Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering fordi jeg udlejer min bil på GoMore?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 29. Apr 17
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 02:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Sagen er den at jeg har en momsregistreret lille enkeltmandsvirksomhed indenfor sin helt egen branche hvor jeg er den eneste beskæftigede.

Ved siden af dette har jeg min egen private bil som jeg tit lejer ud på GoMore i de perioder hvor jeg ikke har brug for den, hvor min lejeindtægt på GoMore er ca 2500,- om måneden.

Jeg er lidt i tvivl, men er det korrekt at jeg vel IKKE skal momsregistreres for at leje min private bil (hvide plader) ud på GoMore, men at det bare er b-indkomst på selvangivelsen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlejning af personbiler er en momspligtig leverance som er omfattet af momslovens § 4, stk. 1. Isoleret set skal du momsregistreres når indtægterne ved udlejningen har en vis varig karakter og den årlige omsætning overstiger 50.000 kr.

Som du beskriver det lyder det i mine øre som indkomsten ved udlejningen har et omfang, der ligger udover hvad der kaldes lejlighedsvis. Da du allerede er momsregistreret omend det er for noget andet så skal du efter min opfattelse afregne moms af udlejningen, da der er sammenfald med enkeltmandsvirksomheden og dig. 

Hvis du ikke allerede var momsregistreret var jeg enig i dit eget synspunkt - B-indkomst på selvangivelsen.

Tilmeldt 29. Apr 17
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak for svar. Jeg havde tænkt at så længe jeg indenfor en isoleret branche omsætter for under 50.000,- (gennemsnit 4100,- om måneden) så skulle jeg ikke momsregistreres for biludlejningen.

Men da jeg har en momsregistreret virksomhed i forvejen så må det betyde at jeg skal opkræve moms af første krone af al indtjening jeg personligt har ved siden af min virksomhed, f.eks fra GoMore og Airbnb selvom det er i et mindre omfang, på grund af at jeg står som ejer af en momsregistret virksomhed?

Er der rigtigt forstået? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

ja som udgangspunkt betyder momsregistrering at al erhvervsmæssig aktivitet falder ind under - det er ikke per branche 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms loven.

§ 4. Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Stk. 2. Gas, vand, elektricitet, varme, kulde og lign. anses som varer.

Stk. 3. Som levering af en vare anses endvidere:

1) Overdragelse af en vare i henhold til en kommissionsaftale med henblik på køb eller salg.

2) Faktisk overdragelse af en vare i henhold til en kontrakt, som vedrører udlejning af en vare for et bestemt tidsrum eller salg på kredit, med en klausul om, at ejendomsretten under normale forhold overgår til lejeren eller køberen senest ved betaling af det sidste lejebeløb eller afdrag.

Stk. 4. Når en formidler af en ydelse handler i eget navn, men for en andens regning, anses formidleren for selv at have modtaget og leveret den pågældende ydelse.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=180133#id5db34fdd-dad9-4d31-96e3-d07665be400b

------

Her står intet omkring omkring dette, der er jo ikke fortaget et ejerskifte.

Og at trådindehaveren har en moms registret virksomhed, har heller intet at skulle have sagt.

Det er en privat bil (hvide plader) og har derfor intet med hans firma at gøre.

Mvh Allan

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er sikker på at GoMore har en klar beskrivelse af hvad du skal og ikke skal - når du indgår en aftale med dem. Så hvis du lige læser det igennem du har fået fra dem - så har du svar på alle de spørgsmål du kunne have.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er dels at trådstarter er momsregistreret - hvad de færreste gomore nok er - OG at Whiskey, som jeg forstod hans svar, udgår fra, at udlejningen vil have en mængde/størrelse, som gør det sandsynligt det vil ses som erhvervsmæssigt - og dermed indtræder momspligten for en der i forvejen er momsregistreret

For andre vil den ikke indtræde før den udlejning overstiger de helt alm momsregler med omsætning 50.000 kr på alle 12 mdr perioder, så jeg tror bare gomore vil kunne henvise til de alm regler 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Formoder da det er hans firma, der er momsregistreret og ikke ham selv. Så kan ikke se hvor momsen skulle spille ind i denne sammenhæng?

F. eks.hvis du har to firmaer, og den ene er momsregistreret, så er det jo ikke krævet, at den anden også er det.

Momsregistreringen følger vel med firmaet og ikke personen der ejer det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Møller Rantaniemi:

Formoder da det er hans firma, der er momsregistreret og ikke ham selv. Så kan ikke se hvor momsen skulle spille ind i denne sammenhæng?

F. eks.hvis du har to firmaer, og den ene er momsregistreret, så er det jo ikke krævet, at den anden også er det.

Momsregistreringen følger vel med firmaet og ikke personen der ejer det?

jo for en personlig virksomhed følger den skam personen. Havde han et selskab var det noget andet, men personlig virksomhed - der følger moms og skat personen helt (ganske som man jo heller ikke kan have flere personlige firmaer (CVR) men kun et personligt enkeltmands

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Jeg har kun før i tiden skimtet reglerne for et enkeltmands firma. Så havde ikke tænkt på, at det ville spille en forskel.

Hvad nu hvis, trådindehaveren er gift, og så laver hans virksomhed om til et I/S selvskab, med hende som medejer, firmaet er momsregistret, men de personligt er ikke. Så vil han da kunne udleje privat bil uden moms?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)