Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Formaliteter vedr. udlandsdansker

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har de seneste par måneder arbejdet som konsulent for et større selskab i Schweiz samtidig med at jeg læser min bachelor på CBS. Jeg tager hjem i mine eksamensperioder, men ellers er jeg i Schweiz for det meste. Af den konsulenthonorar jeg modtager i mit ApS udbetaler jeg mig en beskeden løn, som jeg lever for ved siden af min SU. Jeg betaler altså dansk skat, både i form af selskabskat og personskat.

Mit spørgsmål er om hvorvidt det ville kunne lade sig gøre at flytte min adresse fra Danmark til Schweiz (og blive udlandsdansker) og stadig være indrullet på CBS, og videre hvilke problematikker dette stiller mig ift. min virksomhed - og eventuel afvikling af denne - for at lade mig registrere som skattepligtig i Schweiz? Hvad skal jeg være opmærksom på såfremt Skat beder mig bevise at min tilstedeværelse i Danmark ikke overskrider 42 dage?

På forhånd mange tak!

De bedste hilsner, Martin

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Formoder du mener din firma adresse, og ikke privat adresse.

Nu er Schweiz uden for EU unionen, men har nogle sær aftaler. Som jeg ikke kender, men...

Du vil ikke kunne flytte din privat adresse ud af Danmark og beholde din dansk SU. Det er et krav du har adresse i Danmark, for at få dansk SU. Og tror ikke, at du kan flytte din SU med til Schweiz, og få deres regering til at betale den.

Nu kender jeg ikke deres politik dernede, men du har et APS selvskab, hvis en af de andre ejerer har bopæl i Schweiz, så tror jeg nu nok firmaet kan flytte derned, og så blive et Schweiz firma i stedet for dansk.

Vi andre betaler også skat, og det er vores skat der betaler din SU.

Mvh Allan

P.S. Vær opmærksom på, at der kan være andre regler for blandt andet sundhedshjælp, hvis du er registreret som udlandsdansker. Hvis du er registreret som udrejst, så skal du aflevere dit sygesikringskort hos Borgerservice, og du vil ikke kunne få samme service som du får nu fra kommunen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Møller Rantaniemi:
Du vil ikke kunne flytte din privat adresse ud af Danmark og beholde din dansk SU. Det er et krav du har adresse i Danmark, for at få dansk SU. Og tror ikke, at du kan flytte din SU med til Schweiz, og få deres regering til at betale den

Hvor står det???

I loven er der ingen restriktioner om at en dansker skal bo i Danmark for at få SU......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt få SU hvis du bor i udlandet under studie http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/bopael-og-su-satser/  Det som er dit ønske, at kunne flytte din skattepligt ud af Danmark samtidigt tror jeg er vanskeligere, for hvordan skulle de så kunne sikre samme grænse for indtjening inden SU loftet rammes - og dit ApS vil jo stadigt være selskabspligtigt i DK normalt og din løn, hvis du så ikke selv er skattepligtig i DK må på en eller anden måde (med mindre der er hul i loven) skulle opgives til SU for beregning af indtjeningsloft

Du kan sikkert ringe til SU og høre hvordan det forholder sig SU og indtjeningsloft hvis man bor i udlandet og ikke er dansk skattepligtig - OM det er muligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en del unge fra nordtyskland som læser i Danmark. De får SU og da de ikke er skattepligtige til DK indholdes der ikke dansk skat. Og i Tyskland er SUen ikke skattepligtig.

Kontrol af skattepligtigt mv. sker ved indsendelse af selvangivelse/attest fra de tyske myndigheder. Nok ikke så meget anderledes ved CH.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det ikke er en uddannelse man kan tage i Danmark, så kan du få SU.

Men hvis man kan tage den i Danmark, så er SU loven sådan at man skal, med mindre at man får en sær tilladelse.

http://www.su.dk/udland/

Tyskere f.eks. er en del af EU og der er regler for at de kan studere her, med SU. Der er også regler for at dansker kan studere i Kina med SU, og omvendt.

