Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Quality Score og Klikpriser

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 01:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Go aften Aminoer

Jeg har lige et par spørgsmål angående Quality Score og klikpriser.

Jeg er naturligvis interesseret i så lave klikpriser så muligt samtidig med at jeg får opbrugt mit daglige budget.

Jeg fandt en video fra Googleyoutube som forklarer om Max CPC og ikke mindst Actual CPC.

I  video forklarer de at der er mange ting som påvirker ens minimums klikpris. De siger blandt andet at kontoens historisk performance har indflydelse på ens minimums klikpriser. Vil det sige at det er en dum ide at have søgeord på ens konto som ikke får nogen visninger eller søgeord som har en lav CTR? Eller er det kun Quality Score for det enkelte søgeord som bestemmer klikpriser når der vises en annonce for det?

Mit  andet spørgsmål går på hvordan man får sænket sin klikpris? Skal man selv manuelt sænke ens Max CPC, eller vil det selv komme automatisk efterhånden som ens QS bliver bedre og bedre, ved at man skriver bedre annoncer og udarbejder bedre søgeordslister?

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er det enkelte søgeord der afgør det.

For at få klikprisen ned:

1) Øg CTR ved at have så tiltalende og sigende tekst i annoncen som muligt.

2) Øg relevansen af landingpagen. Brug de samme keywords på landingpagen som i adwords. Derfor skal du bruge forskellige destination urls.

Så faldet din MAx CPC. Herefter skal du evt selv sænke CPC for at prisen falder. Ellers ryger du evt blot højere op på listen.

Mvh Jesper

Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

" Det er det enkelte søgeord der afgør det."

 Okay, så forstår jeg bare ikke hvad Google mener med "Account historical performance". Efter deres video skulle det jo have betydning for de enkelte søgeords QS, hvis hele kontoens samlede CTR stiger og falder?

 

"Så faldet din MAx CPC."

Mener du ikke MIN CPC? Altså det som jeg er minimum er nødt til at byde. For Max CPC sætter man vel kun selv, og kan ikke ændres af Google løbende?

Men man kan faktisk sige at man er nødt til at nedsætte Max. CPC, hvis man får skrevet nogle bedre og bedre annoncer så søgeordets QS bliver bedre og bedre. For ellers opnår man jo bare en bedre og bedre Ad Rank og derved skal man "slå" flere reklamer der ligger under en og derved stiger ens klikpriser faktisk.

Tilmeldt 9. Oct 07
Indlæg ialt: 30
Fra  PriceRunner.dk Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min erfaring er at Google kigger på både hele kontoen og enkelte søgeord. Så det er altså en kombination. Det betyder også noget hvor længe du har være aktiv med dine søgeord osv.

CTR er meget vigtig og har stor betydning får QS men glem ikke at "landingpage" også er vigtigt. Din landingpage skal være optimeret og matche din annonce. Husk at der skal være en rødtråd.

Jeg sender dig lige et rigtig godt dokument omkring Landing Page Optimization.

 

  

 

Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

"Min erfaring er at Google kigger på både hele kontoen og enkelte søgeord. Så det er altså en kombination."

Det vil sige at det er fornuftigt at slette søgeord, som ikke har nogle visninger eller som har en lav CTR?

Og hvor lav skal CTR være for at man skal slette dem?  Det er selvfølgelig individuelt, men hvis hele kampagne har en gennemsnitlig CTR på 4% skal man så slette alle ord der har en CTR lavere end 4% og som derfor trækker gennemsnittet ned?

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jace:

"Så faldet din MAx CPC."

Mener du ikke MIN CPC? Altså det som jeg er minimum er nødt til at byde. For Max CPC sætter man vel kun selv, og kan ikke ændres af Google løbende?

Jo naturligvis, det gik lidt stærkt da jeg skrev det.

Lige når man opretter et nyt keyword findes der jo ingen historik lige netop for dette keyword. I dissi tilfælde kigges nok på kontoens historik i mangel af bedre. Hvor længe og i hvilket omfang kontoens historik inddrages skal jeg ikke kunne sige, men der er ingen logisk grund til at en iøvrigt dårligt performende konto skulle trække QS ned for et keyword der har performet godt over længere tid.

Mvh Jesper

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jace:

Og hvor lav skal CTR være for at man skal slette dem?  Det er selvfølgelig individuelt, men hvis hele kampagne har en gennemsnitlig CTR på 4% skal man så slette alle ord der har en CTR lavere end 4% og som derfor trækker gennemsnittet ned?

