Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donationer som grundlag for virksomhedsvækst?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for at være blevet en del af fælleskabet her

Jeg er ikke et sted lige nu hvor jeg er ved at opstarte virksomhed. Jeg er stadig i idefasen og håber at kunne få vejledning sparring her. Jeg arbejder løst ud fra Disneys 3 borde og bord 1 (ingen ide er dårlig/umulig/for vild-bordet) er det bord jeg excellerer ved. Det er min tanke at jeg her kunne få nogle af de svar jeg ville få i et bord 3 møde (bordet hvor den kirugisk skarpe kritiker og praktiker skærer ind til benet af ideen og de reelle muligheder og metoder bliver tydelige. Jeg har mest brugt metoden i forbindelse med filmarbejde, så det fungerer lidt anderledes med forretningsideer. Vigtigt for mig nu er at få en masse facts omkring økonomi og lovgivning som forretningsdrivende, så jeg ikke ender med at bruge for lang tid på ideer der ikke er hold i fordi der er regler/omstændigheder jeg ikke har tænkt ind.

Ovenstående info er ikke direkte relevant baggrundsviden i forhold til de spørgsmål jeg har, men blot et mikro indblik i mit udgangspunkt.

Spørgsmål 1: 1 ide har en indledende fase hvor der ikke er noget køb involveret på hjemmesiden. Produkterne er videoer og de er indledningsvist gratis. Da der ikke er en stor formue at investere er jeg mine muligheder for at starte op at gøre det langsomt og "safe" på en måde hvor det er mulig for mig at afprøve om det overhovedet ligger til mig at være selvstændig. Så ideen er at udbyde disse videoer og betalingen vil i første omgang være feedback, så jeg får en ide om hvor vidt jeg overhovedet rammer rigtigt og selv modtager læring den vej. Mit filmudstyr er forældet og der er pt ikke økonomi til at investere i en masse nyt. Min ide er (som jeg kan se en del andre gør det på youtube) at jeg kunne lave et link hvor folk kan donere enten filmudstyr de har i overskud eller penge, således at hvis jeg formår at skabe produkter der er interesse for, så vil jeg løbende kunne opgradere og ende med et produkt med højere produktionsmæssig kvalitet. 

Spørgsmålet er: Hvordan er reglerne omkring at modtage donationer? Et super detaljeret og nørdet uddybende svar er meget velkomment:)

Tak til jer og ha en dejlig dag:)

Mvh C. Alinde 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Donationer - i form af gaver eller andet - vil erhvervsmæssigt være skattepligtige af værdien. Der skal føres helt normalt regnskab og værdien opgøres som indtægt. Der er ikke forskel på om donationer kommer i form af kontanter der gives fordi man kan lide et projekt - eller i form af kameraudstyr

Jeg vil i (parentes) bemærke, at du nok er meget optimistisk, hvis du tror du får godt videoudstyr der kan erstatte dit eget forældede, som ren donation

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jul 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar John

Jeg har fulgt flere på youtube, som laver denne type gratis videoer, der netop har fået bedre og bedre udstyr foræret (blandt andet af større produktionsselskaber når de har opgraderet deres eget udstyr). Ikke alle har en virksomhed. Nogle gør det for at glæde andre (ikke deres indkomstkilde). Ingen af dem er danskere, og der er selvfølgelig helt andre regler i Frankrig, USA etc.. 

Det leder mig til endnu et spørgsmål. Jeg tænker på at jeg tidligere har indhentet sponsorgaver til både organisationer og foreninger, for at der der kunne opstartes projekter. Jeg havde intet at gøre med regnskab og økonomi (undrer dig nok ikke:) 

Regler for donation/sponsorat (og går det ind under det samme) når man er:

..En organisation? (her er jeg klar over at der er masser af retningslinjer organisatorisk for at opstarte organisation også en lille, og at det kræver flere spillere, men 

Når man ikke har virksomhed men vil opstarte et projekt frivilligt (skal man så starte eller være del af en forening?)(synes jeg har hørt om privatpersoner der er blevet sponsoreret i forskellige sammenhænge, men det er igen ikke i dk)

Hvis jeg valgte at gå videre med den ide og crowdfunde eller andet for at få hjemmesiden op at køre og med bare semi-prof udstyr kunne modellen være: De første 6 mdr til 1 år er det være et offentligt tilgængeligt projekt uden indtægter (heller ikke via link til donation). En form for mediesociologisk research. Herefter vil det afhængig af resultat kunne gennemgå en transformation til lille forretning, som supplement til deltidsarbejde eller fungere som empiri i specialeprojekt (mediesociologi).

ps i tilfælde af at jeg gik videre med denne ide, så er det ikke salg af medieprodukterne der skal være den primære indtægt (jeg er ved at tage kursus i digital economy og er som sagt ved nu at gennemgå muligheder og umuligheder for at se om den mere komplekse ide der på længere sigt ligger i dette har nogen form for hold eller om det er en helt anden retning jeg skal rykke i). Så spørgsmålene nu er centreret omkring en hypotetisk opstartsfase. Indholdet på siden vil være af en art ala det der udbydes på dr-undervisning (som jeg tidligere har produceret video til).

Mvh C. Alinde

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Da der er et i alle fald langsigtet mål om indtægt til dig så er det firma - personlig virksomhed eller selskab. Frivillig velgørende forening med alle dens regler ligger ikke til højrebenet og fylder mere end jeg lige kan komme op med her, læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/forening-skattefri-eller-skattepligtig.html

Du kan også gøre det som CPR person .- reglerne er som udgang de samme, skat af værdien af det du modtager som donation

crowdfunding og skat har du her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/10/crowdfunding.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)