Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Generelle spørgsmål omkring honorarudbetaling

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Dec 20
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle.

Jeg står for at skulle stable en virksomhed på benene, hvor der vil være en større mængde honorarmodtagere og jævnligt nye honorarmodtagere.

Forretningsmodellen er lignende GoMore, AirBnb m.fl.

En part tilbyder en ydelse, som virksomheden formidler ud til parten der mangler den specifikke ydelse.

Konsulenten der yder servicen registrerer sine aftaler igennem platformen, hvorpå parterne finder hinanden og ydelsen formidles.

Skal man altid have en faktura liggende på udbetalingen af honoraret til bogføringen? I givet fald, må man som formidler gerne autogenerere en faktura på konsulentens vegne, som man blot har liggende til grundlag for honorarbetalingen? Eller skal en faktura reelt sendes fra konsulent til virksomheden før, at man har korrekt bilag til bogføringen?

Virksomhedens ejere (inkl. mig selv) arbejder pt. gratis (mere end 9 timer om ugen). Konsulenterne kan arbejde alt det de kan få plads til i ugens forløb (hvilket formentligt sjældent vil være over 9 timer). Jeg har registreret virksomheden til ATP. Er det dumt, når nu konsulenterne er honorarmodtagere og virksomhedsejerne arbejder gratis? ATP registreringen er vel blot en ekstra månedlig forpligtelse eller har jeg misforstået noget?

Sidst men ikke mindst, så har jeg læst på flere gamle indlæg, at virksomheden i nogle tilfælde kan ende med at skulle betale den skat, som konsulenten ikke selv kan betale. Hæfter en virksomhed for, at skatten bliver betalt, når man benytter sig af honorarudbetalinger?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik:
Skal man altid have en faktura liggende på udbetalingen af honoraret til bogføringen? I givet fald, må man som formidler gerne autogenerere en faktura på konsulentens vegne, som man blot har liggende til grundlag for honorarbetalingen? Eller skal en faktura reelt sendes fra konsulent til virksomheden før, at man har korrekt bilag til bogføringen

du vil sikkert bare kunne lave en kvittering eller aftale med honorarmodtageren som bilag. Du skal indberette honorar hver gang på modtagers CPR - og er det gentaget vil det givet skulle indberettes som alm lønindkomst - og ja - hvis du ikke gør det kan du/ vil du -  hænge på den manglende skattebetaling. Det vil du også hvis du indberetter honorar og det er så gentaget, at skat ser det som lønmodtager

ATP er lovpligtigt at afhænger af timetallet som du er inde på - det har ikke med registreringen at gøre men vil afhænge af lønudbetalingen

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Dec 20
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John.

Så man sidder faktisk lidt i saksen ift. det at man som virksomhed kan ende med at skulle betale honorarmodtagerens skat, hvis ikke modtageren selv kan håndtere det.

Vores honorarmodtagere vil modtage forskellige beløb alt afhængigt af, hvor meget de selv vælger at arbejde månedligt. Eftersom at de vil modtage forskellige beløb og vi som virksomhed ikke bestemmer, hvor meget de arbejder - så kan det vel aldrig blive til alm. lønindkomst?

Som du siger er ATP lovpligtigt, men er det også lovpligtigt, hvis ikke der udbetales noget alm. løn til virksomhedens ejere? Har honorarmodtageren indflydelse på ATP - eller skal man bare nul-indberette månedligt, så længe der ikke trækkes nogen alm. løn?

Vh. Frederik
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik:
Vores honorarmodtagere vil modtage forskellige beløb alt afhængigt af, hvor meget de selv vælger at arbejde månedligt. Eftersom at de vil modtage forskellige beløb og vi som virksomhed ikke bestemmer, hvor meget de arbejder - så kan det vel aldrig blive til alm. lønindkomst?

Sagtens - så snart det er noget der ikke bare er engangs - så kan man sagtens som lønmodtager vælge helt skiftende timer og få løn for det - så det er bare at indberette som løn. Der er masser af lønmodtagere der selv beslutter hvor mange timer de arbejder og lønnes med en timeløn eller andet - og det skal der trækkes kildeskat af - netop så man ikke hænger på deres manglende skatteindbetaling. Som du beskriver det, er jeg ikke meget i tvivl om de er lønmodtagere med ATP hvis timer nok og feriepenge

ATP er der ikke uden løn helt enkelt, men til lønmodtagere afhængig af timetal, og det gælder jo så også ejerne, hvis de får løn, men ikke ellers. Du skal ikke 0 indberette ATP men du skal nulindberette hvis du har løn eller betaler løn og dermed skal være arbejdsgiverregistreret.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Dec 20
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder lidt til, at SKAT hurtigt kommer efter en, hvis man som virksomhed har gentagende udbetalinger til en konsulent.

