Jeg ved godt det her spørgsmål ikke kan svares entydig uden indblik i virksomheden, jeg tillader mig dog at spørge alligevel.
Hvor få udgifter vil I skyde på at et APS kan holdes for årligt, når der til at starte med er lidt aktivitet i selskabet? Faste udgifter som lovpligtige forsikringer samt revisor kommer jeg jo ikke udenom. (revisor er et must, selvom det kan spares væk)
Jeg har forsøgt efter bedste evne at sætte mig ind i enkeltmandsvirksomhed vs APS vs IVS og sigter selv efter at starte et APS op.
Da jeg ikke har økonomi til at starte op på fuldtid bliver det i første omgang som en "hobby" , forstået på den måde at jeg skal passe mit civile fuldstidsjob samtidig. Jeg ved godt at mange så vil råde mig til et starte op som enkeltmandsvirksomhed, men det langsigtede mål er at kunne frigøre mig af fuldtidsjobbet og fokusere udelukkende på mit eget, når jeg har fået en fornemmelse af markedet og mine muligheder der.
Jeg har med andre ord brug for at have en idé om de faste minimumsudgifter der skal dækkes, således at jeg ved hvad jeg skal sætte som virksomhedens første indtjeningsmål, således at jeg ikke laver årligt underskud på driften.
Ting som lagerplads, kontoraritkler og lignende har jeg styr på. Det er de mere "administrative" udgifter jeg ikke er sikker på at jeg har det fulde overblik over.
Jeg ville sætte 5.000,- af inkl. revisor og småting for en helt inaktiv virksomhed. Det er baseret på det første regnskabsår for vores danske datterselskab (ApS), som ikke har haft så meget aktivitet som vi gerne ville, fordi vi ikke kan få en dansk bankkonto. (Målet er at få lov at betale skat i Danmark, det er bare ikke nemt)
Det tal ændrer sig selvfølgelig så snart du begynder at lave ting.
Du har fat i det meste. Lovpligtig arbejdsskadeforsikring - regn ca 1800 kr p.a revision - mellem 4 og 8.000 kr formentlig - skal der også laves daglig bogføring så klart mere
Bank vil ofte koste et par tusinde i oprettelse og så årligt ofte ca 2.000 kr
Tak for gode svar. Jeg frygtede lidt at der måske var nogle betydelige udgifter jeg havde overset, men det er nogenlunde som jeg forventede, bortset fra at revisor udgifterne nok bliver en anelse højere end jeg håbede.
Jeg har allerede investeret i en af dine publikationer John H. - det var blandt andet den og nogle af dine svar herinde, der var med til at overbevise om at et APS vil være det rigtige for mig :)