Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteregler lønmodtager vs. Selvstændig

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jul 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 04:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ny her og har en bunke spørgsmål, jeg har måske skrevet dem i det forkerte forum men jeg ved ikke hvor jeg nærmest skal starte og slutte.

Jeg har forsøgt via andre kanaler at læse mig frem til svarene, men jeg syntes ikke altid skatteregler er så nemme at tolke.
Her kommer min udfordring og spørgsmål

Jeg er blevet tilbudet et job i en virksomhed der ligger på Tennerife.
Jobbet er kundeservice og jeg taler/ skriver hovedsageligt med kunder fra dk.

Da jobbet er over nettet arbejder jeg også fra dk

Men min løn bliver udbetalt i euro så vidt jeg ved via PayPal eller et andet lignende program.

I starten er det deltid men det kunne blive fuld tid.

Hvor skal jeg betale skat? Og så længe jeg har et andet job ved siden af skal jeg vel betale b skat. Kan jeg angive det med bagudvirkende kraft? Og hvor længe har jeg til det?

Og hvilket beløb skal jeg opgive.... Det endelige beløb jeg får udbetalt på min danske konto (der er jo fratrukket en del gebyrer) eller det beløb jeg rent faktisk modtager inden diverse gebyrer.

Ville det på nogen måde være en fordel for mig f.eks at starte en egen virksomhed.... Evt. Som konsulent eller noget. Skal jeg i så fald ikke lave en faktura for at dokumentere et salg.... Eller kan jeg godt bare få et beløb uden en faktura...... Pyyhhh.... Jeg ved snart ikke hvor jeg skal starte og slutte....

Hvis nogen af jer kan nogle af svarene..... Eller bare hjælpe mig med hvor jeg kan få det her afklaret så ville jeg være glad

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 06:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ét væsentligt kriterium for om du er lønmodtager eller selvstændig er, om du har en selvstændig risiko for tab.
Hvis du ikke har en selvstændig risiko for tab, men bare modtager penge for en arbejdsydelse, så peger det på lønmodtager.

Hvis du i denne type opgave ydermere kun har én arbejdsgiver/kunde, så er det yderligere en indikator for at du reelt er lønmodtager.

Hvordan man håndterer et lønmodtager-forhold mellem Tenerife og DK har jeg ingen viden om. Spanien er medlem af EU, men der er noget særligt med de kanariske øer.

Tilmeldt 21. Jul 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 07:22
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for svar wcon, så er det i hvert fald afklaret for der er ingen risiko for tab. Og selv om jeg vil have kontakt med mange kunder er der jo kun en der betaler mig.

Så skal jeg bare have fundet ud af det med skat her kan en revisor jo nok også hjælpe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja lyder som lønmodtager/honorar arbejde. Den der betaler dig betaler formentlig til din bank (bør i alle fald ske) og muligvis indberetter de i udlandet (det gør vi i DK når vi betaler personer i udlandet) men ellers og i alle fald, det er dig selv der skal indberette indtægten og her kan en revisor lige sige hvordan. Det vil i alle fald kunne være i rubrik 15. 

Du skal forskudsregistrere i rubrik 210 - og betaler så som alle andre skatten løbende via opkrævning (eller nedsat fradrag hvis du har anden indkomst) og skatten er den helt alm bundskat først osv - og dine fradrag dine helt almindelige fradrag. Du skal måske lige høre revisor hvordan du får beskæftigelsesfradraget når din indkomst er fra udlandet.

Du kan rette forskud så mange gange du vil frem til Oktober, så du starter lavt og øger efterhånden som du kender tallet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jul 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Mange tak for svar. Jeg er efterhånden ret afklaret /indforstået med at det må være et lønmodtager job. 

Virksomheden bruger vist noget der hedder Payoneer til at udbetale med, som man så kan få enten et mastercard til, eller man kan mod gebyr overføre til sin bank selv.  Det er ikke noget de gør. 


Hvis jeg ikke kender beløbet kan jeg så ikke indberette bagud, eller f.eks. vente til skatteåret er slut og jeg skal lave min selvangivelse og så bare betale restskatten med det samme? 

Eller skal jeg være forud? 

Jeg vil jo nødigt gøre noget som helst strafbart her. 

Jeg har forsøgt at google lidt om hvordan de indberetter på Tenerife osv, men så vidt jeg kan se indberetter de slet ikke, det er mig selv der skal gøre det står der bare. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal som udgangspunkt forskudsregistrere altid - men som sagt kan du sagtens bare skrive 1000 kr først og så rette op som tiden går. Hvis skat næste år ser du ikke gjorde det, så kan de sætte et større beløb og låse det fast - så bare sæt et lille beløb og ret så til løbende

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jul 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange mange tak. Nu har jeg jo næsten styr på det hele. 

Du har simpelthen redet mit hår fra at blive rykket ud af hovedet :-) Tak for din tid. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)