Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bankkonto til lille delgren af virksomhed?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Albertslund
Tilmeldt 19. Apr 22
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Heysan

Du kan gratis oprette en erhvervskonto (og Nemkonto) og flere internationale banker, som Genome, N26 og lignende :-)

//Mathias

Fra Silkeborg
Tilmeldt 30. Mar 21
Indlæg ialt: 20
Fra  Antrotech ApS Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan @Matthias, meget værdifuld information. Det vil jeg kigge på. Det lader også til, at @John Hannover har ret i, at det er muligt at oprette en gratis erhvervskonto hos Revolut. Det er jeg ved at kigge på, men har endnu ikke styr på konsekvenserne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Claus Nedergaard Jacobsen:

Sådan @Matthias, meget værdifuld information. Det vil jeg kigge på. Det lader også til, at @John Hannover har ret i, at det er muligt at oprette en gratis erhvervskonto hos Revolut. Det er jeg ved at kigge på, men har endnu ikke styr på konsekvenserne.

ingen ud over det er Iban og ikke dansk bank så der er omkostninger hvis du har kunder der skal betale til den konto og jo ikke Mobilpay muligt osv - lige som antal transaktioner er begrænset meget i gratis version.
Ellers blot mere arbejde med at få den til nemKonto - men vær sikker på det ER ok med personlig virksomhed hvor der jo også kan være ansatte - og de ikke mener du skal gøre det som person bare - så du ikke står med en ubrugelig konto og dumt CVR personligt
Her om tilknytning til Nemkonto https://startupadvisejh.blogspot.com/2020/10/nemkonto-udenlandsk-bank.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 30. Mar 21
Indlæg ialt: 20
Fra  Antrotech ApS Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak @John Big Smile. Det kan være, du kan tolke nedenstående svar:

PADI, as a membership organization, only deals with members – individuals and stores. The use of the member’s VAT number is dependent on whom the VAT number is registered. If the VAT number is registered to an individual member, then there is no issue. However, depending on the type of business (limited company), the business can be a separate legal entity from the individual member. Only the owner of the VAT number is allowed to use this number for their transactions with PADI.

The VAT number we received is registered to a limited liability company, and therefore, we will not be able to use this VAT number for your individual member account.

Jeg troede jo i min naivitet, at en personligt ejet virksomhed opfyldte kriteriet om at "VAT is registered to individual member".  Skal jeg i stedet over og spekulere i at oprette et CVR-nummer for mig selv som freelancer? Når man opretter en erhvervskonto hos Revolut, er det en af 3 muligheder, men jeg kan slet ikke huske, at jeg har læst om den mulighed i din bog. Måske har jeg bare overset det.

Mvh

Claus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Claus Nedergaard Jacobsen:

Tak @John Big Smile. Det kan være, du kan tolke nedenstående svar:

PADI, as a membership organization, only deals with members – individuals and stores. The use of the member’s VAT number is dependent on whom the VAT number is registered. If the VAT number is registered to an individual member, then there is no issue. However, depending on the type of business (limited company), the business can be a separate legal entity from the individual member. Only the owner of the VAT number is allowed to use this number for their transactions with PADI.

The VAT number we received is registered to a limited liability company, and therefore, we will not be able to use this VAT number for your individual member account.

Jeg troede jo i min naivitet, at en personligt ejet virksomhed opfyldte kriteriet om at "VAT is registered to individual member".  Skal jeg i stedet over og spekulere i at oprette et CVR-nummer for mig selv som freelancer? Når man opretter en erhvervskonto hos Revolut, er det en af 3 muligheder, men jeg kan slet ikke huske, at jeg har læst om den mulighed i din bog. Måske har jeg bare overset det.

Mvh

Claus

Ikke at jeg helt forstår hvorfor -. men det handler så ikke om ansatte men om personlig hæftelse kræves af dem - og så er enkeltmands mulig så du læser dem korrekt vil jeg mene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 30. Mar 21
Indlæg ialt: 20
Fra  Antrotech ApS Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak @John, jeg bed også mærke i det med "personlig hæftelse" i starten, men det er slet ikke det, det handler om. Man skal nemlig betale forud for retten til at afvikle kurser med enkeltpersoner - afsluttet med kursusbevis. Det handler snarere om, at de ikke vil risikere at sælge den ret til et firma, som lader en ikke-certificeret instruktør stå for udannelsen. Der skal være et 1:1 forhold mellem hvem, der køber retten, og hvem der eksekverer den. Som en anden har sagt, så kunne de have skrevet sig ud af det i et sæt forretningsbetingelser, men den kamp orker jeg ikke at tage med dem. 