Kommer and på deres uddannelse, men du skal have en bopæl i Danmark for at få dansk SU. Men du må godt studere I Danmark under tysk SU.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Møller Rantaniemi:
Kommer and på deres uddannelse, men du skal have en bopæl i Danmark for at få dansk SU.


Passer ikke

Allan...... Tråden drejer sig om en dansk studerende på CBS i København som vil bo i CH mens han læser. Det er der ingen problemer med i forhold til dansk SU.

Lidt nyttig læsning til dig:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158626#Kap11a Du kan nøjes med kapitel 1.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Her er hele kapitel 1,kan du understrege hor det står, at han er berettig til dansk SU?

Og nej, når det gælder lovgivning, så kan man ikke nøjes med første kapitel.

Bekendtgørelse af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)1)

Herved bekendtgøres lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009, med de ændringer, der følger af lov nr. 1524 af 27. december 2009, § 1 i lov nr. 78 af 27. januar 2010, lov nr. 581 af 1. juni 2010, § 3 i lov nr. 1567 af 21. december 2010, lov nr. 561 af 6. juni 2011, § 21 i lov nr. 326 af 11. april. 2012, § 1 i lov nr. 274 af 19. marts 2013, § 1 i lov nr. 485 af 17. maj 2013, § 3 i lov nr. 628 af 12. juni 2013, § 18 i lov nr. 639 af 12. juni 20132) , § 4 i lov nr. 894 af 4. juli 2013 og § 1 i lov nr. 899 af 4. juli 2013.

De ændringer, der vedrører § 31, stk. 3, § 34, stk. 1, og § 36, stk. 3, og som følger af § 136, nr. 1, 3 og 4, i lov nr. 1336 af 19. december 2008 om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, udpantningsloven og forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige), er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da tidspunktet for ikrafttræden af disse ændringer fastsættes af skatteministeren, jf. § 167, stk. 2, i lov nr. 1336 af 19. december 2008.

For så vidt angår ændringer, der følger af lov nr. 899 af 4. juli 2013 om ændring af SU-loven, lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (Ændring af reglerne om støttetid, begrænsninger i adgangen til Statens Uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelser, nye støttesatser for hjemmeboende, ændret satsregulering i perioden 2014-2021, øget støtte til befordringsgodtgørelse m.v.), gælder følgende: Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende § 13, stk. 1, nr. 3, § 13, stk. 2, § 17, stk. 1, 2 og 4, § 21, stk. 1, og § 21, stk. 2, 2. pkt., gælder først fra den 1. juli 2014, jf. § 4, stk. 3, i lov nr. 899 af 4. juli 2013. Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende § 24, stk. 1, nr. 2, gælder først fra den 1. januar 2015, jf. § 4, stk. 4, i lov nr. 899 af 4. juli 2013. Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende § 8, stk. 1-3, § 8, stk. 5, nr. 2, § 9, § 22, stk. 1, § 25, stk. 1-8, § 25, stk. 9 og 10, § 25, stk. 12, nr. 1, 2, 4 og 5, § 26, stk. 1, og § 26, stk. 2, 1. og 2. pkt., gælder først fra den 1. juli 2015, jf. § 4, stk. 5, i lov nr. 899 af 4. juli 2013. Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende § 20 b gælder først fra den 1. januar 2016, jf. § 4, stk. 6, i lov nr. 899 af 4. juli 2013.

§ 1. Uddannelsessøgende kan få statens uddannelsesstøtte (SU) til uddannelse indtil kandidatgrad eller magisterkonferensgrad og til ph.d.-studium indtil opnåelse af kandidatgrad.

Stk. 2. Uddannelsesaktiviteter efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og efter § 5 i lov om universiteter (universitetsloven) giver ikke ret til uddannelsesstøtte.

