Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. en god software idé og en NDA.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jul 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 06:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen. I må undskylde det lidt lange indlæg, men der er bare en lang række ting, som jeg søger svar på, og jeg synes ikke, at det er så nemt at koble det sammen til en højere enhed, når jeg læser brudstykker rundt omkring, så hvis nogen måske vil hjælpe mig til en bedre overall forståelse af, hvad jeg kan gøre, som min situation er nu, vil jeg være meget taknemmelig. Det vil gøre alting så meget nemmere for mig.

Det går på ud, at jeg har fået en virkelig god idé til et softwareprogram, der indebærer relativt advanceret kryptografi. Sagen er dog bare, at jeg ikke selv kan programmere og har en meget begrænset viden om kryptografi, og at jeg efter at have undersøgt det, har fundet ud af, at det kræver rimeligt gode evner indenfor programmering/kryptografi at omsætte denne idé til et færdigt produkt, og at det derfor vil tage mig mange år blot at tilegne mig færdighederne til at påbegynde udviklingen - som jeg derudover formoder vil tage mig mindst 2-4 år at realisere.

Jeg formoder, at det vil tage mig i hvert fald 8-10 år fra dags dato, før jeg kan stå med et endeligt produkt, hvis jeg ene og alene skal føre idéen ud i livet, hvilket jo betyder, at jeg måske i mellemtiden kan risikere, at andre får samme idé og derfor overhaler mig indenom. Så derfor er jeg mere interesseret i at finde kompetente programmører/kryptografer, der som det mindste kunne have lyst til at høre om min idé - som sådan set i sig selv er nogenlunde simpel, men som nok vil være udfordrende og tidskrævende at realisere, selv for erfarne personer i branchen.

Så derfor vil jeg spørge herinde, om det er muligt at lave en NDA med en/flere rigtig gode programmører, eller evt. et team af programmører, hvori jeg grundigt beskriver min idé, til trods for, at jeg ikke selv er i stand til at realisere den, og derfor ikke kan give nogen teknisk forklaring på, hvordan den kan realiseres? - Jeg kan naturligvis tydeligt redegøre for selve idéen og detaljer vedr. brugerfladen, funktioner, fremgangsmåde for anvendelse og ikke mindst konkrete anvendelsesformål, samt jeg er i stand til at redegøre og argumentere for, hvorfor jeg virkelig tror på, at det er et produkt, som rigtig mange mennesker vil have gavn af.

Derudover vil jeg forhøre mig om, om det er muligt/hensigtsmæssigt, at jeg samtidigt i NDA'en stiller rimelige og specifikke krav om royalties, eller måske endda en andel i et firma, såfremt det er nødvendigt for evt. partnere at oprette et firma til projektet? - Eller om aftaler, der vedrører royalties mv. foregår på en helt anden måde end jeg forestiller mig? - Vil desuden gerne vide, hvad et rimeligt krav kunne være, så jeg ikke ender med at skræmme potentielle partnere væk, men samtidigt ikke tager mig selv ved næsen.

Jeg ved godt, at det lyder grådigt, når jeg formulerer det på den måde, men jeg vil jo omvendt ikke indgå en NDA eller lignende aftaler, hvor jeg ikke er sikker på, at jeg får en retfærdig del af kagen. F.eks. frygter jeg, at jeg kunne ende som en taber i en retssag, fordi mine partnere måske vælger at stille mig en i urimelig økonomisk position, som følge af, at det økonomiske aspekt ikke indgår i NDA'en, og at retten så måske derfor giver dem medhold. Eller måske er jeg bare paranoid?

Så er der en venlig sjæl herinde, der måske kunne forklare mig lidt mere specifikt om, hvorvidt/hvordan det her kan lade sig gøre, eller om jeg skal gøre det på en helt anden måde, eller om det i al sin simpelhed er komplet umuligt blot at komme med en rigtig god idé uden selv at være i stand til at kunne eksekvere den, og at jeg derfor bare er en godtroende nybegynder, der skal tilegne mig nogle færdigheder, før jeg overhovedet har en chance for at blive taget seriøst? - Hvis det er tilfældet, vil jeg gerne høre mere om, hvad jeg så selv kan gøre.

