Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til forståelse af firmabil vs privatbil

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 28. Dec 16
Indlæg ialt: 3
Fra  WANTED?NEEDED Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg her lavet noget research på hvad der er mest fordelagtigt og er da blevet lidt klogere men skal lige se om jeg ikke kan få de sidste spørgsmål jeg har på plads inden jeg træffer mit valg.

Planen er at købe en brugt personbil til omkring 40-50.000kr der køre 20-22 km/l som skal bruges både privat og firma. Der vil være mest privat kørsel.

Der er tale om enkeltmandsvirksomhed (ikke VSO)

Hvis jeg forstår det korrekt er dette gældende hvis jeg køber bilen gennem firmaet: Hvis nogen kan be-eller afkræfte om enkeltmandsvirksomhed kan have en registreret firmabil, ville det selfølgelig også gøre det lettere, da jeg har læst både det ene og det andet. Kan dette ikke lade sig gøre er nedenstående underordnet)

Jeg kan ikke trække moms fra køb da den bruges til erhverv og privat

jeg kan trække moms fra alle driftsomkostninger: brændstof, afgifter, reparationer mm.

jeg bliver betraget som ansat med adgang til fri bil og bliver derfor beskattet 25% årligt af bilens værdi + miljøafgift. Eller er dette kun gældende ved biler men en værdi på min. 160.000kr? 

Kan købs beløbet, minus moms, trækkes fra i skat som andre udgifter i virksomheden, hvor man regner ud hvor mange procent man bruger privat/erhverv? evt nogen der har et link hvor dette er udspecificeret, da jeg ikke kan finde noget.

hvis jeg køber den privat men bruger den til erhverv

Jeg kan få skattefri kørselsgodtgørelse for alle km kørt erhverv (med kørebog)

km kørt mellem hjem og arbejdsplads hører under befordringsfradrag

og hvordan med driftsomkostninger - skal alt dækkes af privatforbrug eller kan man trække vise ting fra?

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvidpladebil kan ikke indgå i alm personbekattet enkeltmands uden VSO

Det ville aldrig betale sig her heller - skatten er som du beskriver ud fra mindst 160.000 grundlag uanset hvor billig bil

Moms kan du ikke trække for

Køb bilen selv, før kørebog og få fradrag for kørsel for filmaet efter nye ført kørebog https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

Overvej om du kan klare dg med en Papegøjrpladebil https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)