Jeg ved at købe en virksomhed (eller det vil sige aktiver + evt. goodwill). Jeg forsøgt, at gøre mig klog på fordele og ulemper ved størrelsen på goodwill. Er der nogen Fordele/ulemper (skatte og regnskabsmæssigt) på fordelingen mellem aktiver (maskiner) og goodwill andet end afskrivningstiden ? f.eks. moms, beskatning mv.
Prisen kommer til at ligge på omkring 200-300.000 kr. så det er ikke store formuer.
Jeg er med på at det også skal give mening (læs: 1000 kr for maskiner og 299.000 kr for goodwill er urealistisk)
Jeg ville nok gøre det simpelt og sætte markedsværdi på maskinerne - det som du kan se de ville koste i den årgang andre steder - og så er resten goodwill
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg ville nok gøre det simpelt og sætte markedsværdi på maskinerne - det som du kan se de ville koste i den årgang andre steder - og så er resten goodwill
Jeg ville nok gøre det simpelt og sætte markedsværdi på maskinerne - det som du kan se de ville koste i den årgang andre steder - og så er resten goodwill
vh John Hannover
Hvad er fordele og ulemper?
kan være små fordele i afskrivningstakt på aktiver frem for goodwill - som nogen nok så ikke ville se som fordel, men man skal ikke afgøre det ud fra fordele ulemper men ud fra hvad man ved skat ikke forkaster - og det er f.eks en korrekt vurdering af aktiver (varelager f.eks indkøbspris - andre aktiver til hvad man kan finde dem til på nettet) og så er resten goodwill Ellers kan det jo blive skat der til slut sætter fordelingen - og ved evt nærtstående, som også kan ændre den helt samlede vurdering
Den må ikke som sådan sættes efter ønske om afskrivning i den ene eller anden takt - men afspejle faktisk værdi når vi taler varelager og aktiver - også selv om de i dette fald givet hører ind under momsfri overdragelse af hele den samlede aktivitet og aktivmasse - med indberetningspligt for sælger inden for - tror jeg 8 dage. Det forhold gør jo at der ikke rigtig heller er en momsmæssig forskel så den samlede forskel er nok til at overse
Man kunne jo også ved at sætte prisen på vare op få en hurtigere udgiftsføring og mindre resultat hvis en vare der faktisk kostede 100 kr kr i indkøb og solgtes for 200 tid nu kostede 200 kr og solgtes for 200 kr - (men jo så også mindre goodwill afskrivning)
Jeg vil mene det gode råd er at sætte realistisk værdi - indkøbspris lager - genanskaffelse aktiver - og rest goodwill - men få en revisor til at se de helt konkrete tal hvis det er lidt større tal
vh John Hannover
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER