Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vores IVS er gået konkurs, hvad gør vi nu?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Som mange andre, havde mig og min kammerat en drøm om at starte selvstændig virksomhed (IVS)
Desværre havde vi bare ikke ordenlig styr på regnskab og alt det pjat. Og til sidst kunne vi slet ikke overskue det, og valgte derfor at lade det gå konkurs.


Vi har kørt løn ud til os begge igennem dataløn, og det kunne vi godt finde ud af. (sådan mere eller mindre) 
Der har været omkring 5-6 udbetalinger hvor vi ikke har kunne finde ud af det og derfor bare har trukket dem ud ( overført via vores firma konto til vores private )


Men nu er vi gået konkurs, og kuratoren kræver at vi skal sende billag, eller indbetale alle beløbende til en konto.
Kurator skriver også:

---------------
1. Som nævnt vil private udbetalinger anses for at udgøre ulovlige anpartshaverlån.
2. Betaling kan ske til vores konto i *******

Såfremt jeg ikke modtager ovennævnte dokumentation eller indbetaling, vil forholdet blive indberettet til politiet, jf. Konkurslovens § 110, stk. 4, ligesom SKAT vil blive orienteret herom, med henblik på at vurdere, om der skal ske beskatning af udbetalingerne.
----------------

Men er det stadig ikke vores penge, minus skatten selvfølgelig? (vi har måske lige råd til at betale skatten af beløbende)
Vi er nu ekstremt nervøse og bange for hvad der nu skal ske! Og vi ærger os gevaldigt over at vi hoppede ud i det så uvidende.

Jeg håber bare en eller to herinde har et råd eller tip til hvad vi kan gøre, eller hvad der vil ske.
Vi har ikke råd til at betale pengene tilbage nu, da vi står som arbejdsløse og med røven i vandskorpen.


Med venlig hilsen.
To nervøse gutter.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

I har som alt for mange andre troet - at IVS det var da bare lige ud af landevejen. Det er et stort spørgsmål, om ikke man har gjort mange en bjørnetjeneste ved at gøre stiftelse så let og kapital let.

Nå:

MikeR:

Kurator skriver

1. Som nævnt vil private udbetalinger anses for at udgøre ulovlige anpartshaverlån.
2. Betaling kan ske til vores konto i *******

Såfremt jeg ikke modtager ovennævnte dokumentation eller indbetaling, vil forholdet blive indberettet til politiet, jf. Konkurslovens § 110, stk. 4, ligesom SKAT vil blive orienteret herom, med henblik på at vurdere, om der skal ske beskatning af udbetalingerne.

.......

Men er det stadig ikke vores penge, minus skatten selvfølgelig? (vi har måske lige råd til at betale skatten af beløbende)

Nej Hvis I har hævet noget uden korrekt skatteindberetning så er det som kurator skriver aktionærlån som I jeres fald vil være helt galt OG I vil ikke nu kunne betale skatten - da det jo er selskabet der skulle have tilbageholdt den og selskabet skylder i princip skat de penge - så det skulle jo så ske via selskabet og kurator. Jeg er meget sikker på, at kurator ikke retter 2016 regnskab og skat og indbetaler det fra selskabet til skat, selv hvis I tilbyder at betale skatten ind til ham først.

Kurator tager derfor med 99% sikkerhed pengene ind fra jer, og måske er han i virkeligheden venligt, at han bare beder jer betale selve beløbene tilbage og kun vil gå til skat, hvis I ikke gør det. Går han til skat, så vil skatten let være dobbelt op for jer grundet aktionærlåns situationen, så som jeg ser det, er der kun EN vej, og det er IND med alle penge til kurator som han beder om.

En rigtig emsig kurator kunne nok i virkeligheden køre hårdere.

VENT lige om nogen har bedre råd, men kurator har klart fat i den lange tråd og jeg kan ikke se jer slippe fri af at aflevere de penge i privat har hævet til konkursboet (hvor de så indgår - bla.a til konkursbehandlingen/kurator og evt andre kreditorer - måske skat/moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det lyder umiddelbart ikke så godt.

Som jeg læser dit indlæg, så er sagen følgende:
1) Selskabet har beregnet og håndteret noget løn korrekt.
2) Ud over det har selskabets ledelse ydet ulovlige lån til ejerne, og udbetalt disse beløb til ejerne. (= penge udbetalt uden at det er håndteret som løn)

Du skriver så følgende om:
"Men er det stadig ikke vores penge".

