Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af bil til både erhverv og privat.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Feb 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 02:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa. Jeg står i den situation, at jeg skal have mig en bil på papegøje plader som både skal bruges erhvervs mæssigt (enkeltmandsvirksomhed) og også privat. 

I den forbindelse er jeg meget i tvivl om hvorvidt jeg kan få dækket min erhvervsmæssige kørsel. Jeg har tænkt mig at indregistrere bilen i mit eget navn og stå for udgifterne privat og så føre kørebog over den enhvervsmæssige kørsel. 

Min kundekreds er pt ca 60 km væk fra bopæl/firmaadresse og jeg er i tvivl om kørsel fra min bopæl/firmaadresse til min kunder 60 km væk er noget jeg kan få godtgørelse for? Nogle mener jeg selvfølgelig kan få godtgørelse da det er erhvervs kørsel i det jeg kører mod kunden.? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du køber privat med moms betalt - betaler privatbenyttelsesafgift og kan nu få fradrag for statens takst kørepenge, forudsat det er en ægte kunde og ikke bare et forhold, hvor kunden kræver CVR men hvor skat ser det som ren lønmodtager type arbejde. Det er første hurdle - læs forskel https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html så du er sikker på du opfylder at være selvstændig over for den kunde

Ud over fradrag for statens takts efter kørebog har du så tilmed momsfradrag for driften - læs om Papegøjer https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

Overvej letlæst e-bog eller paperback i det hele taget om EMV hvis du er ny i virksomhed https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Feb 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen. Jeg har nu fået mig en bil på papegøjeplader som bruges både privat og i mit lille firma. 

Jeg kører en del kilometer, da mine kunder primært er i Svendborg ca 60 km fra min bopæl. Jeg har downloadet køre appen Driversnote og noterer hver gang jeg kører til kunden/kunderne. Den tracker min kørsel via gps og udregner selv godtgørelsen på turen jeg har kørt.

Nu er mit spørgsmål så, om det beløb der står for fx juni, så bare skal bogføres i firmaet, eller om det skal indtastes på Skat når året er omme.

Jeg er også i tvivl om, om Skat godtager en sådan oversigt over ens firma kørsel, eller om der skal laves et mere detaljeret bevis på, at man har kørt de km som appen viser ?

Mvh Frederik 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

1 du skal sikre din køreapp kender dit formål. SKAT vil ikke bare kende gadenavn men formål - besøgt Anderson og Anderson lugtfri tørkolsetter f.eks - og at KM stand også er med, så skat kan vurdere, at der er plads til privat km

Din godtgørelse skattemæssigt får du ved at trække det samlede beløb fra din indtægt for året, når du laver selvangivelse (og du kan gøre samme i forskud). Den udbetales ikke som omkostning
Du må hæve det du vil altid under mellemregning
Det du skal bogføre er moms af driften - enten direkte på en momskonto køb eller hele regningen men så på en konto som du skatteregulerer for, så du ikke får fradrag for selve udgifterne

overvej en bogholder evt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)