Stk. 3. Uddannelsessøgende kan få uddannelsesstøtte i form af udlandsstipendium til studieophold i udlandet som led i en dansk videregående uddannelse eller til en hel uddannelse på kandidatniveau i udlandet, jf. afsnit I a.

Stk. 4. Uddannelsesstøtte til uddannelse indtil kandidatgrad eller magisterkonferensgrad samt udlandsstipendium til studieophold i udlandet som led i en dansk videregående uddannelse eller til en hel uddannelse på kandidatniveau i udlandet administreres af Styrelsen for Staten Uddannelsesstøtte (styrelsen).3)

Stk. 5. Uddannelsesstøtte til ph.d.-studium administreres af den enkelte stipendiegiver, jf. § 48.

§ 1 a. (Ophævet)

Afsnit I

Uddannelsesstøtte til uddannelse indtil kandidatgrad eller magisterkonferensgrad

Kapitel 1

Uddannelsessøgende, der har ret til uddannelsesstøtte

§ 2. Uddannelsessøgende kan efter ansøgning få uddannelsesstøtte, når de

1) opfylder de betingelser, der er nævnt i § 2 a,

2) er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte,

3) er fyldt 18 år, jf. dog stk. 3,

4) er studieaktive og

5) ikke får anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne, bortset fra stipendium efter afsnit II.

Stk. 2. En uddannelsessøgende kan tidligst få uddannelsesstøtte fra begyndelsen af det kvartal, der følger efter den dato, hvor den uddannelsessøgende er fyldt 18 år, jf. dog stk. 3.

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1, nr. 3, og stk. 2 finder ikke anvendelse for uddannelsessøgende, der søger stipendium, jf. § 7, stk. 1, nr. 1, til uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte inden for klippekortet, jf. § 15.

Stk. 4. Det er en yderligere betingelse for at få uddannelsesstøtte til uddannelse i udlandet, at den uddannelsessøgende har haft sammenhængende ophold i Danmark i mindst 2 år inden for de sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet. Betingelsen gælder dog ikke for uddannelsessøgende, der ansøger om uddannelsesstøtte til studentereksamen ved Duborg-Skolen i Flensborg eller A. P. Møller Skolen i Slesvig. Betingelsen gælder herudover ikke for uddannelsessøgende, der ikke er registreret i CPR som udrejst, jf. § 24, stk. 5 og 6, i lov om Det Centrale Personregister.

Stk. 5. Udbetalingen af uddannelsesstøtte ophører for uddannelsessøgende, som bevidst unddrager sig strafforfølgning her i landet i tilfælde, hvor

1) den pågældende er varetægtsfængslet,

2) politiet eftersøger den pågældende med henblik på varetægtsfængsling eller

3) der foreligger en varetægtsfængslingskendelse.

Stk. 6. Udbetalingen af uddannelsesstøtte ophører endvidere for uddannelsessøgende, som bevidst unddrager sig straffuldbyrdelse her i landet, hvis den pågældende er idømt en ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse.

Stk. 7. Udbetaling af uddannelsesstøtte ophører fra den måned, der følger efter måneden, hvor den uddannelsessøgende unddrager sig strafforfølgning, jf. stk. 5, eller straffuldbyrdelse, jf. stk. 6.

Stk. 8. Efterfølges en strafforfølgning, jf. stk. 5, ikke af en domfældelse, efterbetales uddannelsesstøtten, der ikke er udbetalt under ophøret, hvis de øvrige støttebetingelser er opfyldt. Uddannelsesstøtten udbetales dog ikke til afdødes bo, hvis personen afgår ved døden, inden der er afsagt dom i sagen.

Stk. 9. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan fastsætte regler om de betingelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 2, 4 og 5. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan herunder bestemme, at kravet om studieaktivitet kan fraviges på grund af sygdom, fødsel, adoption eller andre særlige forhold, hvornår uddannelsesstøtte, der gives til dækning af leveomkostninger, betragtes som anden offentlig støtte, jf. stk. 1, nr. 5, og, hvis uddannelsesinstitutionen har tilrettelagt en længerevarende ferieperiode i et støtteberettigende uddannelsesforløb, at den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 2, i denne ferieperiode.

