Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gaveoverdragelse af Aps-selskab

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 14. Jul 17
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Min far er ved at nå den alder hvor han ønsker at afvikle hans selskab (aps) som han har anvendt i forbindelse med aktiehandel. Dvs. at pengene der står i selskabet skal ud på den mest fordelagtige måde. Ligeledes ønsker han også at vi børn skal have arveforskud.

Mit umiddelbare forslag var at lave en løbende gaveoverdragelse over en årrække af 2/3 af selskabet til min bror og jeg. Således at vi alle tre ender med at have 1/3 hver.

Tanken var at min far hvert år (indtil selskabet er i ”nul”) kunne give os hver anparter til en værdi af 62.900,- således der ikke skal betales gaveafgift.

Så kunne vi alle tre ligeledes hvert år trække udbytte (51.700) ud til den lave skattesats (27%).

For mit vedkommende kunne min samlever (over 2 år på samme adresse) og jeg sådan set trække 62.900,- ud til den lave skattesats ville jeg mene.

 

Der skal naturligvis en revisor ind over sagen når den tid kommer men jeg vil meget gerne have jeres besyv med også.  Så spørgsmålet er egentlig om ovenstående er en mulighed eller/og om der findes andre fordelagtige løsninger?

 

Jeg ser frem til høre fra jer. På Forhånd tak.

Vh. Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en løsning som du foreslår - dog må der absolut ikke aftales at  får andet end gaveloftet hvert år som ny "overraskende" gave - ikke noget løfte om samme næste år osv

Om det så er klogt at ha disse aktier i selskab er en anden sag for først er der selskabsskat af overskuddet på 22% og ja - så kan man jo få udbytte til 27% men alt andet lig, så har man jo her betalt 22% mere i skat end hvis man havde aktien privat, og tilsvarende jo når man kommer op i 42% udbytte. hvor selskabsskat og udbytteskat svarer til topskat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jul 17
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tusind tak for hurtig svar. Så er jeg ikke helt på afveje :-)

Ang. aktier i selskabet, så var selskabet oprindeligt en servicevirksomhed som blev lukket da min far gik på pension. Så i stedet for at lukke selskabet og få alle pengene ud på én gang blev de investeret i aktier.

Således kunne min far slippe for at betale 50% i skat/am-bidrag. Han vil sikkert også blive trukket i pension. Så var det bedre at trække udbytte årligt til den lave sats.

Vh. Morten

Tilmeldt 28. Apr 16
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mortel:

Hej alle,

Min far er ved at nå den alder hvor han ønsker at afvikle hans selskab (aps) som han har anvendt i forbindelse med aktiehandel. Dvs. at pengene der står i selskabet skal ud på den mest fordelagtige måde. Ligeledes ønsker han også at vi børn skal have arveforskud.

Mit umiddelbare forslag var at lave en løbende gaveoverdragelse over en årrække af 2/3 af selskabet til min bror og jeg. Således at vi alle tre ender med at have 1/3 hver.

Tanken var at min far hvert år (indtil selskabet er i ”nul”) kunne give os hver anparter til en værdi af 62.900,- således der ikke skal betales gaveafgift.

Så kunne vi alle tre ligeledes hvert år trække udbytte (51.700) ud til den lave skattesats (27%).

For mit vedkommende kunne min samlever (over 2 år på samme adresse) og jeg sådan set trække 62.900,- ud til den lave skattesats ville jeg mene.

 

Der skal naturligvis en revisor ind over sagen når den tid kommer men jeg vil meget gerne have jeres besyv med også.  Så spørgsmålet er egentlig om ovenstående er en mulighed eller/og om der findes andre fordelagtige løsninger?

 

Jeg ser frem til høre fra jer. På Forhånd tak.

Vh. Morten

Hej Morten

Det er en del tid siden jeg har siddet med det her...

Men jeg kan huske en sag der minder lidt om det du beskriver.

Sådan som jeg læser det vil i overdrage anparterne i din fars investeringsselskab via en pludselig opstået gavmildhed (hvilket er forudsætningen) med den skattefrie gaveregel :-) De anparter skal naturligvis værdisættes til 'markeds værdien' derfor vil der opstå en kursgevinst for din far som han ville skulle beskattes af. Så vidt jeg lige husker :-)

Men du skal helt sikker have en god _kompetent_ revisor med indover - der er mange faldgrupper og ingen smuthuller :-) 

/S

Tilmeldt 14. Jul 17
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Udvikler,

Tak for dit svar og ja det er korrekt.

Jeg er dog ikke helt med vedrørende værdisættelsen/kursgevinsten som skal beskattes.

Kan du give et eksempel?

