Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må leverandør nægte at sælge?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 28. Sep 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Må en leverandør/distributør (mellemled), som sælger til B2B kunder, opsige samarbejdet med én eller flere af deres kunder, for eksklusivt kun at sælge til udvalgte, eller er det i strid med konkurrencelovgivning? Altså danner distributøren en form for kartel, når de er selektive omkring, hvem de vælger som kunder?
Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, et firma må godt nægte at sælge deres produkter til andre firmaer. Det ses f.eks. med mobiler, hvor fabrikanter laver aftaler med enkelte butikker og enkelte teleselskaber.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja det må de gerne, du ser det i alle brancher lige fra elektronik over mode og kosmetik til møbler eller biler :)

Det finder sted i langt de fleste brancher, hvor der er etablerede mærker :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 28. Apr 16
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads:
Hej Må en leverandør/distributør (mellemled), som sælger til B2B kunder, opsige samarbejdet med én eller flere af deres kunder, for eksklusivt kun at sælge til udvalgte, eller er det i strid med konkurrencelovgivning? Altså danner distributøren en form for kartel, når de er selektive omkring, hvem de vælger som kunder?

Hej Mads

Jeg er helt på linje med de andre gode svar som du har fået.  

Dog er der i konkurrencelovgivning regler omhandlende en leverandørs begrænsninger i forhold til hvem der må sælge dennes produkter, men det er er kun hvis leverandøren er markedsledende. Så var B&O de eneste der solgte fjernsyn på det danske marked, vil de nok få svært ved at diktere hvem der måtte sælge deres fjernsyn uden en meget god saglig grund. Så der skal meget til før disse regler kan anvendes.

/S

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

udvikleren2016:
Så var B&O de eneste der solgte fjernsyn på det danske marked, vil de nok få svært ved at diktere hvem der måtte sælge deres fjernsyn uden en meget god saglig grund. Så der skal meget til før disse regler kan anvendes.
enig men netop B&O har en klar politik om ikke at sælge til alle butikker - og har været kørt i retten med det af butikker der ikke måtte købe. Som jeg husker det, så vandt B&O retten ved at henvise til kun at ville sælge til butikker der afsatte et vist special areal til netop B&O og speciel uddannede personalet i det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Apr 16
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 01:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

udvikleren2016:
Så var B&O de eneste der solgte fjernsyn på det danske marked, vil de nok få svært ved at diktere hvem der måtte sælge deres fjernsyn uden en meget god saglig grund. Så der skal meget til før disse regler kan anvendes.
enig men netop B&O har en klar politik om ikke at sælge til alle butikker - og har været kørt i retten med det af butikker der ikke måtte købe. Som jeg husker det, så vandt B&O retten ved at henvise til kun at ville sælge til butikker der afsatte et vist special areal til netop B&O og speciel uddannede personalet i det

vh John H

Hej Cookie 

Jeg tror du overså "så var B&O de eneste der solgte fjernsyn" som i - det var det eneste fjernsyn du kunne købe i Danmark - så vil det være et problem.

Men da der jo sælges andre fjernsyn fra eks. Samsung osv så er det frit for B&O at bestemme hvem der skal sælge netop deres fjernsyn jf. konkurrencelovgivningen. Gætter på det netop var det som retten lagde til grund for at frikende B&O. En forbruger kan jo bare købe et andet fjernsyn og konkurrencen er således opretholdt, selvom B&O bestemmer hvem der må sælge deres fjernsyn. Det er således ikke B&O egen politik der bestemmer men konkurrencehensynet. 

Som en lille krølle så vil sagen for B&O have stillet sig anderledes hvis sagen udelukkende var anlagt med sigte på deres højtalere, for dengang var B&O markedesledende på det område - men det blev den ikke og B&O blev frikendt - de var ikke markedsledende på andre produktområder.

/S

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det overså jeg ikke - jeg valgte bare lige at beskrive sidehistorien som den jo faktisk var med B&O

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

udvikleren2016:
Så var B&O de eneste der solgte fjernsyn på det danske marked, vil de nok få svært ved at diktere hvem der måtte sælge deres fjernsyn uden en meget god saglig grund. Så der skal meget til før disse regler kan anvendes.
enig men netop B&O har en klar politik om ikke at sælge til alle butikker - og har været kørt i retten med det af butikker der ikke måtte købe. Som jeg husker det, så vandt B&O retten ved at henvise til kun at ville sælge til butikker der afsatte et vist special areal til netop B&O og speciel uddannede personalet i det

B&O tabte sagen imod Merlin, men deres produkter kom aldrig til salg i Merlins butikker pga "leverings problemer"...

Men det var en noget speciel sag, som ikke er retvisende for almindelige brands :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja de tabte mod Merlin - men var det ikke grundet at Merlin faktisk tilbød at leve op til B&O kravene - om special afd osv?

jeg tror faktisk de fleste brands kan nægte at levere idag - uden konsekvens, hvis de henviser til f.eks at de mener at drukne i andre varer eller bliver trukket ned. 
Jeg tror man må sige, at antal sager, hvor en brand tvinges til at levere til en de ikke vil levere til - er meget stærkt begrænsede?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Ja de tabte mod Merlin - men var det ikke grundet at Merlin faktisk tilbød at leve op til B&O kravene - om special afd osv?

jeg tror faktisk de fleste brands kan nægte at levere idag - uden konsekvens, hvis de henviser til f.eks at de mener at drukne i andre varer eller bliver trukket ned. 
Jeg tror man må sige, at antal sager, hvor en brand tvinges til at levere til en de ikke vil levere til - er meget stærkt begrænsede?

De blev pålagt at levere til Merlin, og det ville B&O have omstødt af højesteret. Men jeg kan ikke lige finde nogen artikler eller domme, som fortæller, hvad afslutningen på sagen blev, måske Merlin gik konkurs imellemtiden, og der dermed aldrig kom en endelig dom fra Højesteret...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)