§ 2 a. Uddannelsessøgende kan få uddannelsesstøtte, når de er danske statsborgere.

Stk. 2. Uddannelsessøgende, der er EU-statsborgere eller EØS-statsborgere, og deres familiemedlemmer kan få uddannelsesstøtte til uddannelse i Danmark og i udlandet efter de betingelser, der følger af EU-retten og EØS-aftalen. EU-statsborgere og EØS-statsborgere, der ikke er arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i Danmark, og deres familiemedlemmer har først ret til uddannelsesstøtte efter 5 års sammenhængende ophold i Danmark, jf. dog stk. 3.

Stk. 3. Ved opgørelse af, om der er tale om 5 års sammenhængende ophold i Danmark, skal der ses bort fra midlertidige fravær, der ikke tilsammen overstiger 6 måneder om året, og fravær af længere varighed på grund af aftjening af værnepligt eller af ét fravær på højst 12 på hinanden følgende måneder af vægtige grunde som f.eks. graviditet og fødsel, alvorlig sygdom, studier eller erhvervsuddannelse eller udstationering. Ved mere end 2 års sammenhængende fravær fra Danmark opnås først ret til uddannelsesstøtte efter forløbet af et derpå følgende sammenhængende ophold på 5 år.

Stk. 4. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan fastsætte regler om udenlandske statsborgeres ret til SU til uddannelse i Danmark og udlandet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Møller Rantaniemi:

Whiskey:

Her er hele kapitel 1,kan du understrege hor det står, at han er berettig til dansk SU?

Og nej, når det gælder lovgivning, så kan man ikke nøjes med første kapitel.

Bekendtgørelse af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)1)

Herved bekendtgøres lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009, med de ændringer, der følger af lov nr. 1524 af 27. december 2009, § 1 i lov nr. 78 af 27. januar 2010, lov nr. 581 af 1. juni 2010, § 3 i lov nr. 1567 af 21. december 2010, lov nr. 561 af 6. juni 2011, § 21 i lov nr. 326 af 11. april. 2012, § 1 i lov nr. 274 af 19. marts 2013, § 1 i lov nr. 485 af 17. maj 2013, § 3 i lov nr. 628 af 12. juni 2013, § 18 i lov nr. 639 af 12. juni 20132) , § 4 i lov nr. 894 af 4. juli 2013 og § 1 i lov nr. 899 af 4. juli 2013.

De ændringer, der vedrører § 31, stk. 3, § 34, stk. 1, og § 36, stk. 3, og som følger af § 136, nr. 1, 3 og 4, i lov nr. 1336 af 19. december 2008 om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, udpantningsloven og forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige), er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da tidspunktet for ikrafttræden af disse ændringer fastsættes af skatteministeren, jf. § 167, stk. 2, i lov nr. 1336 af 19. december 2008.

For så vidt angår ændringer, der følger af lov nr. 899 af 4. juli 2013 om ændring af SU-loven, lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (Ændring af reglerne om støttetid, begrænsninger i adgangen til Statens Uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelser, nye støttesatser for hjemmeboende, ændret satsregulering i perioden 2014-2021, øget støtte til befordringsgodtgørelse m.v.), gælder følgende: Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende § 13, stk. 1, nr. 3, § 13, stk. 2, § 17, stk. 1, 2 og 4, § 21, stk. 1, og § 21, stk. 2, 2. pkt., gælder først fra den 1. juli 2014, jf. § 4, stk. 3, i lov nr. 899 af 4. juli 2013. Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende § 24, stk. 1, nr. 2, gælder først fra den 1. januar 2015, jf. § 4, stk. 4, i lov nr. 899 af 4. juli 2013. Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende § 8, stk. 1-3, § 8, stk. 5, nr. 2, § 9, § 22, stk. 1, § 25, stk. 1-8, § 25, stk. 9 og 10, § 25, stk. 12, nr. 1, 2, 4 og 5, § 26, stk. 1, og § 26, stk. 2, 1. og 2. pkt., gælder først fra den 1. juli 2015, jf. § 4, stk. 5, i lov nr. 899 af 4. juli 2013. Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende § 20 b gælder først fra den 1. januar 2016, jf. § 4, stk. 6, i lov nr. 899 af 4. juli 2013.