Jeg ser frem til at høre fra dig - på forhånd tak.

Vh. Morten

Tilmeldt 28. Apr 16
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Uh  det er ved at være sent så med alt forbehold og i en meget simpel udgave baseret på noget for lang tid siden og med alle mulige forbehold :-)

Lad os sige din far ejer selskabet som måske har en anpartkapital på 200.000 (som i gamle dage - 50.000 i de nye dage)

Selskabet har en egenkapital på 500.000 som kun udgøres af aktier og anpartskapitalen.

Derfor vil 3.mand gerne give 500.000 for selskabet i almindelig handel.

Din far vil gerne overdrage selskabet til dig - den kan han kun gøre til værdien 500.000 og får dermed en gevinst på 300.000 som skal beskattes på den ene eller anden måde. 

Du kan vist godt overtage skatteforpligtigelsen fra din far ved såkaldt skattemæssig succession - men betales det skal den.

Med andre ord søg _kompetent_ hjælp... 

/S

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mortel:

Hej John,

Tusind tak for hurtig svar. Så er jeg ikke helt på afveje :-)

Ang. aktier i selskabet, så var selskabet oprindeligt en servicevirksomhed som blev lukket da min far gik på pension. Så i stedet for at lukke selskabet og få alle pengene ud på én gang blev de investeret i aktier.

Således kunne min far slippe for at betale 50% i skat/am-bidrag. Han vil sikkert også blive trukket i pension. Så var det bedre at trække udbytte årligt til den lave sats.

Vh. Morten

Ikke helt med på hvorfor din far skulle få skat og AM bidrag ud af en lukning - Det ville have udløst skat af gevinst på aktieindkomst (27-42%) og aldrig AM bidrag - i forhold til værdistigningen af aktierne (som jo ville være modregnet den betalte selskabsskat af overskud) men det ville ikke have udløst am bidrag og alm bund eller topskat

Din fars træk af udbytte har jo altid været til - først selskabsskat 22% og af resten mindst 27% = mindst 42% ca -  og det svarer helt til bundskat + AM bidrag - og var der noget over 27% grænsen, svarede det til topskat inkl am bidrag. Jeg er ikke overbevist om, at din far har valgt rigtigt, men kender heller ikke alle faktorer
Herudover "lagerbeskating" = skat af værdistigninger der ikke er realiserede - hvilket ikke gør så meget andet end likviditetsmæssigt med mindre de stiger i en årrække, og så falder, uden man kan udnytte tabet OG så et besværligt regnskab med årsrappport

Det kunne have påvirket pension MÅSKE for det år - og måske udligningsskat hvis vi skal dykke dybt, men det kunne så være undgået ved at bruge livrente/ratepension

Nå det er jo historik - men det ændrer jo ikke ved, at det kan være klogt at få vurderet, om det er rigtigt at overdrage selskabet som aktieinvesteringsselskab til jer - eller om der skal opløses og aktier skal overdrages i gave - eller om generationsskifte er muligt (og de kender jeg noget nær intet til og det er formentlig ikke muligt i ren investerings virksomhed - ellers var det en klar mulighed)

Tag og brug penge på en god revisor der løber de ting her igennem for jer- inden i beslutter jer.  Du kunne evt kontakte https://www.linkedin.com/in/christian-e-friis-425a4319/ som er i den gode ende :)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jul 17
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Udvikler,

Tak for svar.

Jeg troede den gevinst allerede var betalt skat af da der er betalt selskabsskat?

Men ja du har ret vi skal have hjælp ind over.

Vh. Morten

Tilmeldt 14. Jul 17
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg har vist også misforstået noget. Det var nemlig i forbindelse med udbetaling af et større udbytte at der skulle betales det der svarer til topskat og am-bidrag. Den idé blev derfor droppet.

Men jeg troede faktisk at det samme var gældende hvis selskabet skulle lukkes.

Tak for hjælpen :-)

Vh. Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Mortel:

Hej Udvikler,

Tak for svar.

Jeg troede den gevinst allerede var betalt skat af da der er betalt selskabsskat?

Men ja du har ret vi skal have hjælp ind over.

Vh. Morten

Ja det lyder ulogisk at man beskattes af hele værdistigningen af aktierne ved salg da den jo er lagerbeskattet løbende i et selskab. Jeg kan ikke lige her i hovedet gennemskue den, men det kan ikke være korrekt, at man investerer 100.000 kr i aktier- ser dem stige til 200.,000 kr og lagerbeskattes af stigningen uanset handel eller ej, og så ved salg - eller lukning af selskabet - beskattes af stigningen en gang til

Det må andre mere vågne her en lørdag aften da kunne svare på let

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)