Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Låne personligt beskattet penge til mit eget firma

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg vil gerne låne nogle af mine personligt beskattede penge til mig eget firma, og på trække dem ud igen, når der kommer overskud i firmaet. Hvordan gør jeg nemmest det?

Jeg har en holding struktur, hvor jeg tjener penge i et af datterselskaberne, og i det andet har jeg pt. kun udgifter. Men det vender (håber jeg).

Jeg har bevidst valgt at trække så mange penge ud som løn som muligt, for at undgå virksomhedsbeskatning af overskud. Ellers var det naturligvis nærliggende at føre pengene op i holding, og ud i det andet datterselskab.

Men i mit hovede virker det "billigst" at låne de beskattede midler til firmaet - frem for først at betale virksomhedsskat, og efterfølgende (på sigt) at betale den personlige skat. Eller er jeg helt gal på den?

Men spørgsmålet er egentlig, om jeg bare skal lave et gældsbrev, som mit firma skriver under på?

Mvh. Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

MartinTJ:
Jeg har bevidst valgt at trække så mange penge ud som løn som muligt, for at undgå virksomhedsbeskatning af overskud. Ellers var det naturligvis nærliggende at føre pengene op i holding, og ud i det andet datterselskab.

Fed logik at hive pengene ud til personlig skat fremfor at betale en selskabsskat og så for bagefter at låne pengene tilbage til selskabet! Ville måske bare have været lettere at lave et lån direkte mellem de to søsterselskaber.....


MartinTJ:
Men spørgsmålet er egentlig, om jeg bare skal lave et gældsbrev, som mit firma skriver under på?

Ja. Et gældsbev er nok og husk en markedsrente på lånet svarende til hvad selskabet ellers skulle betale. Er der tale om et større lån så overvej muligheden for at lave et konvertibelt lån.

Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

HAHA. Fedt at blive udfordret...

Vil det sige, at jeg også godt kan låne penge på tværs af 2 datterselskaber, og samtidigt undgå at betale selskabsskat? Det kan jeg da sagtens se, ville være mest optimalt!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ved at føre penge op i holding sparer du ikke selskabsskat. Kun beskattede midler kan føres op som udbytte. Eneste fordel kan være at udbytte kan bringe penge i sikkerhed for kreditorer i drift mm - men der spares intet skat. Læs om fordele/ulemper ved holding http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

2 Du har ikke fradrag i indtægt for at give lån mellem to selskaber. Blot har du fradrag for den tvungne renteudgift i det selskab der betaler rente og tilsvarende skattepligt for den rente som det selskab der får renten modtager

Der er krav om markedsrente (normalt mellem 4 og 12% ved sådanne indbyrdes lån - som der også er mellem hovedaktionær og selskab

Du sparer derfor intet, hverken vil at låne mellem selskaber eller føre udbytte op til holding. Jeg går ud fra der så tilmed er sambeskatning mellem selskaberne og så ændrer det hele overhovedet intet Skat falder vel via holding og her trækkes underskud fra overskud i de to selskaber + holdings eget resultat går jeg ud fra.

Det du får ud af det er naturligvis at det selskab der mangler penge, via lånet kan betale sine regninger men der er ikke anden konsekvens end renten der er skat ind i långiver og ud i låntager

Du må også gerne låne underskudsselskabet personligt beskattede penge - igen mod tvungen renteberegning og betaling - men Whiskeys forslag om at lade det køre direkte mellem de to selskaber er da lettere

Overvej proff hjælp - revisor eller økonomi kynding så du får det ret og ikke pludseligt står med skatte eller andet problem

Det er fint nok at hæve alt som løn  op til topskat og så tage udbytte op til 27% grænse for at undgå selskabsskat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)