Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura's betalingsfrist på husleje

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 18. Mar 11
Indlæg ialt: 54
Fra  Flairshare.dk Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har et erhverv lejemål hos en udlejer der har ladet sig selv frivilligt momsregistrere. Det fremgår også af kontrakten at huslejen er + moms. Den seneste faktura modtog vi d. 29/6 om aftenen til betaling senest d. 30/6. Jeg bad vores bogholder om at sætte betalingen til at ske omgående, men da hun havde fri om fredagen og det efterfølgende var weekend fik hun førstgjort det om mandagen, hvor jeg var taget på ferie. Her modtog jeg så en påmindelse på mail fra udlejer: 

"Jeg har ikke modtaget betaling for husleje denne måned

Mvh

XXX"

Herefter går jeg ind i netbanken for at godkende betalingen, som min bogholder havde oprettet, men den var ikke at finde. Dette medgjorde at hun skulle oprette den igen og betalingen fandt først afsted om fredagen. Altså 6 bankdage efter at vi modtog faktura. Udlejer blev orienteret om bankudfordrinen undervejs.

Udlejer vælger derfor om lørdagen at sende et påkrav på 452,50,- uden pålagt moms med reference til, at lejemålet vil blive opsagt, hvis betaling ikke finder sted om senest 3 dage. Jeg betaler straks påkravet for at sikre at dette ikke sker, og da jeg er i tvivl om reglerne for dette. 

Jeg henvendte mig til udlejer om, at jeg synes det var unfair at sende en rykker, nu hvor han var klar over, at der var bøvl med banken. Han var lige glad og holder fast på hans ret. 

Jeg har efterfølgende undersøgt sagen og fundet frem til, at nu hvor han er friviligt momsregistreret, så skal vi modtage en faktura fra ham før vi betaler huslejen.

Mit spørgsmål er så: hvad er en forventelig betalingsfrist på sådan en faktura og har han lov til at sende mig påkravet så hurtigt? 

Mange tak for jeres svar og hjælp. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis erhvervslejekontrakten er udformet på normal vis, vil betalingsfristen fremgå heraf. Fristen er normalt 3 hverdage efter den 1.ste. Er der en weekend imellem, som for dit vedkommende, er sidste rettidige betalingsdag den 5.7.2017 og først hvis betaling ikke er indgået på udlejers konto den 6.7.2017, kan han fremsætte påkrav og kræve påkravsgebyr i henhold til bestemmelserne i erhvervslejeloven, som du kan finde her: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=134801#K12.

Noget tyder på, at udlejer har været lidt for hurtig på aftrækkeren.

Det er usædvanligt, hvis det er aftalt at udlejer skal fremsende en faktura. Derimod skal du sørge for at tilmelde huslejebetalingen til automatisk betaling via PBS, således at du er sikker på at betalingen altid sker rettidigt. Dette forudsætter selvfølgelig at lejekontrakten ikke pålægger dig at afvente en faktura fra udlejer og at lejebeløb inkl. moms hele tiden er kendt af dig.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 18. Mar 11
Indlæg ialt: 54
Fra  Flairshare.dk Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen, 

Vil det sige, at jeg skal betale husleje selvom jeg ikke modtager en faktura? Vil jeg så ikke forbryde mig imod momsloven og er der ikke faktureringspligt?

Mvh

Theis

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)