Kan du fortælle mig, hvordan virksomheder som f.eks. AirBnb og GoMore kan gøre det?

Hvad skal der til for, at vi kan gøre det samme? Umiddelbart synes jeg, at vi er meget godt omkring det, som der gør - at man er konsulent og ikke fast lønmodtager.

- Frie arbejdstider
- Frie arbejdsrutiner
- Fri valg af timeløn
- Eget ansvar for arbejde
- Fri oprettelsesproces

Hvad tænker du?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

de to du nævner er jo udlejning nok så meget som honorar. Über kan du tage som en der gav store skatteproblemer hvor man søgte at dække dem ind under selvstændige, men blev helt underkendt - det ligner dine lidt mere.

Dine beskrivelser er mere selvstændig = de skal have et CVR ved alm momsgrænse end honoraransatte - specielt frit valg af timeløn - men det lyder slet ikke som en honoraransat hvis det er gentaget i alle fald. De mangler bare selv at skulle skaffe kunden og have risikoen selv - for andet end at du ikke betaler dem.


Betaler du dem som CPR op til de kan se de kan krydse momsgrænse 50 t 12 mdr (generelt når man rammer ca 4000 per måned med lille stigning) og indberetter, så tør jeg ikke sige, om du så har risiko for deres evt manglende skat faktisk - men de lyder mere som selvstændige

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Dec 20
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John.

Jeg tror, at jeg bliver nødt til at få et bindende svar fra SKAT før, at vi kan gå i gang.

Jeg synes bare, at der er mange virksomheder, som der kører samme forretningsmodel.

F.eks. Happy Helper, RaskRask, Workr.

Allesammen virksomheder, som der ansætter “konsulenter”.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

uden at være ekspert  men Happy Helper  er det ikke bare formidling. Det er vel den enkelte happy helper som kunden laver aftalen med og betaler til (og så får HH sikkert en provision af disse. De får som jeg helt kort læser det ikke betalt honorar af HH

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Dec 20
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen.

Så du tænker, at kunden overfører pengene direkte til happy helperen? Og så overfører happy helperen frivilligt et beløb til Happy Helper som provision?

Det giver ikke meget mening synes jeg ikke.

Vores plan er jo også at udelukkende formidle forbindelsen mellem undervisere og kunden/forældre.

Jeg ser ikke helt forskellen fra vores plan til HH’s forretningsmodel?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik:
Så du tænker, at kunden overfører pengene direkte til happy helperen? Og så overfører happy helperen frivilligt et beløb til Happy Helper som provision?

Det giver ikke meget mening synes jeg ikke.
ja det tænker jeg og det giver da masser af mening, for så er Helperen jo netop selvstændig og også selvstændig momspligtig osv - ganske som autobutler osv, hvor de formidler en kontakt de får provision af, men alt ansvar og betaling er mellem mig som kunde og autoværkstedet

Hvis jeres konsulenter får pengene direkte og ansvarer for alt selv, og I bare formidler, så kan i få en provision for det - men så har I ikke anden kontakt til kommunen og/eller forældrene, end i formidler kontakt til undervisere - hvis ellers kommunerne er spor interesserede i sådan et forhold - som jo er med meget lille garanti for kvaliteten synes jeg


Underviserne skal så være selvstændige "virksomheder" (må være CPR op til grænsen for momspligt) hver og en og skat er så et forhold mellem kunden/forældrene og den enkelte underviser - og kommunen er så heller ikke involveret umiddelbart, med mindre de skal betale jer en eller anden provision.

Private brugere (forældre) skal så ikke indberette det de betaler (som de jo så heller ikke kan trække fra) men hvis det var kommunen der betalte underviserne, så ville kommunen skulle foretage helt normale indberetninger som alle andre registrerede virksomheder.

Som HH hvor rengøreren vel også får penge direkte fra kunden der gøres rent for - eller som mellem mig og værkstedet jeg har fundet via autobutler - jeg betaler værkstedet og ikke Autobutler noget.

Samme som vel alle "få 3 tilbud sites" hvor kunden betaler til den "gartner" "maler", "tømrer" som de har fundet via tilbudssitet og så betaler de som er tilmeldt - gartneren, malere, tømmeren en % del eller en fast afgift, for at være med i ordningen.

Det er den store forskel mellem at I henviser nogen som får penge direkte, eller om I driver butikken og får pengene og så aflønner de ansatte som lønmodtagere normalt. 

Den enkelte selvstændige kan så også, afhængig af aftalen, udføre arbejder der ikke lige er henvist fra jer. At aftale jer fri af det vil kunne være dyrt.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)