Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af aktiver/goodwill ifb. salg af virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Virum
Tilmeldt 28. Sep 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge aminoer

Jeg ved at købe en virksomhed (eller det vil sige aktiver + evt. goodwill). Jeg forsøgt, at gøre mig klog på fordele og ulemper ved størrelsen på goodwill. Er der nogen Fordele/ulemper (skatte og regnskabsmæssigt) på fordelingen mellem aktiver (maskiner) og goodwill andet end afskrivningstiden ? f.eks. moms, beskatning mv.

Prisen kommer til at ligge på omkring 200-300.000 kr. så det er ikke store formuer. 

Jeg er med på at det også skal give mening (læs: 1000 kr for maskiner og 299.000 kr for goodwill er urealistisk)

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nok gøre det simpelt og sætte markedsværdi på maskinerne - det som du kan se de ville koste i den årgang andre steder - og så er resten goodwill 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg ville nok gøre det simpelt og sætte markedsværdi på maskinerne - det som du kan se de ville koste i den årgang andre steder - og så er resten goodwill 

vh John Hannover

Hvad er fordele og ulemper?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Cookie - John Hannover:

Jeg ville nok gøre det simpelt og sætte markedsværdi på maskinerne - det som du kan se de ville koste i den årgang andre steder - og så er resten goodwill 

vh John Hannover

Hvad er fordele og ulemper?

kan være små fordele i afskrivningstakt på aktiver frem for goodwill  - som nogen nok så ikke ville se som fordel, men man skal ikke afgøre det ud fra fordele ulemper men ud fra hvad man ved skat ikke forkaster - og det er f.eks en korrekt vurdering af aktiver (varelager f.eks indkøbspris - andre aktiver til hvad man kan finde dem til på nettet) og så er resten goodwill
Ellers kan det jo blive skat der til slut sætter fordelingen - og ved evt nærtstående, som også kan ændre den helt samlede vurdering

Den må ikke som sådan sættes efter ønske om afskrivning i den ene eller anden takt - men afspejle faktisk værdi når vi taler varelager og aktiver - også selv om de i dette fald givet hører ind under momsfri overdragelse af hele den samlede aktivitet og aktivmasse -  med indberetningspligt for sælger inden for - tror jeg 8 dage. Det forhold gør jo at der ikke rigtig heller er en momsmæssig forskel så den samlede forskel er nok til at overse

Man kunne jo også ved at sætte prisen på vare op få en hurtigere udgiftsføring og mindre resultat hvis en vare der faktisk kostede 100 kr kr i indkøb og solgtes for 200 tid nu kostede 200 kr og solgtes for 200 kr - (men jo så også mindre goodwill afskrivning)

Jeg vil mene det gode råd er at sætte realistisk værdi - indkøbspris lager - genanskaffelse aktiver - og rest goodwill - men få en revisor til at se de helt konkrete tal hvis det er lidt større tal

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)