Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering af anpartskapital

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for et godt råd eller to - håber at der en venlig sjæl, som har lyst til at svare :o)

Jeg har netop startet et ApS, der skal være rammen om mit fremtidige virke som selvstændig IT-konsulent. 

Anpartskapitalen på de 125.000 står i øjeblikket blot på en konto og samler støv, og det samme kommer til ske med den del af selskabets indtægter, som ikke bliver ubetalt i løn (det er min plan at holde lønudbetalingerne under topskattegrænsen) og istedet akkumulere evt.yderligere indtægter i selskabet.

Min usikkerhed går på følgende ?

1) Må man investere anpartskapitalen på 125.000 kroner i børsnoterede aktier (via depot hos Nordnet) ?

2) Under forudsætning af at aktiekøb beholdes i mindst 3 år, er det så skattemæssigt mest favorabelt at lade alle midler over topskattegrænsen og progressionsknækket for udbetaling af udbytte blive i ApS'et og foretage investeringer i selskabsregi, eller kan det bedre betale sig at udbetale flest mulige likvide midler fra selskabet til sig selv og så investere som privatperson.

3) Bliver de skattemæssige forhold, så komplicerede ved investering i firmaregi (jeg tænker her på skatteregnskaber for udbytte, evt. avancer ved salg af aktier ejet under 3 år og lignende) er omkostninger til bogholderi og evt. revision stiger mærkbart ?

Håber er der er nogen som kan hjælpe mig med et par svar ?

Jeg kan forøvrigt anbefale denne artikel fra Penge & Privatøkonomi http://www.penge.dk/cm/1.2223 til andre "nye" selvstændige.

Mvh Troels Kjems


Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Ja

2. Egentlig er det bedre ad lade firmaet beholde og få afkast af enhver kapital i stedet for at hæve den og kun kune investere et mindre beløb p.g.a. skattetrækket. Men ud af selskabet skal de jo på et tidspunkt, så hvis du tror det kan ladee sig gøre at få det ud i et tempo der hedder "under topskattegrænsen og progressionsknækket" så er det da anbefalelsesværdigt.

3. Det behøver ikke at blive meget mre kompliceret hvis du selv er dygtig til at holde orden i dine sager og bilag.

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

PS: Hvis det kun er et spørgsmål om optimering til topskattegrænsen og udskyde beskatning af resten, så kan virksomhedsskatteordningen også klare det, men der er naurligvis en del den ikke kan - fx aktieinvestering.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Ja.

2) Ja. Forudsat at du kan lave en gevinst.

Det er faktisk hvad jeg selv har gjort bortset fra at jeg ikke regner med at holde dem i 3 år.

Omkostningerne burde ikke stige væsentligt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)