Det er det da umiddelbart ikke.
Det har vel aldrig været ejernes penge.
Det har vel hele tiden været selskabets penge.
HVIS det pludselig skulle blive ejernes penge, så skulle det vel være i form af, at selskabet afholdt berettigede omkostninger, herunder til løn.

Min egen umiddelbare konklusion er, at I må stampe pengene op et sted, og få indfriet jeres ulovlige lån med det samme.

Og også jeg tænker, at det lyder som om I har drevet virksomhed i en selskabform med begrænset hæftelse, uden at være helt klar over de ret få grundlæggende regler for dette.
Desværre er I langt fra de eneste.
Jeg kunne nogen gange drømme om et simpelt, obligatorisk kørekort for at drive virksomhed.

Tilmeldt 15. Feb 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mike

I har optaget ulovlige aktionærlån. Dem skal I bare se at få tilbagebetalt til kurator, så tror jeg at chancen for at SKAT gør noget ved det er minimal. 

Du skal dog være opmærksom på at, hvis I har undladt at betale A-skatter/AM-bidrag af jeres lønudbetalinger (og nu har en gæld til SKAT), så kan SKAT nulstille disse ... dette gør at I kommer til at betale gælden via jeres årsopgørelser (personligt) i stedet.

Mit råd er: Snak med kurator og vær ærlig - hvis ikke I har lavet andre/grovere narrestreger end dem du beskriver her, så tror jeg bestemt ikke at han/hun bider!

Held og lykke med det.

Martin

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Den er ret simpel; Som de andre skriver, så har I lånt nogle penge af virksomheden i form af de 5-6 udbetalinger I har lavet til Jer selv.
Hvis det havde været en enkeltmandsvirksomhed, så havde der ikke været noget problem i det, da virksomhed og person er helt "smeltet sammen".

Men når det er et selskab (f.eks. IVS eller ApS), så er det helt og aldeles No-Go at lave sådan nogle udbetalinger/lån.
Og myndighederne er generelt ret skrappe omkring det. Jeg prøve for en hel del år tilbage, at have en virksomhed igennem et standard rutinecheck fra SKAT.
Og de fandt en et køb på 72 kr. bilvask, som jeg ved en fejl var kommet til at tage på mit firmas kreditkort i stedet for mit private.
Jeg var godt klar over at fejlen var sket og havde blot bogført det som et udestående imellem mig og virksomheden, men ikke bare sørget for at få de 72 kr. betalt tilbage med det samme i stedet for.
Men disse åndsvare 72 kr. fandt SKAT og det var så ensbetydende med at de så skulle grave endnu mere i regnskaberne og stille endnu flere spørgsmål til alt muligt, og jeg også fik en løftet pegefinger over dette. Heldigvis var dét det eneste rod jeg havde i mit regnskab. Men ikke desto mindre fik de understreget ret kraftigt at det var helt og aldeles forbudt at lave den slags. Selvfølgelig kunne der ske fejl, men det burde der ikke og det var 100% mit ansvar at der ikke skete sådan en fejl og at den blev rettet øjeblikkeligt hvis det skete.

Så kontakt kurator og få en snak om hvad I kan gøre (Det er Jer der har fuck'et op - så vær ydmyg og forklar helt præcist hvad der er sket).
I ender med at skulle betale pengene tilbage til selskabet. Det kommer I med garanti ikke udenom, da pengene teknisk set er selskabets og blot nogle som I har lånt derfra. Men mere farligt er det altså heller ikke. Problemet er selvfølgelig hvis I ikke har pengene til at kunne betale dem tilbage.

- Ja, at starte virksomhed er desværre blevet alt for let set med mine øjne :-(
Der burde være krav om én eller anden form for fundament, så dem der stifter virksomhed bare har det helt fundamentale på plads.
Bare sådan noget som at vide at man rent juridisk sagtens kan klynges op personligt, selvom man har stiftet en virksomhed med begrænset ansvar/hæftelse (som et selskab), hvis man ikke har styr på de ting man foretager sig i virksomheden. Dét er der rigtig mange som ikke er klar over, men netop stifter et IVS til 1 krone i stedet for en enkeltmands virksomhed eller I/S, for at slippe for at hænge personligt på det hvis noget går galt... Men det kan de så sagtens alligevel hvis de ikke har styr på de helt basale ting. Se også bare hvor mange indlæg der er herinde på Amino og diverse iværksætter-grupper på Facebook, hvor folk roder rundt i helt fundamentale ting som "Hvad er moms?", "Skal jeg betale SKAT?" og lignende - på trods af at de allerede har stiftet virksomheden.