§ 1. Uddannelsessøgende kan få statens uddannelsesstøtte (SU) til uddannelse indtil kandidatgrad eller magisterkonferensgrad og til ph.d.-studium indtil opnåelse af kandidatgrad.

Stk. 2. Uddannelsesaktiviteter efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og efter § 5 i lov om universiteter (universitetsloven) giver ikke ret til uddannelsesstøtte.

Stk. 3. Uddannelsessøgende kan få uddannelsesstøtte i form af udlandsstipendium til studieophold i udlandet som led i en dansk videregående uddannelse eller til en hel uddannelse på kandidatniveau i udlandet, jf. afsnit I a.

Stk. 4. Uddannelsesstøtte til uddannelse indtil kandidatgrad eller magisterkonferensgrad samt udlandsstipendium til studieophold i udlandet som led i en dansk videregående uddannelse eller til en hel uddannelse på kandidatniveau i udlandet administreres af Styrelsen for Staten Uddannelsesstøtte (styrelsen).3)

Stk. 5. Uddannelsesstøtte til ph.d.-studium administreres af den enkelte stipendiegiver, jf. § 48.

§ 1 a. (Ophævet)

Afsnit I

Uddannelsesstøtte til uddannelse indtil kandidatgrad eller magisterkonferensgrad

Kapitel 1

Uddannelsessøgende, der har ret til uddannelsesstøtte

§ 2. Uddannelsessøgende kan efter ansøgning få uddannelsesstøtte, når de

1) opfylder de betingelser, der er nævnt i § 2 a,

2) er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte,

3) er fyldt 18 år, jf. dog stk. 3,

4) er studieaktive og

5) ikke får anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne, bortset fra stipendium efter afsnit II.

Stk. 2. En uddannelsessøgende kan tidligst få uddannelsesstøtte fra begyndelsen af det kvartal, der følger efter den dato, hvor den uddannelsessøgende er fyldt 18 år, jf. dog stk. 3.

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1, nr. 3, og stk. 2 finder ikke anvendelse for uddannelsessøgende, der søger stipendium, jf. § 7, stk. 1, nr. 1, til uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte inden for klippekortet, jf. § 15.

Stk. 4. Det er en yderligere betingelse for at få uddannelsesstøtte til uddannelse i udlandet, at den uddannelsessøgende har haft sammenhængende ophold i Danmark i mindst 2 år inden for de sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet. Betingelsen gælder dog ikke for uddannelsessøgende, der ansøger om uddannelsesstøtte til studentereksamen ved Duborg-Skolen i Flensborg eller A. P. Møller Skolen i Slesvig. Betingelsen gælder herudover ikke for uddannelsessøgende, der ikke er registreret i CPR som udrejst, jf. § 24, stk. 5 og 6, i lov om Det Centrale Personregister.

Stk. 5. Udbetalingen af uddannelsesstøtte ophører for uddannelsessøgende, som bevidst unddrager sig strafforfølgning her i landet i tilfælde, hvor

1) den pågældende er varetægtsfængslet,

2) politiet eftersøger den pågældende med henblik på varetægtsfængsling eller

3) der foreligger en varetægtsfængslingskendelse.

Stk. 6. Udbetalingen af uddannelsesstøtte ophører endvidere for uddannelsessøgende, som bevidst unddrager sig straffuldbyrdelse her i landet, hvis den pågældende er idømt en ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse.

