Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring moms medarbejderudlæg?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop modtaget et udlæg for en medarbejder, som sidder ude på en af vores kunder og arbejder på et projekt. Medarbejderen har købt mad, og af kvittering
fremgår der moms. Mit mit spørgsmål lyder på, om jeg skal bogføre momsen?
Det skal nævnes, at udlægget viderefaktureres til kunden, så det får jo egentlig ikke en momspåvirkning for selskabet, hvis jeg bogfører momsen, men jeg vil stadig gerne gøre det rigtige.

Og hvad hvis der ikke er moms på udlægget, så kan jeg vel ikke viderefakturere det med moms?

Håber der er nogen, som kan hjælpe :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlæg er som udgangspunkt - en regning som er udstedt til kundens navn og betalt af dig. Der sender du regningen videre med det fulde beløb bare - uden moms lagt på

Ellers - hvis du bare fakturerer det videre og den er i eget navn, så skal du lægge moms på og fakturere 

Selv må du så ikke trække fuld moms fra til medarbejderens mad når du selv udgiftsfører regningen - men kvart moms på bespisning ude.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. May 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

tak for hurtigt svar :-)

Jeg skal lige forstå det rigtigt..

Så hvis jeg får en dankort kvittering, som der jo ikke er navn på eller noget, så kan jeg ikke bogføre momsen eller lægge moms på faktura til kunden? Fx. hvis der er tale om en kvittering fra fx McDonalds?

Hvad så hvis kvitteringen er udstedt til vores eget firma med moms og det hele, og vi så viderefakturerer den, så kan vi godt ligge moms på? Fx. hvis vi køber en varer hos en virksomhed, som vi har købt til at skulle bruge til vores egen vare til vores egen kunde.

VH LL

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt - du kan ikke bogføre moms uden en bon eller regning der viser moms. Du kan i det hele taget ikke bruge dankort kvittering i et bogholderi - du skal kunne vise hvad varen var og evt moms

Mc donnals er nu nok heller ikke med med fuld moms i alle fald (givet max kvart) og muligvis heller ikke udgifts fradrag hvis det er med forretningsforbindelse

Derimod skal du altid lægge moms på når du viderefakturer med mindre det er din kundes navn der er på regningen

Et godt råd - enten læs en masse om regnskab og fradrag - f.eks her http://jh-e-books.blogspot.dk/2016/01/fradrag-og-introduktion-til-regnskab.html  eller overvej en online bogholder som vil få det korrekt og måske tilmed spare dig penge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Oct 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)