Jeg har en del privatejde reservedele jeg har brug for at kunne bruge i reparationssammenhæng i min virksomhed. Dvs. jeg skal finde ud af hvordan jeg får de ting "ind" i virksomhedens regnskab og hvordan jeg kan sælge dem igen når jeg bruger dem til en reparationsopgave for en kunde.
Eller - er det overhoved nødvendigt? jeg kan også bare skrive på en kundefaktura et beløb for en "reservedel" og så er det underordnet om den er indkøbt til virksomheden eller blot taget fra min private hylde og solgt til en bestemt pris + moms?
du kan få dem ind - ved at finde noget der viser en sandsynlig markedspris (ex finde det på ebay, lauritz osv - og så fakturerer du privat uden moms til firmaet - men ja - som udgangspunkt kan du jo fakturere din kunde helt som du bliver enige om - med moms - uanset hvad
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis jeg nu vælger ikke at sælge reservedele fra mig selv privat til firmaet, men blot fakturere kunden for det, så vil man (dvs. SKAT hvis de vil se regnskaberne) ikke brokke sig over at jeg har solgt reservedele for x antal kroner uden at de står som indkøbte nogen steder?
Fordelen i ovenstående vil jo være at jeg slipper for en masse besvær, ulempen må vel være at jeg sådan set ender med at betale skat af det beløb jeg sælger mine egne reservedele for, fordi jeg først får beløbet jeg har opkrævet i det øjeblik jeg udbetaler overskud til mig selv - og der med betaler skat?
Det vil jeg ikke mene generer skat spor, præcis fordi du jo netop ikke tager et ekstra fradrag. Det er nok spørgsmål om hvilke ting, for hvis det er ting du har anvendt privat for at tjene penge inden, så vil de jo dels have skat af den del inden og så vil du skulle beskattes privat af det som du sælger fra privat til firma
Du betaler ikke skat af hvad du udbetaler men af dit overskud Ud og indbetalinger sker i status og påvirker ikke dit resultat