Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed vs. løn ved ekstra arbejde

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg står i et lille dilemma, og ved ikke hvad der vil være bedst for mig. Opret en enkeltmandsvirksomhed eller alm. løn

jeg er ansat 37 timer i et firma (Firma 1), derud over er jeg ansat 2-4 timer ugentligt i et andet firma(firma 2) hvor jeg "bare" får løn uden feriepenge/pension osv.. jeg har tilbudt min assistance for at udføre noget mere arbejde her hjemme ved mig selv i privaten for firma 2.

Arbejdet der skal udføres hjemme er div. montage opgaver, hvor vi aftaler en stk. eller time pris. (vi kender ikke omfanget endnu, men et gæt er at jeg skal fakturere eller have løn for ca. 50.000kr. pr. år.

Der vil vær lidt transport i egen bil ved afhentning og aflevering af vare. (et gæt er ca. 50km. om måneden).

Firma 2, er ligeglad om jeg sender en faktura eller bare aflevere en stk./timeseddel.

Det er klart nemmest bare at aflevere en stk./timeseddel og få udbetalt på lønseddel, men er der en fordel rent skattemæssigt eller andet ved at oprette en enkeltmandsvirksomhed ?

Håber nogen herinde vil komme med et bud ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Skatten som sådan er ens - Der KAN være lidt fordele i kørselsfradrag - som så også kan forkastes  - MEN hverken du eller firmaet vælger bare selv hvad du er - der er regler for hvornår man er lønmodtager eller selvstændig - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Derudover er det jo feriepenge mm som ansat - hvad der ikke er som selvstændig - så regn med ca 1,4 gange op fakturamæssigt

Om du ikke er momsreg.så skal firmaet indberette som honorar i alle fald

Kommer du over momsgrænse og ikke registrerer når det er åbenlyst du vil komme det, så kan det blive dyrt

Du skal jo så også føre regnskab og indberette udvidet selvangivelse som selvstændig hvis du får CVR

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar John

Tanken var at oprette en enkeltmandsvirksomhed med CVR. og moms nr. og så fakturerer. firmaet for det arbejde jeg udføre hjemme på mit eget værksted.

Det værktøj jeg bruger til at udføre arbejdet er mit eget personlige værktøj, det holder ikke evigt så, også derfor jeg overvejer cvr/moms nr.

Jeg kan ikke helt gennemskue om jeg må det ud fra de links du har vedhæftet.

mit ansættelses forhold med firmaet er kun 2-4 timer ugentligt hvor jeg er på deres adresse. der står i ansættelseskontrakten at. der ikke ydes særskilt ferietillæg eller anden tillæg, da denne er indeholdt i timesatsen.

Så på den front er det vel ligemeget om om det er løn eller faktura?

Med regnskab havde jeg tænkt Dinero skulle hjælpe mig igennem, det ser rimelig simpelt ud for selv sådan en som mig :-)

Hvis jeg nu opretter en enkeltmandsvirksomhed, er det så ikke korrekt at jeg inde på skat skal angive hvor meget jeg forventer at have i overskud i firmaet, så trækker de skatten + am-bidrag ud fra det beløb jeg angiver? 

jeg ved ikke helt hvad jeg vil og må, men det bunder jo nok i en måske lidt romantisk tanke om at være sin egen lykkes smed, og der måske i fremtiden kunne tilstøde ekstra arbejde for andre kunder også.

kan du følge min tanke? eller er det bedst at bare få udbetalt det ekstra arbejde som løn.

Mvh. hsloth

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan sagtens følge tanken men kan ikke tilføre så meget end, at så længe du gør det i personlig virksomhed så har du nok ikke en risiko af betydning selv - så kan det mere være betaleren der har det hvis du ikke betaler skatten

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)