/Jesper 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tussinde tak for jeres svar og tips. Det betyder enormt meget for os.

Vi vil se om vi kan støve pengene sammen på en eller anden måde.

Ved i om vi også skal betale for kurator/advokat behanding af konkursen?
- mener jeg læse at det dækkede op til 25.000 eller noget i den stil.



Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, I skal ikke betale for selve kurator.

Det er så på det punkt at det er smart at det er et selskab som teknisk set optræder som en selvstændig enhed.
Lidt lavpraktisk set, så er det selskabet som skal betale kurator. Jeg er ikke 100% inde i hvordan den del konkret foregår ude i kulissen ved en konkurs, men det er noget med at kurator får en del betalt af Staten og resten kommer så fra en del af de penge som det konkursramte selskab ligger inde med.
Derved er der jo også en gulerod for kurator at få støvet diverse penge op hos skyldnere m.m.

Men I kommer ikke selv direkte til at skulle betale penge til kurator - andet end dem I havde trukket ud af selskabet.
Men de penge er ikke til kurator, men til selskabet og derved skal gå til at dække kurator og diverse gæld til kreditorer, Skat m.m.

/Jesper

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

MikeR:


Ved i om vi også skal betale for kurator/advokat behanding af konkursen?
- mener jeg læse at det dækkede op til 25.000 eller noget i den stil.

Behandling af et konkursbo betales af konkursboet selv.
 
Den der begærer konkursen skal selv stille sikkerheden for behandling af konkursboet.
 
Så med andre ord, I skal ikke selv direkte betale for behandlingen af konkursboet. Men indirekte kommer I til det, da kurator lige nu er i gang med at hente alle de penge konkursboet har til gode, herunder jeres lån fra virksomheden.
 
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

MartiniGen:

Du skal dog være opmærksom på at, hvis I har undladt at betale A-skatter/AM-bidrag af jeres lønudbetalinger (og nu har en gæld til SKAT), så kan SKAT nulstille disse ... dette gør at I kommer til at betale gælden via jeres årsopgørelser (personligt) i stedet.

I en konkurs er det ikke noget som Skat bare kan. Derudover vil det være decideret dumt at bede Skat om, da kurators krav på vegne af konkursboet ikke forsvinder af den grund, også kommer skyldner/trådsstarter til at betale 2 gange.

 

Måske kommer man endda til at betale 3 gange, for hvis Skat også jagter et ulovligt anpartshaverlån så forhøjes skyldner/trådsstarters indkomst ligeledes.

 

Så trådsstarter skal holde sig til en dialog med kurator om deres "måske ulovlige" anpartshaverlån.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

MartiniGen:

Du skal dog være opmærksom på at, hvis I har undladt at betale A-skatter/AM-bidrag af jeres lønudbetalinger (og nu har en gæld til SKAT), så kan SKAT nulstille disse ... dette gør at I kommer til at betale gælden via jeres årsopgørelser (personligt) i stedet.

I en konkurs er det ikke noget som Skat bare kan.

Tror du ikke MartiniGen mener, at hvis kurator går til skat med de ulovlige hævninger (som han truer med ved manglende indbetaling) og skat dermed ser ejere har hævet løn uden skatteindberetning - så kan skat dømme ejeren som person til at betale den manglende skat.

Jeg kender i alle fald en med et ApS hvor han hævede løn uden skatteindberetning - gik konkurs, og hvor den manglende A skat for ham selv som ejer blev til personlig skat.

Men ellers helt enig i det er via kurator og det handler om at få en ordning denne godkender (betyder med stor sandsynlighed at alle pengene der er hævet uden skat skal betales ind igen - og ikke kun skatten af dem)

De færreste kuratorer sidder i meget lang tid på hænderne, hvis ikke man spiller med her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)