Måske lyder følgende som et dumt spørgsmål, men jeg er desuden interesseret i, om det kan have nogen relevans - eller måske endda negative konsekvenser for seriøsiteten af min NDA (eller hvad det måtte munde ud i) - at jeg nævner min villighed til selv at deltage aktivt i projektet iht. mine nuværende evner (f.eks. efter instruktioner fra eksperterne), eller iht. lidt mere tekniske evner, som jeg kan tilegne mig indenfor en nogenlunde tidshorisont på eksempelvis 2-6 mdr? - Grunden til, at jeg nævner det, er fordi når jeg selv tænker over det, synes jeg nemlig, at det lyder lidt bagvendt, at jeg, som personen bag idéen, vil instrueres i simpel programmering eller andet, af dem, som jeg indledningsvis har videreformidlet min idé til.

Men jeg brænder faktisk for den her idé, og jeg er så godt som overbevist om, at den er gangbar og har et stort potentiale (det undrer mig desuden rigtig meget, at den tilsyneladende ikke allerede eksisterer!), og derfor nager det mig virkelig, at jeg ikke har evnerne til selv at gøre det, og at det vil tage enormt lang tid for mig at tilegne mig dem, for bare at kunne gå i gang med projektet. Så hvis jeg kan være en aktiv del af projektet, også selvom det måske bare indebærer simpelt, monotont og dødkedeligt arbejde, ville det være alletiders for mig, da jeg jo så ikke bare sælger min idé, men selv kan høste lidt ære og stolthed i sidste ende - plus jeg samtidigt kan lette arbejdsbyrden for min partnere.

Jeg synes nemlig, at iværksætteri virker meget interessant, men jeg må indrømme, at jeg på nuværende tidspunkt ikke er den mest ressourcestærke person, hverken hvad angår forretning eller softwareudvikling. Begge ting er meget nye for mig. Men hvorom alt er, er jeg er nu ret sikker på, at andre vil finde det her meget interessant.


Jeg skal så lige pointere, at jeg faktisk ikke er 100% sikker på, at idéen ikke allerede findes, men at jeg dog har googlet og googlet og formuleret idéen på alle mulige måder, på både dansk og engelsk, og at der er intet, der minder om den. Så jeg tænker, at der er en meget god mulighed for, at idéen ikke er patenteret/realiseret, selvom jeg selvfølgelig ikke kan vide mig sikker. Så hvis nogen derfor har forslag til hvordan jeg med sikkerhed kan researche mig frem til, om en specifik idé er patenteret, må I meget gerne fortælle mig mere. Problemet er bare, at det er en idé, der ikke kan formuleres med et par simple søgeord, hvilket betyder, at den er svær at søge efter i patentregistre, medmindre der findes en side, der har mere specifikke søgemuligheder?

Hvis jeg lyder som en komplet tosse, da jeg, ja, indrømmet, ikke har et klap forstand på hverken forretning eller udvikling af selve idéen - eller sågar ved, hvordan man fomulerer en passende og sikker NDA - men derimod blot er kommet på en virkelig god idé, som følge af egen personlige efterspørgsel, og ligeledes en overbevisning om, at rigtig mange mennesker på verdensplan vil anvende produktet - ja, så må du meget gerne fortælle mig, hvordan jeg på anden måde kan komme videre herfra, omend det er muligt, når mine kompetencer er så ringe ift. projektets kompleksitet, som de er på nuværende tidspunkt.

Så konstruktiv kritik og gode råd hilser jeg mere end velkommen. :-)

Med venlig hilsen.

Fra Tilst
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 228
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vist en der har ligget søvnløs i nat.

Jeg vil mene i 9 ud af 10 tilfælde kan du lige så godt fortælle din idé til nogle få udvalgte for, at få noget feedback på ideen uden, at du har en NDA.

Jeg vil også vove, at påstå at når du forlanger en NDA, så skal du have en fyldestgørende rapport omkring din ide. Groft sagt, 10-30 siders brugbart materiale omkring din idé. Sideantallet er relativt, men det kræver altså mere end 200 ord.
En rapport der fra start til slut beskriver din ide, dig selv, markedsanalyser, investor-profil, plan for udførelse, indtjenings-muligheder, SWOT-analyse, forretningsplan, nærmeste konkurrent-analyse osv.

Det er useriøst hvis du forlanger en NDA på en mundtlig overlevering af din idé. (ellers har det bare af at være verdens bedste idé)

Hvis jeg var dig ville jeg tilmelde mig på baseup.dk eller http://webcofounder.com/ , for at finde en makker og dele min idé.

Jeg kan ikke love dig det, men de fleste innovative personer har for travlt med deres egne idéer og har derfor ikke alverdens tid til, at stjæle din idé.

Drop NDA'en, du kommer ikke særligt langt medmindre du sætter dig ned og sætter dig 110% ind i forretningsudvikling.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)