Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til værdiansættelse samt rådgivning hertil?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino og alle jer kloge hoveder! 

Jeg har en virksomheden hvor vi er i alt 4 ejere, alle sammen med forskellige ejerandele. 

Den ene partner, vil gerne ud af virksomheden nu efter 7 måneder, og vil derfor vide, hvordan vi kan finde ud af hvad hans ejerandele er værd. 

Vi har været igang i 7 måneders tid nu, og har underskrevet en lejekontrakt på 2,5 år (ca -150.000kr), som vi selvfølgelig er bundet op på. Derudover har virksomheden lavet små investeringer i div. udstyr, computer osv. max værdi på 15.000kr


Mit spørgsmål er så, hvordan vi finder virksomhedensværdi, og om den overhovedet er noget værd, da virksomheden har underskrevet lejekontrakt på 2,5 år. Derudover er vores registeret kapital på blot 100kr. 

Vi har selvføglelig været så godtroende, at vi ikke har fået lavet os en ejeraftalen mellem os, så derfor rigtig gode lære penge fremover! 


Er der en venlig sjæl, som kan komme med noget konkret, skriv gerne hvis du skal bruge yderligere informationer. 

På forhånd mange tak for din tid! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen facitliste - mest vil det afhænge af hvad goodwill er hvad tror I på den vil tjene fremadrettet OG hvad I kan blive enige om

Det er altid meget galt ikke at have ejeraftale så få nu det for jer 3 andre http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html

Det lyder flot, at I har kunnet indgå lejeaftale for 2,5 år i et IVS uden I på en eller anden måde har stillet sikkerhed eller noget personlig garanti, i et IVS med kun 100 kr i kapital. Modig udlejer. Hvis der er stillet noget personligt så skal det jo renses ud sammen med hans udtræden.

Med nr 4 må I blive enige - evt hans andel af de 100 kr som i samlet har skuldret ved stiftelsen som en skud - siger han nej, ja så er han jo bare forsat ejer.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John 

Først og fremmest, så er jeg meget glad for din tilbagemelding. Altid rart og se en kommentar fra dig. 

1. Der vil også blive lavet en ejeraftale når denne 'sag' er afsluttet. 

2. Vi har målsætning om at blive APS inden længe, hvilket også var en del af aftale med udlejer. Så der ligger selvfølgelig noget bag. 

Så i princippet kan man sige, at den ene person mener det er 100 kr værd, hvor den anden person mener det er 200 kr værd, også hvis vi ikke kan blive enige, er der sådan set ingenting at gøre? (Altså goodwill) 

Mht. til badwill, vil jeg jo mene, at lejekontrakten på de 2,5 år, er afgørende i den her fase også, da det jo er ubetalte regninger, som virksomheden er bundet i? 

Er jeg helt forkert på den, eller hvordan?

Igen, mange tak for dine svar John! 


Tilmeldt 20. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

fejl

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Næh du er ikke forkert på den som sådan. Omregistrere til ApS ville så nok pege på i skulle have startet med det da det koster at omregistrere i revisorerklæring

Ja hvis I mener 100 kr og han 200 kr og der ikke er aftalt noget - så bliver der jo ingen handel. Ingen kan tvinge ham til at sælge eller jer til at købe men det skal jo nok være større uenighed før det er et problem. Mener han 100.000 kr og i 5000 kr så er der jo et gab

Ja lejekontrakt kan da være risiko, men hvis ikke der er indgået noget om at ejerne hæfter på nogen som helst måde, så kan den jo være lidt ligegyldig i den sammenhæng OG den er vel indgået ud fra en forventning om, at selskabet kommer til at tjene på den og ikke bare som en pligt

Hvis han vil ud, så er det nok ikke så svært at blive enige, ellers må han jo bare hænge med, hvilket kan være surt udbyttemæssigt men I tre andre kan jo styre resten helt som I vil formentlig, uden ejeraftale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen. Rigtig fint og kunne få svar på sine spørgsmål.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I tre andre ejer mere end 50% af anparterne, kan I formentlig stemme en ejeraftale igennem på en generalforsamling. Denne ejeraftale kan så rumme regler for, hvordan man "tvinger" en part ud. Det kan f.eks. være en aftale om, at I andre kan afgive bud på hans anparter med den klausul, at han har ret til at købe jeres anparter for samme pris, som I byder ham. Det vil ofte give et reelt billede af virksomhedens værdi. Hvis han opfatter virksomheden som mere værdifuld end I gør, vil han jo være interesseret i at købe den til en lav pris.

Men tjek lige med de selskabskyndige, om man kan stemme en ejeraftale igennem på en generalforsamling, eller om alle skal tilslutte sig den, før den gælder.

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Hvis I tre andre ejer mere end 50% af anparterne, kan I formentlig stemme en ejeraftale igennem på en generalforsamling. Denne ejeraftale kan så rumme regler for, hvordan man "tvinger" en part ud. Det kan f.eks. være en aftale om, at I andre kan afgive bud på hans anparter med den klausul, at han har ret til at købe jeres anparter for samme pris, som I byder ham. Det vil ofte give et reelt billede af virksomhedens værdi. Hvis han opfatter virksomheden som mere værdifuld end I gør, vil han jo være interesseret i at købe den til en lav pris.

Men tjek lige med de selskabskyndige, om man kan stemme en ejeraftale igennem på en generalforsamling, eller om alle skal tilslutte sig den, før den gælder.

Hans

Nah den går ikke. En ejeraftale kan kun laves mellem ejerne og de ejere som underskriver- Man kan aldrig tvinge en ejeraftale ned under nogen som helst - ellers var det "livsfarligt" at være mindretalsaktionær

Ejeraftaler har ikke med generalforsamling eller vedtægter at gøre og er alene mellem de parter der underskriver

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bøjer mig i støvet.

Hans

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)