Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af enkeltmandsvirksomhed - forskel på under/over omsætning 50.000kr ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino 

 

Håber I kan svare.

Kan ikke vælge personligt ejet mindre virksomhed da jeg pga import skal momsregistreres.

Jeg står derfor med 2 valg under oprettelse af enkeltmandsvirksomhed. Det lyder sådan her:

Min årlige momspligtige omsætning vil være under 50.000 kr. men jeg vil alligevel gerne registreres for moms

Vælger du dette betyder det, at du skal opkræve moms af dine ydelser uagtet din omsætning er under 50.000 kr. Samtidig kan du også få fradrag for dine køb

Min årlige momspligtige omsætning vil være over 50.000 kr. og kræver momsregistrering

Du er momspligtig efter momslovens bestemmelser, når omsætningen overstiger 50.000 kr. over en 12 måneders periode.

Hvad har mit valg af betydning udover den forventede omsætning?

Og skal jeg betale moms under 50.000 hvis jeg vælger under 50.000 imens jeg først skal betale moms over 50.000 hvis jeg vælger over 50.000?

På forhånd tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal vælge IKKE moms hvis eneste grund til enkeltmands og ikke PMV er importregistrering - så det skal være et punkt der siger IKKE moms.
Er man momsregistreret gælder det al omsætning fra kr 0 (og købsmoms fradrag ligeså) Ofte er det smart at momsregistrere sig i alle fald, da man får fradrag for købsmoms (og importmoms) og slipper for pludseligt at skulle ændre priser hvis man kan se man kan risikere at komme over de 50 t på en hver 12 mdr periode. (man skal registreres så snart det er åbenlyst man kan komme over)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 16
Indlæg ialt: 87
Fra  PrimoFinans Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Edit: Samme svar som ovenfor.

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for svar.

Der er bare det at når jeg vælger uden moms siger den dette:

Min årlige momspligtige omsætning vil være under 50.000 kr. eller være fritaget for momsregistrering

Ved registrering af en enkeltmandsvirksomhed skal virksomheden eksempelvis være enten moms- eller lønsumsafgiftspligtig mv. Du skal i stedet oprette en personligt ejet mindre virksomhed (PMV) via linket: https://erst.virk.dk/startvirksomhed/pmv

Jeg kan altså ikke tage et valg hvor jeg kan importere uden at skulle momsregistreres. Medmindre jeg vælger lønsumsafgiftspligtig men umiddelbart skal jeg ikke vælge det?

Jeg vil gerne starte en simpel webshop med et lille udvalg af produkter fra sider som aliexpress.com. 

Jeg forventer ikke en større omsætning udfra den tid jeg kan lægge i det. Men vil selvfølgelig heller ikke udelukke en højere omsætning. Meningen er blot at jeg skal lære. Hvilken form for virksomhedsoprettelse vil du anbefale mig i min situation John?

Vh

Frederik

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 16
Indlæg ialt: 87
Fra  PrimoFinans Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik, du kan sagtens momsregistrere dig som enkeltmandsvirksomhed. Det er slet ikke noget problem. Tværtimod er det nemmere for dig på sigt, på den måde.

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne momsregistreres :) Jeg er bare i tvivl om hvad jeg skal vælge som beskrevet i startindlægget og hvad de 2 valg egentlig har af betydning

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 16
Indlæg ialt: 87
Fra  PrimoFinans Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Så skal du vælge omsætning +50.000 kr. 

Det betyder "bare", at du skal holde styr på købs- og salgsmoms, og hvad du har af importaktivitet i den sammenhæng.

Men det er ikke bare lige ud ad landevejen. Du bør nok lige tage en times tid med én der virkelig kan forklare dig, hvordan du skal behandle tingene rent regnskabsmæssigt. Man kan meget hurtigt lave fejl.

Det kan være at John Hannover eller en anden kommer med den lange forklaring på, hvordan du skal agere omkring diverse registreringer. Jeg har desværre ikke tiden til det :)

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar alligevel Christian!

Håber der en som har tiden til at komme med det lange svar her.

Ellers søger jeg lige videre efter svaret selv.

God aften :)

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til folk som ser med så har John det helt perfekte svar hvad angår moms mm. her

https://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er bange for at du ikke idag kan importregistrere uden momsregistrering faktisk. Det er nok noget med at det er momsen der statistisk styrer det. Det er godt nok to love - told lov og moms lov -men det er nok muligt man ikke længere kan importregistrere uden momsregistrering. Whiskey ved det hvis han læser med

Skal du importere er der ingen vej uden om enkeltmands - og det KAN du også mener jeg bestemt - du må bare rode med hvordan

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)