Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma, årsregnskab, overskud og selvangivelse

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Jeg har nogle spørgsmål omkring hvordan jeg skal forholde mig i forhold til overskud af min enkeltmandsvirksomhed. Jeg har i januar måned lavet årsregnsakb, og er kommet ud med et beskedent overskud på 4.652,-.

Situationen er den at jeg ikke ønsker at udbetale dem alle til mig, da jeg gerne stadig vil have noget kapital på firmakontoen, da der kommer en række udgifter som skal betales, før jeg kan fakturere. 

Men kan dette lade sig gøre? Jeg har ikke valgt at anvende virksomhedsordningen, hvoraf jeg forstår det sådan, at jeg skal jeg skal udbetale firmaets overskud til mig som "min løn". Altså jeg udfylder min selvangivelse og angiver at firmaet har haft et overskud på 4.652,- 

På forhånd tak


 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du har enkeltmansfirma så er der (groft sagt) kun én som kigger på hvad der er virksomhedens penge, og hvad der er dine penge. Din økonomi er det samme som firmaet. Hvis du skylder penge og der kommer nogle for at hæve pengene, så er der ingen der kigger til om pengene står på firmakonto eller din egen konto. Som enkeltmandsvirksomhed hæftes med ALT.

Det er sådan set ikke noget med at hæve penge til dig selv, pengene er dine, men det kan være at skattevæsenet vil have dem som moms, skatter, afgifter m.m.

I de år jeg har drevet enkelttmandsvirksomhed er der ingen som har interesseret sig for, hvilke penge der har været "mine" og "virksomhedens". Jeg kan dog ikke sige, om du tilfældigvis har lavet en aftale som kan have indflydelse. 

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

God pointe..

Hermed opgiver jeg det fulde beløb af overskudet, og betaler skat af det.

Firmaet kører dermed teoretisk så med et underskud, indtil jeg får nogle indtægter, og 31.12.2008 gør jeg så op, om jeg har overskud eller underskud.  Det må være sådan det skal gøres.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Når du har et overskud, kører firmaet ikke med underskud teoretisk.

Du opgiver dit overskud på SA, betaler så AMBI og skat deraf, og dit overskud tillægges egenkapitalen.

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke noget nyt at tilføje - måske er det alligevel brugbart at få den på en lidt anden led:

 

Når du har en virksomhed, så fører du et regnskab med indtægter og udgifter

Beskatning efter virksomhedsskatteordningen: Firmaets penge og privatøkonomien skal holdes adskilt. Du kan dog frit overføre penge den ene eller den anden vej, men der skal holdes regnskab med det. D.v.s. at der skal være styr på 'Bank', 'Egenkapital' og 'Private hævninger'. Du vil aldrig få udbetalt "løn" (med a-skat og alt det der), men du skal altså holde styr på de private hævninger.

Alm personbeskatning: Det har ingen skattemæssig betydning hvad du hæver og hvilke penge der er 'virksomhedens' eg hvilke der er 'private'. Jeg foreslår at du alligevel holder regnskab med tingene. Det vil da være meget skægt at se hvad overskuddet er sammenholdt med hvad du har hævet af overskuddet.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomhedsordningen er næppe relevant når vi taler om så minimalt et overskud. Naturligvis kan der være tale om at man har indkomst andet steds fra men der er ikke ide i at bruge tid på at overveje opsparing af et overskud på under 5.000 kr. ? 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Dragør
Tilmeldt 30. Dec 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvis overskuddet lægges til Egenkapitalen, bliver man så ikke beskattet af overskudet.

Tak,

Githe

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

PenescoTrading:
Hvis overskuddet lægges til Egenkapitalen, bliver man så ikke beskattet af overskudet.

Du slipper ikke for beskatning af overskud. Du kan begrænse beskatningen ved at anvende virksomhedsskatteordningen og "nøjes" med en foreløbig beskatning på 25 % af dit overskud.

Henrik

Fra Dragør
Tilmeldt 30. Dec 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, så må jeg se at få en virksomhedsordning. De beløb som var i orderskud på selvangivelsen, er jo så blevet beskattet, og kan vi så trække dette beløb ud nu, uden at blive beskattet igen?

På forhånd tak,

Githe

 

 

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)