Dte er ihvertfald en dårlig strategi. Så ender du med eet og kun eet søgeord tilbage fordi dit gennemsnit stiger hver gang du sletter et dårligt ord.

Mvh Jesper

Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jørgensen:

Dte er ihvertfald en dårlig strategi. Så ender du med eet og kun eet søgeord tilbage fordi dit gennemsnit stiger hver gang du sletter et dårligt ord.

 

Ja, alt med måde selvfølgelig :)

 Jeg mente bare at man skulle gøre det en enkelt gang, og få renset lidt ud i de dårlige ord. Ikke blive ved og ved...

 

Men er det stadig en dårlig strategi? Kontoen får vel samlet set en bedre CTR historik hvis man fjerner de ord som har lav CTR samt dem som slet ikke får visninger? 

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jace:

" Det er det enkelte søgeord der afgør det."

 Okay, så forstår jeg bare ikke hvad Google mener med "Account historical performance". Efter deres video skulle det jo have betydning for de enkelte søgeords QS, hvis hele kontoens samlede CTR stiger og falder?

 

 

Hej Jace.

Nej - det er IKKE kun enkelte søgeord der afgør det (undskyld Jesper).  Men de vigtigste faktorer er ubetinget CTR og sammenhæng mellem søgeord-annoncetekst-landingpage.

Ifølge Google er der over 100 faktorer som afgør din Quality Score (hvilket nok liiiiige er i overkanten). Jeg har et længere skriv omkring QS, som jeg lige kan sende dig senere (ligger på min bærbare).  Lige kort kan jeg fortælle at rent numerisk går QS fra 1-5.
Du kan lure lidt på de generelle faktorer her:

  • Søgeordets klikrate på Google.
  • Relevansen af den tilhørende tekst.
  • Søgeordets historiske effektivitet på Google.
  • Relevansen af den tilhørende landingpage
  • Andre relevansfaktorer (herunder kontohistorik....)

Mht. oprydningen i kontoen så fjern du bare løs af samtlige søgeord der ikke har genereret nogle visninger overhovedet. De fylder bare... Hvis du vil "udrydde" de dårligst performende ord så erstat dem evt. med mere konkrete søgeordskombinationer i din liste. Dermed holder du størrelsen af din konto og du optimerer på samme tid (smart hva?).  

 Held og Lykke. 

Søren J Wink 

Søren J ;o)

Partner hos www.nosuchagency.dk 

Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Jensen:

Ifølge Google er der over 100 faktorer som afgør din Quality Score (hvilket nok liiiiige er i overkanten).

 

Det lyder spændende. Har du en kilde til det hvis man gerne vil læse lidt mere om den påstand? :)

 

 

Søren Jensen:

Jeg har et længere skriv omkring QS, som jeg lige kan sende dig senere (ligger på min bærbare).  Lige kort kan jeg fortælle at rent numerisk går QS fra 1-5.

Det må du meget gerne. Jeg synes det lyder mærkeligt at QS skulle gå fra 1-5, fordi Google fortæller i den video jeg linkede til i det første indlæg at, i et tænkt eksempel, kunne den ene have en QS på 10. Det virker underligt at bruge et tal som slet ikke findes i virkeligheden. Jeg tror desuden (uden nogen som helst form for viden eller kendskab til det) at QS må inddeles på en meget større skala. Ad Rank udregnes som bekendt som Max CPC * QS. Hvis der er mange annoncører der byder på et keyword er chancen da ret stor for at der er to der kommer til at byde det samme f.eks. 2 kroner pr. klik og samtidig har den samme QS, når den kun kan have 5 værdier fra 1-5. Hvilken af disse to skal så placeres øverst?

Det kan selvfølglig være du mener at det er fra 1-5 indeholdende alle de decimaltal der ligger herimellem og derved vil skalaen naturligivs bliver uendelig stor alt efter hvor mange decimaler man bruger. 

 

 

Søren Jensen:

Hvis du vil "udrydde" de dårligst performende ord så erstat dem evt. med mere konkrete søgeordskombinationer i din liste.

Det er jeg ikke helt med på. Hvis man har et ord f.eks. "heste" som ikke får nogen visninger.Hvordan skal det så hjælpe at konkretisere ordet endnu mere f.eks. "sorte heste". Så vil søgeordet da bare få endnu færre visninger? Kan du evt. uddybe med et ekspempel

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)