Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørebog - 2 biler - Hvad gør I?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 45
Fra  McFly Companies Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et enkeltmandsfirma og i den forbindelse har jeg lidt kørsel hver dag, som jeg gerne vil trække fra, og har i den forbindelse en lille gåde.

Jeg skal registrere kørsel, men hvordan registrerer jeg privatkørsel i den bil, jeg ikke kører i, da vi skifter bil, alt efter hvem der henter børn.

Lad os sige jeg tager vores Ford og kører erhvervsmæssig og privat og registrerer det med en App. Samtidig fiser hun rundt i vores Hyundai og her kan jeg ikke registrere, disse private kilometer og hvor hun kører, og så passer kilometerstanden ikke, når jeg igen kører i den bil.

Er der en praktisk løsning på dette? Er det lovpligtigt at registrere kilometerstand? Hvad gør I?

En anden ting, er at jeg ikke har registreret kørsel i år indtil videre, er der på nogen måde, at jeg kan råde bod på det, eller er det bare ærgeligt?

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke som sådan lovpligtig med km stand men meget tilrådeligt og årsagen er, at det er skats eneste måde at kontrollere, at der er "naturlig" plads til det private mellem erhvervskm

Du kan vel føre to bøger en for hver af dine biler?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jul 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Hvis vi tager udgangspunkt i din Ford, kan du registrer alt din kørsel både privat og erhvevsdelen, så kan du når året er gået se hvad der er din erhvervsdel og trække det fra men privat delen skal også være ført så der er en mening i din kørsel.

Med hensyn til din tidligere kørsel kan du tage dine fakturaer og se hvor du har arbejdet og derved har du en historik på din kørsel og kan så tilbage datere dine kilometer.

Håber det gav mening.

Jeg har gjort det for en af mine kunder og det er godkendt.

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 02:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke nok kun at registrere firmakørelsen?

Når jeg kører firmakørsel, så registrere jeg start og slut km på min bils tæller. Så kan det godt være at der efterfølgende bliver kørt privat en hel del km, som jeg ikke skriver ned. Men næste gang jeg så kører firmakørsel, skriver jeg igen min bils km tæller ned ved start og stop.

Jeg kan så feks se at ud af 1000 km er de 100 km firmakørsel, hvor de resterende 900 km jo så må være privat. Men jeg skriver ikke ned hvor jeg kører hent ved min private kørsel. Burde jeg det?

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 25. Jul 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Hvis du har en elektronisk kørebog, kan du sagtens tage den rundt i mellem dine to biler. Da elektronisk kørebog er personlig, tager den ikke udgangspunkt i hvilke bil du kører men de kilometer du kører.

Du kan prøve Autologs elektroniske kørebog 60 dage gratis her: www.autolog.dk Har du spørgsmål, er du mere end velkommen til spørge mig :)

Hav en god dag!

Bh Shøle

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

SholeB:

Hej Peter,

Hvis du har en elektronisk kørebog, kan du sagtens tage den rundt i mellem dine to biler. Da elektronisk kørebog er personlig, tager den ikke udgangspunkt i hvilke bil du kører men de kilometer du kører.

Du kan prøve Autologs elektroniske kørebog 60 dage gratis her: www.autolog.dk Har du spørgsmål, er du mere end velkommen til spørge mig :)

Hav en god dag!

Bh Shøle

hvordan håndterer den det problem trådstarter har, nemlig at han gerne vil have KM stand start samlet forretningskørsel for en periode og slut samme - for hver bil

Det er et meget vigtigt punkt for en selvstændig, da skat er meget strenge med dokumentation for selvstændige der kontroller sig selv og her bruger KM stand på hver side af hver samlede forretningskørsel, til at se om der er naturlig plads til privatkørslen ind imellem?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke lovpligtig at man skal registrere kilometerstanden på hver enkel bil. Hvis dette er absolut den højeste ønske, kan det dog gøres ved at indstallere elektronisk kørebog ved hver bil. Men da dette er ikke et krav, kunne jeg ikke se mening med at gøre det.

:)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en gammel praksis som så vidt jeg ved stadigvæk er gældende om at kørebogens km-stand skal kunne afstemmes direkte med bilens km-stand.

Det er vel næppe muligt hvis du med autolog hopper fra den ene bil til den anden. Så mit bud er at for selvstændige der veksler mellem flere biler er autolog måske ikke det ideelle. Lyder mere som en løsningsmuligje hvis der er tale om en ansat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

SholeB:

Det er ikke lovpligtig at man skal registrere kilometerstanden på hver enkel bil. Hvis dette er absolut den højeste ønske, kan det dog gøres ved at indstallere elektronisk kørebog ved hver bil. Men da dette er ikke et krav, kunne jeg ikke se mening med at gøre det.

:)

farligt råd. For en selvstændig som har meget store dokumentationskrav (mere end ansat hvor chefen jo kontrollerer) så er KM stand meget klart blandt de ting skat ser på. Du kunne lige så godt sige der ikke er krav om kørebog - men du skal jo sælge jeres produkt (der er ikke krav - mangler den og man ansætter skønsmæssigt kan skat bare meget let forkaste det

Sælg alt du vil men fortæl ikke selvstændige at de kan se stort på KM stand

https://tax.dk/lv-2011-2/lva/A_F_3_4_1.htm  med denne tekst- og domshenvisning - 

For at et kørselsregnskab skal kunne kræves lagt til grund ved skatteansættelsen, må kørebogenvære ført dagligt med angivelse af:

  1. kilometertællerens udvisende henholdsvis ved den daglige kørsels begyndelse og ved dens afslutning,
  2. datoen for kørslen, og
  3. den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel, idet der med hensyn til den erhvervsmæssige kørsel må være angivet bestemmelsessteder og lign. notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed.

Skattemyndighederne kan efter praksis stille strenge krav til den umiddelbare forståelighed af de oplysninger, der skal danne grundlag for befordringsfradraget, jf. TfS 1999, 878 HRD.

Regnskabet med antallet af kørte km må være ført således, at kørebogens udvisende stemmer med bilens kilometertæller, jf. Vestre Landsrets dom af 13. april 1973.

Husk er er stadigt klogt at skrive lidt om hvorfor man var i Esbjerg osv f.eks kunde Anderson & Anderson lugtfri tørklosetter osv, Kravene til selvstændige er store for kørebog, vil du kunne læse i masser af revisor nyhedsbreve MEGET store.-

Enten to autologs hvis man der kan skrive lidt om formål - eller brug alm kørebog

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal man virkelig skrive privat forbrug ned? Hvis jeg bruger bilen til firmaet mandag, men privat tirsdag og onsdag og så igen firma torsdag. Er det så ikke nok at skrive, at km kørt tirsdag og onsdag er privat? Det evt bare ved at lavet et "hul" i kørebogen, når der køres privat.

Det har jeg gjort ind til nu. Det virkede omsonst at skrive, at man har kørt en tur fra privaten og til fakta, og en ny registrering, hvor man kørte fra fakta og hjem igen....

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)