Hej Aminoer, Jeg står i den situation at jeg skal til at finde forhandlere til mine produkter (plakater). Jeg har noget nær ingen erfaring med hvordan jeg skal prissætte produkterne B2B og hvad der er normalt i branchen. Jeg har 2 forhandlere (en fysisk butik og en webshop) i øjeblikket - begge har jeg en kommisionsordning med, hvor vi deler salgsprisen 60/40 og 50/50. Det er som sådan fint nok, men jeg er allermest interesseret i at sælge produkterne med det samme, så jeg ikke har for mange produkter ude af huset. Tanken er at de forhandlere som virkelig batter (f.eks. Illums Bolighus, Magasin o.l.) er jeg villig til at gå med på deres betingelser, som sikkert er en kommissionsordning, men som udgangspunkt vil jeg helst dem med det samme til forhandleren. Mit spørgsmål lyder derfor nogenlunde på hvad der er normalt i branchen at udsalgsprisen til forhandleren ganges op med og hvordan jeg så skal prissætte mine produkter. Jeg ved også der er begreber som markup-procent mv., men jeg har ikke rigtig erfaring med disse udregninger. Et priseksempel kunne være følgende: 30x40 plakat i paprør klar til salg Kostpris 21 kr. ekskl. moms Udsalgspris 199,2 kr. ekskl. moms På forhånd tak! |
Jeg hører tit om en faktor 2,5. Dvs forhandlernes salgspris inkl. moms er, købspris excl moms x 2,5
I dit tilfælde ville forhandlerens salgspris være 249 inkl moms, og din pris til forhandleren 99,60 excl moms.