Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af IvS Holding med gæld

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer at starte et IvS Holding for 1 krone og derefter låne det penge som bliver rullet videre til et driftsselskab. I tilfælde af at vi må lukke driftselskabet og  Holding selskabet dermed står uden mulighed for at få lånet tilbagebetalt, hvordan vil en evt. lukning af holding så ske? Vil jeg bare lave kapitalindskud til holding som vil bruge dette til at indfri gælden tilbage til mig?

Tak


/Tobias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis drift taber pengene ja så er de borte uden du har fradrag for det, til forskel på hvis du lavede kapitalindskud - eller stifter mere kompliceret (tag hjælp) baseret på konvertibelt lån, som så heller ikke nødvendigvis løser det - men der skal du søge hjælp

OM det er skatte udskydelsen værd at låne 1 krone IVS penge - specielt hvis risiko, er nok noget du må gøre op med dig selv. 
DU vil, for at få lånet retur, først have 22% skat af overskud i drift - og så kan lånet betales tilbage når IVS har opsparet sine 50 t (og ikke før mig bekendt) men ved lukning eller salg, så vil du nu kun have 1 krone som indgangsværdi i selskabet og så er der 27 - 42% skat yderligere af alt over den der første krone, for dig selv = hvis du i forvejen bruger 27% grænsen på anden aktieindkomst-  så først 22% og så 42% eller - topskat

Hvis du så også skal betale noget for opsætningen af det med lån - evt konvertibelt eller har risiko oven i - så er de ca 10.000 kr du udskyder skattemæssigt måske ikke det hele værd

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 05:57
Hvor mange stjerner giver du? :

@john
Hvordan er det reglerne er for koncernforbundne selskaber skattemæssigt?

Prøv at læs kursgevinstloven....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

mrjjensen:

@john
Hvordan er det reglerne er for koncernforbundne selskaber skattemæssigt?

Prøv at læs kursgevinstloven....

Det er meget nemmere du forklarer hvad du mener. Der står

Tobiask:
Jeg overvejer at starte et IvS Holding for 1 krone og derefter låne det penge som bliver rullet videre til et driftsselskab. I tilfælde af at vi må lukke driftselskabet og  Holding selskabet dermed står uden mulighed for at få lånet tilbagebetalt, hvordan vil en evt. lukning af holding så ske?

  1. Holding stiftet med 1 krone.
  2. Hovedaktionær giver lån til holding der stifter drift.
  3. Drift lukker med pengene tabt og kan ikke betale lånet tilbage
  4. Værdien i drift er nu 0 - 
  5. Holding har fradrag for den tabte kapital i drift - men det redder vel ikke noget her - hvor pengene er lånt fra hovedaktionær til det holding - som spørger så vil lukke. 

Holdings lukning som der spørges til - vil give ejeren tab på 1 krone som var den investerede anpartskapital og ske med: 

  • Værdi på 0 i drift der lukkede med lånet på xx tabt.
  • En gæld til hovedaktionær på formentlig de 50.000 der tænkes lånt til holding så det kunne stifte drifts ApS (formentlig tanken her).
  • Holdings værdi er negativ - 0 værdi i drift - 1 krone egenkapital og gæld til ejer 50.000 kr.
  • Hovedaktionær har fradrag for tabet på den 1 krone holding blev stiftet for - og har tabt 50.000 kr uden fradrag
  • Hovedaktionær har ikke fradrag for tabet af det lån - med mindre givet efter specielle regler som konvertibelt hvad ikke er beskrevet.
  • Der er kun tab af lånte penge + 1 krone i kapital. Der bliver ikke fradrag for hovedaktionær ved lukningerne da der jo ikke er investeret noget med beskattede midler (ud over den 1 krone der er fradrag for i tab på aktiekapital
  • Vælges konvertibelt lån indbygget i vedtægter og korrekt indført via Generalforsamling kan hovedaktionær opnå fradrag for lån til holding, men det har IKKE med skatteregler koncernforbundne selskaber at gøre.

Hvor er du uenig?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)