Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kan jeg investere som studerende?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Jyllinge
Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den situation, at jeg ved siden af min SU tjener mit max tilladte beløb, og da aktieindkomst self. tæller med i indkomsten, så vil det ikke give nogen mening for mig at investere, da det bliver fratrukket i SU´en  ift. indtjeningsgrænsen. 

Derfor tænkte jeg på, om man på nogen måde kunne omgå denne regel? Kunne man oprette en fond eller et firma, hvor de realiserede gevinster self. blev liggende i firmaet indtil studiets afslutning? 

Håber at det giver mening og ellers må I hjertens gerne spørger om mere :) 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du gøre med et IVS.

Og hvis det handler om invester i aktie.

Så kan du oprette en konto til dit selskab hos nordnet uden alt det bøvl som bankerne har.

Og så kan du spørge dem om du kan tilknytte din aktie/depot nemkonto

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Regn med et IVS vil koste dig mellem 5 og 10.000 kr per år. Her tænkes på lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn og omsætning (regn 1800) samt regn med gebyr i banken for lovpligtig erhvervskonto. Jeg mener absolut ikke Nordnet tilknytter et depot konto som erhvervs nemKonto men det kan du jo høre dem om - og så er det spørgsmålet om du kan lave regnskab og årsrapport/selskabsselvangivelse eller skal betale dig fra det

Det værste er dog, at skatten på aktier er langt højere for dig som person i et IVS end privat. Det skyldes at man lagerbeskattes af alle stigninger - og beskattes af gevinster (mens tab kun giver fradrag senere år) Al gevinst beskattes derfor hvert år med 22% selskabsskat, og når du så skal have pengene selv, så får du 27% udbytteskat = de vil være beskattet med ca 42% ialt mod 27 privat - og over de ca 51.000 kr beskattes de med først 22% og så 42% af resten = svarer til topskat. 
Det er derfor som udgangspunkt ikke lægger dine aktier i selskabsform

Som jeg husker det, så er det aktieindkomst over de ca 51.000 som tæller med i egenindkomst i SU og ikke de første 27% beskattede - fremgår også her

Ellers kan VSO ofte bruges i forbindelse med SU da kun hævninger tæller med https://johnhannover.blogspot.dk/2017/06/su-og-skat.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)