Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering skal - skal ikke ? godtgørelse af moms - begynderspørgsmål

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jan 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg påtænker snart at starte enkeltmansvirksomhed op og køre dette ved siden af mit alm. job og vil sælge nogle digitale billedløsninger og skal i denne forbindelse ud og anskaffe mig nyt foto og pc udstyr.

Jeg ved at det kun er nødvendig at blive momsregistreret hvis årsomsætningen er over kr.  50.000,  men er det ikke lidt dumt at "snyde" sig selv ved ikke at være momsregistreret og derved ikke have mulighed for at få godtgjort momsen på dette udstyr ?

Hvis jeg bliver momsregistreret, kan jeg så trække momsen på det elektroniske udstyr fra ved det førstkommende momsregnskab eller senere ?

Hvad sker der hvis min omsætning for hele momsåret ligger under 50000.- skal jeg så betale pågældende moms retur eller kører de videre til næste momsår?, det er jo umuligt at vide når man starter firma op hvor meget man kommer til at ligge på i omsætning?? så hvordan takler man dette dilemma?

På forhånd tak for svarene.

mvh.  Dan

Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:47

Hejsa

Ja, det er ikke altid til at vide om den samlede omsætning bliver over eller under kr. 50.000. Du skal i den forbindelse være opmærksom på, at hvis du overskrider grænsen, så er det momsregistering med tilbagevirkende kraft for det pågældende indkomstår.

Hvis du vælger at lade dig momsregisterer kan du fratrække momsen af det udstyr du køber. Hvis det viser sig, at du køber mere end du sælger skal du have moms retur. Momsen fratrækkes i den førstkommende kvartalsmoms.

For virksomheder der udføres i fritiden (antages idet omsætning er under 50.000) skal du være opmærksom på ikke at generer underskud i flere indkomstår i træk. SKAT vil derved betragte din virksomhed som hobby og du vil ikke kunne fratrække underskud i anden indkomst. Jeg antager ikke at det er din hensigt !!

Håber ovenstående kan bruges

Held og lykke med virksomheden.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:01

Det er så ikke helt rigtigt hvad der bliver sagt her: Vurderingen af om de 50.000 kr. er overskredet følger netop ikke indkomståret, men er baseret på en vilkårlig 12 måneders periode. Dvs. man kigger hele tiden 12 måneder bagud. Den med tilbagevirkende kraft holder heller ikke. Medmindre der er tale om at man har overskredet grænsen tidligere skal der kun svares moms fremadrettet.

Herudover skal det måske præciseres at det med hobbyvirksomhed ikke har noget med momsregistreringen at gøre. Helt præcist henser Skat til de sidste 3 indkomstårs drift og vil normalt anlægge den betragtning at der er tale om hobbyvirksomhed hvis virksomheden kun har realiseret underskud. Men nu har Skat jo ikke altid det sidste ord. Faktum er jo at der når Skat kommer ind i sagen typisk vil være forløbet to indkomstår mere, og har der været overskud i disse år er det ikke vanskeligt at godtgøre at der har været udsigt til at virksomheden blev overskudsgivende, hvad der er det afgørende element. Skat taber faktisk de fleste af de sager om hobbyvirksomheder som føres videre til Landsskatteretten når vi ser bort fra landbrugsejendomme og bådudlejning, hvor der ligger et væsentligt privat element bag i selve anskaffelsen.  

Med hensyn til selve momsregistreringen og om det kan svare sig så er det i bund og grund et spørgsmål om hvilken kundegruppe du henvender dig til. Skal du lave og sælge fotos til erhvervsdrivende - dvs. momsregistrerede personer/selskaber - bør du klart lade dig momsregistrere. De er nemlig ligeglade med om du tager 100 kr. for et billede eller 100 kr. + moms, og med det sidste vil du også kunne få momsfradrag på dine udgifter. Sælger du til private er de 25 kr. i moms en merudgift for dem og der er det noget andet.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)