Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af ejendom i holdingselskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal lige høre om jeg er helt galt på den. 

Hvis jeg sælger min private ejendom til mit holdingselskab, som senere i forløbet lider et stort tab eller går konkurs grundet et senere salg af ejendommen med tab,er det så kun driftsselskabet der kan blive ramt, eller vil kreditorer kunne gå efter pengene i holding eller andre søsterselskaber? Vil jeg personligt kunne rammes på nogen måder?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan kan man ikke spørge. Holding konkurs sker jo ved at holding OG drift er konkurs - ellers har holding jo værdierne. Hvis holding alene gør konkurs grundet huset og værdi i drift ikke opvejer det - så er der jo ikke en holding som ejer af drift som lukkes - eller frasælges af kurator

I øvrigt er der jo så stor skat hvis du bor i huset selv og ejer holding - + mon kreditforening osv går med uden du selv kautionerer - Svar NEJ - uanset du selv bor der eller køber erhvervsejendom

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Blot til information. Jeg har selv solgt en ejendom, som jeg ejede privat til mit selskab. Når du står i sådan en rolle, hvor du både er køber og sælger, så er det meget vigtigt, at du kan dokumentere, at salget er sket til markedspris og på markedsvilkår. Ellers kan SKAT vælge at se det som camoufleret udbytte.  Jeg betalte en uvildig ejendomsmægler for at lave en skriftlig vurdering og en markedspris, som dannede grundlag for selve salgsprisen.

Tilmeldt 8. Jun 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeps, den er jeg med på 😊

Mine tanker går mere på HVIS nu selskabet går på røven, om man så kan rammes i feks holding eller andet datterselskab. For er det ikke én af fordelene ved at have et holding?

Min tanke er at købe boligen, renovere den og få et par ekstra lejemål ud af det. Hele gildet betales fra holding. Håber det giver mening 😊

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendommen skal vel i et driftselskab, hvor der så kan være forskellige udfald blandt andet konkurs. 

I virkeligheden vil der typisk være krav fra realkredit m.v. om personlige hæftelse for lån.

Tilmeldt 8. Jun 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis, huset i driftsselskabet. Okay ja, men hvis så huset var helt betalt ud? Ved godt jegs sætter det hele lidt på spidsen. Det er blot for at se hvor faldgruberne kan være 😊

Og tak for svarene i øvrigt.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har en konstruktion med et holdingselskab og et driftselskab, hvor huset er ejet af driftselskabet, og der ingen tiltag er lavet for at hverken du eller holding selskab hæfter solidarisk for lånet, eller der er afgivet støtteerklæring e.lign fra selskabet, så vil en konkurs i driftselskabet ikke trække hverken dig eller holding selskabet ned. Det er netop hele kongstanken ved sådan en konstruktion, men i praksis er der en masse forhold, som tidligere nævnt, med hensyn til selvskyldnererklæring m.v. som typisk vil være et ufravigeligt krav, for at bank eller realkreditinstitut vil finansiere ejendommen. 

Det er meget normalt, at ved større ejendomme med flere lejemål, at der bliver oprettet et selvstændigt selskab til dem. Så  hver enkelt ejendom er i sit eget selskab, som er ejet af et holding selskab. Dårlige ejendomme kan ikke trække gode ejendomme ned, og ved et salg, sælger du selskabet og ikke ejendommen, og kan dermed spare tinglysningsafgifter.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)