Stk. 7. Udbetaling af uddannelsesstøtte ophører fra den måned, der følger efter måneden, hvor den uddannelsessøgende unddrager sig strafforfølgning, jf. stk. 5, eller straffuldbyrdelse, jf. stk. 6.

Stk. 8. Efterfølges en strafforfølgning, jf. stk. 5, ikke af en domfældelse, efterbetales uddannelsesstøtten, der ikke er udbetalt under ophøret, hvis de øvrige støttebetingelser er opfyldt. Uddannelsesstøtten udbetales dog ikke til afdødes bo, hvis personen afgår ved døden, inden der er afsagt dom i sagen.

Stk. 9. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan fastsætte regler om de betingelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 2, 4 og 5. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan herunder bestemme, at kravet om studieaktivitet kan fraviges på grund af sygdom, fødsel, adoption eller andre særlige forhold, hvornår uddannelsesstøtte, der gives til dækning af leveomkostninger, betragtes som anden offentlig støtte, jf. stk. 1, nr. 5, og, hvis uddannelsesinstitutionen har tilrettelagt en længerevarende ferieperiode i et støtteberettigende uddannelsesforløb, at den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 2, i denne ferieperiode.

§ 2 a. Uddannelsessøgende kan få uddannelsesstøtte, når de er danske statsborgere.

Stk. 2. Uddannelsessøgende, der er EU-statsborgere eller EØS-statsborgere, og deres familiemedlemmer kan få uddannelsesstøtte til uddannelse i Danmark og i udlandet efter de betingelser, der følger af EU-retten og EØS-aftalen. EU-statsborgere og EØS-statsborgere, der ikke er arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i Danmark, og deres familiemedlemmer har først ret til uddannelsesstøtte efter 5 års sammenhængende ophold i Danmark, jf. dog stk. 3.

Stk. 3. Ved opgørelse af, om der er tale om 5 års sammenhængende ophold i Danmark, skal der ses bort fra midlertidige fravær, der ikke tilsammen overstiger 6 måneder om året, og fravær af længere varighed på grund af aftjening af værnepligt eller af ét fravær på højst 12 på hinanden følgende måneder af vægtige grunde som f.eks. graviditet og fødsel, alvorlig sygdom, studier eller erhvervsuddannelse eller udstationering. Ved mere end 2 års sammenhængende fravær fra Danmark opnås først ret til uddannelsesstøtte efter forløbet af et derpå følgende sammenhængende ophold på 5 år.

Stk. 4. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan fastsætte regler om udenlandske statsborgeres ret til SU til uddannelse i Danmark og udlandet.



Og bedre måske at du fortalte mig hvor det står at han ikke kan få?? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det blev vel langt for mig. Trådstarter beskriver vel han bor i Schweiz midlertidigt mens han læser batchelor grad ved CBS - Han har derfor vil fået orden i at hans SU kan sendes til Schweiz og han studerer i DK og tager sin eksamen DK - og er derfor "udeboende" i alm SU form - her i Schweiz men han læser og tager eksamen i DK. Jeg går derfor ud fra den del ER på plads

Han kan skal derfor ikke studere i udlandet, blot bo i udlandet og studere i DK og det ser jeg ikke vanskelighed med. Der skal som jeg forstår det blot være truffet aftale med SU kontoret.

Så var der det med hvis han blev skattepligtig i CH og her svarede Whiskey, at for Tyskland var det den tyske skattedeklaration der skulle ind til SU for afgørelse om SU loftet, og her er det jo klart muligt det er samme regel i Schweiz og hvis det er det, så kan det vel være OK at have løn og Skat I CH samtidigt med SU
Der er ikke tale om uddannelse i udlandet men bopæl i udlandet under dansk uddannelse.

Jeg læser også deres side som, at man beskattes af SU i Danmark uanset hvad og skal forskudsregistrere i DK - så jeg ved ikke hvad de så gør med skatten af SU hvis man slet ikke er dansk skattepligtig - Whiskey?

vh John H

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)