Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad synes I, er en passende markedsrente?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ifølge Skat skal jeg fastsætte renten på et lån til et anpartsselskab, jeg stifter, som den rente to uafhængige parter ville aftale. Men hvad er en rimelig rente? Har I et bud?

Jeg har spurgt tre banker, der alle har afslået at komme med en indikation af, inden for hvilket interval markedsrenten bør ligge. Jeg har også spurgt en registreret revisor og en statsautoriseret revisor fra et af de store revisionshuse, der begge har været venlige at komme med deres bud på, hvad Skat vil acceptere.

Lånet på omkring 6 mio. kr. skal bruges til at investere kortsigtet i amerikanske aktier. Der er ikke anden sikkerhed end anpartsselskabets startkapital på 50.000 kr.

Hvilken rente, synes I, er en passende markedsrente?

På forhånd tak. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Har revisorne ikke engang gidet at svare? Mod betaling?

Jeg ville vælge diskontorenten fra nationalbanken + en risikorente, som du selv fastlægger. 

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. 

De to revisorer har begge svaret. Svarene er vidt forskellige. Jeg håbede derfor, at jeg kunne få en række bud herinde. 

Jeg synes, det er svært, for bankerne ville aldrig låne ud uden sikkerhed. Og hvis jeg selv blev spurgt, om jeg ville låne ud uden sikkerhed til en uafhængig part, ville jeg afslå næsten uanset renten - renten skulle i hvert tilfælde være meget høj - højere end 20%.

Har du et bud på, hvad en passende risikopræmie kunne være?

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo nærmest umuligt at svare på. Kunne selskabet overhovedet optage et lån i banken uden også at stille aktierne som sikkerhed. Jeg er ikke sikker. Men et lån på 6 stænger til et selskab med 50K i EK og som skal bruge pengene til investering vil imo bære en betydelig risikopræmie.

Når det så er sagt har du så overvejet om det er det mest optimale skattemæssigt at yde selskabet et lån? Hvis selskabet udelukkende har aktieinvesteringer vil det formodentlig ikke kunne bruge rentefradraget til noget. Omvendt vil du under alle omstændigheder blive beskattet af renteindtægten.

Mvh

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. 

Der vil ikke være anden aktivitet end handel med/investering i aktier. Selskabet vil med andre ord være næringsdrivende med aktiehandel

I det tilfælde er det mit klare indtryk, at renteudgifterne er fuldt fradragsberettigede i selskabet. 

Jeg er helt enig i, at en bank aldrig ville yde sådan et lån. Men jeg er forpligtet til at finde ud af, hvad markedsrenten bør være, så jeg kan betale den korrekte skat. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1 OM det er en god ide at investere i aktier i selskab spørger du ikke om, men normalt er det det ikke da man får selskabsbeskatning som lagerbeskatning inden man selv skal af med 27/42% af udbytte - 

2 Markedsrente er den rente SELSKABET skulle give for tilsvarende lån. Ikke hvad långiver kunne få selv. Kan man ikke sandsynliggøre noget, så er det normalt disconto (0 pt) + 4%. Ofte ser man mellem 4 og 12% i princip jo højere jo bedre for ejer som långiver

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 07:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

1 OM det er en god ide at investere i aktier i selskab spørger du ikke om, men normalt er det det ikke da man får selskabsbeskatning som lagerbeskatning inden man selv skal af med 27/42% af udbytte - 

2 Markedsrente er den rente SELSKABET skulle give for tilsvarende lån. Ikke hvad långiver kunne få selv. Kan man ikke sandsynliggøre noget, så er det normalt disconto (0 pt) + 4%. Ofte ser man mellem 4 og 12% i princip jo højere jo bedre for ejer som långiver

vh John Hannover

Tak for dine altid grundige og informative svar. 

1) Jeg ville blive næringsbeskattet som person, så alternativet til et selskab er ikke personlig investering til beskatning på 27%/42%, men i stedet virksomhedsordningen, som jeg vælger, hvis jeg ikke kan sandsynliggøre en rente for selskabet på mere end 4%, for så kan det ikke betale sig for mig at stifte selskabet. 

2) Jeg er enig i, at det er den rente, SELSKABET skal give for et tilsvarende lån, der er relevant. Jeg er også enig i, at Skat vil kræve af mig, at jeg skal sandsynliggøre, at det er den rigtige markedsrente, hvis jeg f.eks. tager 12%. Her er vi ved nældens rod, for hvordan gør jeg det, når bankerne ikke vil svare, fordi de aldrig kunne drømme om at yde et tilsvarende lån uden sikkerhed, næsten uanset hvor høj rente, selskabet ville tilbyde? 

Når jeg låner ud til selskabet, og selskabet investerer i en række aktier, og aktierne falder 50% i værdi, så har jeg tabt 50% (jeg er bekendt med muligheden for at gøre lånet konvertibelt), for der er ikke nogen sikkerhed i selskabet ud over stiftelseskapitalen på 50.000 kr. Det er for mig helt åbenlyst, at det vil kræve en højere rente end 4%. Men jeg har kontaktet tre banker, og de vil ikke oplyse, hvilken rente de ville tage for et tilsvarende lån.

De to revisorer, jeg har spurgt, svarede henholdsvis:

"Skat accepterer helt op til 9%  (for hovedaktionær) ja forlanger det nærmest... Så 8-9% er det, der tit bruges."

"SKATs retningslinjer er 4 % plus diskonto (pt. 0 %)."

Jeg er finansieringsuddannet, og 4% er ikke en rimelig rente på det lån. Jeg synes 10-12% er lavt, men det vil jeg gerne leve med. Men hvordan sandsynliggør man en markedsrente?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)