidler" og så vil jeg afskrive den hver måned med modpost i driften og afløfte momsen over de 60 måneder leasingperioden varer.

Lyder det rigtigt?

Bedste hilsener
Hanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det lyder korrekt umiddelbart, ellers plejer leasing selskab til CVR at kunne forklare - der er forskel på finansiel og operativ leasing
Det lyder som en dyrt valgt løsning dog

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:23
Hvor mange stjerner giver du? :


Ja, en dyr løsning desværre.
Det er i øvrigt finansiel leasing.

Men tak for at bekræfte, at jeg kan bogføre 1, gangsydelsen som jeg beskrev - det var det jeg havde brug for.


God nat til dig ;o)

Bedste hilsener
Hanne

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)