Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring af salg af investeringsejendom

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg driver ejendomsselskab hvor jeg køber og udlejer en række erhvervsejendomme til blandede formål.

nu skal jeg til, for første gang at sælge en af disse ejendomme med gevinst, men er i tvivl om bogføringen af salget herom. Bemærk gerne at ejendomssektoren er lidt "speciel" vedrørende regnskab, så medmindre dit svar er sikkert bedes du undlade.

bh Daniel

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

bokx:

Bemærk gerne at ejendomssektoren er lidt "speciel" vedrørende regnskab

Nej, det er den branche ikke - I så fald er alle brancher "lidt specielle". 

bokx:

Hej,

jeg driver ejendomsselskab hvor jeg køber og udlejer en række erhvervsejendomme til blandede formål.

nu skal jeg til, for første gang at sælge en af disse ejendomme med gevinst, men er i tvivl om bogføringen af salget herom. Bemærk gerne at ejendomssektoren er lidt "speciel" vedrørende regnskab, så medmindre dit svar er sikkert bedes du undlade.

bh Daniel

Bogføringen af et ejendomssalg er ikke specielt avanceret.

Du fører et anlægskartotek over ejendommen og herigennem kender du den bogførte værdi af ejendommen. Den bogførte værdi krediteres i balancen, den bogførte gæld (hvis der er noget og den bliver indfriet vel at mærke) på ejendommen debiteres, beløbet som går ind på driftskontoen debiteres, endelig til sidst er residualen lig med den gevinst som bogføres i resultatet.

 

Du skal selvfølgelig være obs på om ejendommen indeholder en momsreguleringsforpligtelse!

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)