Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbageholdelse af løn for opsagt medarbejder

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står desværre i den situation, at jeg er nødsaget til at tilbageholde en opsagt medarbejders løn (advokaten har sagt god for det). Men hvordan skal jeg gribe det an i praksis?

Skal jeg slet ikke udbetale løn til vedkommende eller skal jeg lave en normal lønkørsel og så modregne i den overførsel jeg ellers ville lave til medarbejderen (efter skat mv.)?

Førstnævnte ville være "billigst" for medarbejderen, da beløbet så ikke bliver modregnet i beskattede kroner, men uden at vide noget om det, så kunne jeg forestille mig at SKAT ikke nødvendigvis ville bifalde løsningen da de så går glip af skatten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må vel afhænge af hvorfor du skal tilbageholde. Hvis det er fordi personen ikke har udført arbejde, så er det jo selve lønnen der så ikke udbetales = der tilbageholdes i bruttoløn. 


Har personen personligt taget penge eller værdier fra firmaet og det er de penge som personen nu skal "erstatte" så er det af nettoløn efter skat, da skat jo ikke skal betale med til at personen har fået nogle penge/værdier

Du har helt ret i formodning om, at SKAT ikke vil betale med til at personen har fået nogle uretmæssige personlige værdier eller besparelser.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John - mange tak for svaret. Det giver god mening.

Der skal tilbageholdes løn for brud på en konkurrence- og kundeklausul, så jeg tænker det er nettolønnen der kommer til at "stå for skud".

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Din advokat må vel kunne rådgive dig på hvordan dette skal gøres i praksis.
Det er muligt at det koster lidt, men det er vigtigt at få foretaget lønmæssige forhold korrekt. Ellers kan du give ham en åbning til at slide fagforening/advokat tilbage i hovedet på dig.

(+så er advokat og hans forsikring erstatningspligtig hvis det er gjort forkert).

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

cadeyeager:

Hej John - mange tak for svaret. Det giver god mening.

Der skal tilbageholdes løn for brud på en konkurrence- og kundeklausul, så jeg tænker det er nettolønnen der kommer til at "stå for skud".

Helt enig med CEF i, at din advokat lige må svare om det er brutto eller netto - det kan bl.a. afhænge af hvad der står i aftalen - for det kan som godt være i brutto her hvor der ikke er tale om noget af værdi din medarbejder har erhvervet sig men det bør fremgå af aftalen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Super indspark! Det vender jeg med advokaten. I har helt ret; der er ingen grund til at risikere "en åbning". 

Klausulen angiver alene en bod; løntilbageholdelse var advokatens ide, da vi ellers - formentlig - ville få svært ved at inddrive boden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

aha - ja så lyder det af netto - da en bod vel skulle betales med netto. Modig advokat med inddrivelse via løn men han har jo ret i det KAN spare noget besvær Stick out tongue Hør ham i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja; jeg troede heller ikke det var en mulighed. Men dels er sagen vist forholdsvis ligetil hvad klausulen angår og dels har medarbejderen ikke meldt tilbage på vores henvendelse desangående...

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Cadeyeager,

Når du benytter Bluegarden / Dataløn til at lave din løn har du mulighed for juridisk rådgivning til situationer som denne.

Hvis du vil vide mere, er du meget velkommen til at kontakte undertegnede.

Med venlig hilsen

Tine Heilskov Henriksen

Salgskonsulent, Bluegarden

tlf.  7227 9019

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)