Findes der en tredje mulighed, hvor en enkeltperson har et CVR-nummer og momsregistrering (freelancer)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Claus Nedergaard Jacobsen:

Tak @John, jeg bed også mærke i det med "personlig hæftelse" i starten, men det er slet ikke det, det handler om. Man skal nemlig betale forud for retten til at afvikle kurser med enkeltpersoner - afsluttet med kursusbevis. Det handler snarere om, at de ikke vil risikere at sælge den ret til et firma, som lader en ikke-certificeret instruktør stå for udannelsen. Der skal være et 1:1 forhold mellem hvem, der køber retten, og hvem der eksekverer den. Som en anden har sagt, så kunne de have skrevet sig ud af det i et sæt forretningsbetingelser, men den kamp orker jeg ikke at tage med dem. 

Findes der en tredje mulighed, hvor en enkeltperson har et CVR-nummer og momsregistrering (freelancer)?

de beskriver det alene som hæftelse og kun EN ejer frem for evt flere i ApS eller selskabsform = som EN enhed juridisk identisk med ejere = for danskere personlig virksomhed - men nej det giver ikke mening for mig - for det forhindrer ikke 100 ansatte ikke certificerede i at drive det - måske de ikke aner noget om personlig virksomhed som jo er lidt dansk på nogen områder.

Nej der er ikke andre muligheder for CVR for en person, ud over selskaber, end personlig virksomhed - og det er nu nok samme i alle lande jeg lige kender til for registrering.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 30. Mar 21
Indlæg ialt: 20
Fra  Antrotech ApS Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak @John. Så vil jeg bede dem om en bindende bekræftelse for, at det er ok med en personligt ejet virksomhed. Hvor er det skønt med en kompetent mand som dig i dette forumSmile

Fra Silkeborg
Tilmeldt 30. Mar 21
Indlæg ialt: 20
Fra  Antrotech ApS Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

@John eller en anden, som læser denne tråd.

Nu har jeg på baggrund af de fantastiske råd, som jeg har modtaget her, fået oprettet en erhvervskonto hos Revolut og har indsendt de skema'er, som John linker til, for at få den anerkendt som NemKonto. Jeg var nødt til at oprettet et ekstra CVR-nummer for en privatejet virksomhed (PVS) for at opfylde kravene hos min leverandør, PADI. De siger, at det ikke handler om det med "limited liability" i et ApS, men om, at der skal været et 1-1 forhold mellem medlemskab i PADI, og den virksomhed man handler med. Et ApS kan have flere ejere. Det giver jo en vis mening. Det er træls at skulle aflevere regnskab for en ekstra virksomhed, men da det højest drejer sig om 20 transaktioner om året, overlever jeg nok det. 

Nu har jeg så et tillægsspørgsmål: Min Revolut konto er en Euro - konto, for det er den valuta, min leverandør handler i. Der er også tilknyttet en DKK konto, som kan bruges som NemKonto. Men hovedparten af pengene står på Euro-kontoen.

Hvad gør man i forhold til momsregnskaber og årsregnskaber? Regner man Euro-transaktioner og saldi om til DKK jf. kurssats og laver regnskaberne i DKK?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal ikke aflevere EMV regnskabet men du skal føre det og gemme med alle bilag i 5 år og udfylde udvidete selvangivelse

Du kan kun fakturere i f.eks danske kroner eller Euro og så har du momsen ud fra momsbeløbet på euro kontoen eller DKK kontoen, det skal du bogfre i DKK hver gang som kursen i det øjeblik du fakturerede i Euro (omregn her gang på dagen og bogføre i DKK) så det er jo lettere at fakturere i DKK hvor du har moms og beløb direkte

I Euro skal momsen regnes ud som nævtt i DKK på faktura dato og samme gør du med tilgodehavendet MEN her får du jo betalt senere og her skal du så lave kursregulering, gevinst tab hver gang du vekslere og senest 31/12 ser du så hvad dit regnskab siger værdien er i DKK og så omregner du Euro beløbet til DK og bogfører så gevinst / tab på bbaggrund af det

Det er en god del mere kompliceret end dansk konto i DKK men kan jo være fordel hvis kunder faktureres i EURO og altid betaler i euro

Moms på faktura dag - seneste 31/12 kursregulering af eurokonto mod hvad du i bogholderiet har værdien til i DKK
(du kan ikke bogføre i bøde dkk og euro og da moms jo altid er dkk må DKK være valget til bogføringen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)