Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteregler for mad?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Sep 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Kontekst & Lyd Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos

Jeg synes virkelig, skattereglerne for mad - især frokost - er svære at gennemskue. Hvad må man egentlig trække fra? Håber, I kan hjælpe. Jeg er i et IVS-selskab med tre ejere, og vi er så vidt vides alle tre samtidig - i skattemæssig forstand - almindeligt ansatte i firmaet.  

Frokost først:
Jeg har forstået det sådan, at vi enten kan købe rugbrød og pålæg eller benytte os af kontorfællesskabets kantine og så lade udgifterne indgå som en del af firmaets drift, hvis firmaet opkræver en egenbetaling på 300 kr/mand/md (15 kr/dg) - er det rigtigt? 

Men vi må ikke gå ned på det lokale sandwicheria og købe frokosten, selv om udgifterne er de samme som til ovennævnte eksempler, og selv om vi stadig egenbetaler 300 kr/mand/md - passer det, og hvis ja, hvad er så den skattemæssige logik i dette? Må vi alternativt forsøge at lave en erhvervsordning med sandwicheriaet om, at vi kan afhente mad hos dem et par gange om ugen? Hvad vil der være af krav til en sådan ordning?

Må vi handle ind og lave mad hjemmefra, medbringe det og servere til frokost og lade udgifterne indgå som en del af firmaets drift? Umiddelbart er det jo det samme som at købe brød og pålæg, men hvad ved jeg - kommer skattefar efter os?

Tekøkken:
Må vi købe knækbrød, lidt frugt og mælk til kaffen, så der altid står lidt småfornødenheder klar til os ejere/medarbejdere? Eller skal vi hver især tage vores egne bananer med på job?!

Aftensmad:
Er det rigtigt, at det her - i modsætning til frokost - er ok at hente individuelle og enkeltstående bestillinger hos det lokale sandwicheria, hvis og såfremt der er tale om ikke-skemalagt overarbejde? Og hvad hvis overarbejdet er planlagt på forhånd? 

Morgenmad:
Èn gang om ugen, ellers er der tale om frås?

Mad på farten:
Må vi tage på en firmatur et par dage, f.eks. til en bekendts sommerhus, og så arbejde (vi er kommunikationskonsulenter, så vi kan arbejde fra hvor som helst) og så lade alle udgifter til mad indgå som en del af driften, så længe der er egenbetaling? Eller kan vi kun trække frokosten fra? Hvad med den flaske vin, vi deler til aftensmaden? 

Hvad med den sandwich, der købes ifm. et kundemøde ude i byen? 

Personalearrangementer:
Hvad med mad, der indkøbes som en del af et socialt personalearrangement. Må vi købe entré til Tivoli, spise derinde, måske drikke en øl eller to, og så lade alt indgå som en del af driften - eller må vi hver især punge ud? 

På forhånd tak for at gøre mig bare den mindste smule klogere på denne jungle, som jeg synes, er det sværest ift. at føre regnskab - alt andet går jo som en leg i disse tider med online regnskabsystemer. 

Simon

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jadajada6000:

hjælpe. Jeg er i et IVS-selskab med tre ejere, og vi er så vidt vides alle tre samtidig - i skattemæssig forstand - almindeligt ansatte i firmaet.  

1

Frokost først:
Jeg har forstået det sådan, at vi enten kan købe rugbrød og pålæg eller benytte os af kontorfællesskabets kantine og så lade udgifterne indgå som en del af firmaets drift, hvis firmaet opkræver en egenbetaling på 300 kr/mand/md (15 kr/dg) - er det rigtigt? 

2

Men vi må ikke gå ned på det lokale sandwicheria og købe frokosten, selv om udgifterne er de samme som til ovennævnte eksempler, og selv om vi stadig egenbetaler 300 kr/mand/md - passer det, og hvis ja, hvad er så den skattemæssige logik i dette? Må vi alternativt forsøge at lave en erhvervsordning med sandwicheriaet om, at vi kan afhente mad hos dem et par gange om ugen? Hvad vil der være af krav til en sådan ordning?

3

Må vi handle ind og lave mad hjemmefra, medbringe det og servere til frokost og lade udgifterne indgå som en del af firmaets drift? Umiddelbart er det jo det samme som at købe brød og pålæg, men hvad ved jeg - kommer skattefar efter os?

4

Tekøkken:
Må vi købe knækbrød, lidt frugt og mælk til kaffen, så der altid står lidt småfornødenheder klar til os ejere/medarbejdere? Eller skal vi hver især tage vores egne bananer med på job?!

5

Aftensmad:
Er det rigtigt, at det her - i modsætning til frokost - er ok at hente individuelle og enkeltstående bestillinger hos det lokale sandwicheria, hvis og såfremt der er tale om ikke-skemalagt overarbejde? Og hvad hvis overarbejdet er planlagt på forhånd? 

6

Morgenmad:
Èn gang om ugen, ellers er der tale om frås?

7

Mad på farten:
Må vi tage på en firmatur et par dage, f.eks. til en bekendts sommerhus, og så arbejde (vi er kommunikationskonsulenter, så vi kan arbejde fra hvor som helst) og så lade alle udgifter til mad indgå som en del af driften, så længe der er egenbetaling? Eller kan vi kun trække frokosten fra? Hvad med den flaske vin, vi deler til aftensmaden? 

8

Hvad med den sandwich, der købes ifm. et kundemøde ude i byen? 

9

Personalearrangementer:
Hvad med mad, der indkøbes som en del af et socialt personalearrangement. Må vi købe entré til Tivoli, spise derinde, måske drikke en øl eller to, og så lade alt indgå som en del af driften - eller må vi hver især punge ud? 

På forhånd tak for at gøre mig bare den mindste smule klogere på denne jungle, som jeg synes, er det sværest ift. at føre regnskab - alt andet går jo som en leg i disse tider med online regnskabsystemer. 

Simon


Sikke en masse. Har I ikke en revisor?

Overordnet er det en række nej - da I er ejere og dermed ikke kan have personalegoder mm - De er for egentlige ansatte og dækker ikke ejer (selv om denne/disse er ansatte)

Prøver her
1  Jeg kan ikke de præcise tal for kantineordning - men den lyder korrekt. Jeg vil dog slet ikke mene I kan have kantine ordning for 3 ejere
2 Ikke hvis det ikke indgår i kantine ordning og er del af personalepleje - SÅ er det skattepligtig

3 nej det må I ikke. Hverken ejer eller ansatte må få gratis mad. Man skal selv sørge for sin mad hvis man ikke er ude på rejse eller egentlig på midlertidig arbejdsplads

5 og 6 helt samme svar Nej - man skal selv betale sin mad - uanset hvilken på arbejdspladsen OG så er I tilmed ejere og dermed ikke personalegoder

7 nej som udgangspunkt Skat giver ikke fradrag for ejeres brug af sommerhus eller den lokale mad der kommer - som jo bare erstatter den I skulle betale for og spise hjemme

8 JA Hvis I er ude i byen og ikke kan have egen mad med naturligt - under midlertidig arbejdsplads, så vil skat ikke protestere mod en sandwich (dog er der jo kun kvart momsfradrag for mad)

9 Nej ikke for ejere. ALT der hedder personalegoder - sommertur, Julefest og alt det andet er til personale for at holde på disse og ikke noget 3 ejere bare må give hinanden.
Har I en dag mange ansatte og tilbyder ALLE ansatte en sommerfest, så er der fradrag (igen begrænset momsfradrag osv)

Jeg synes I skal skaffe en revisor til at holde tingene på plads - eller kyndig bogholder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)