Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg skal i retten imorgen... HJÆLP!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,
Jeg skal i retten imorgen for første gang. Og jeg søger lidt øjne på sagen inden jeg tager derind.

Kort sagt skal jeg i retten sammen med to gamle partnere, vi er alle tre stævnet i en sag omkring misviligeholdt husleje.

Firmaet som er er den sagsøgte er tvangsopløst - men vi tre hæfter IN SOLIDUM for lidt over 100.000,00 pga misviligeholdt husleje, rengøring osv.

Jeg har ikke tænkt mig at stritte imod - faktisk vil jeg bare gerne have en afdragsordning igang.

-

Jeg ejer ingenting (udover mit fjernsyn, computer og tøj som repræsenteret den største værdi). Jeg bor til leje og hverken leaser eller ejer en bil. Depositum i min husleje er der ikke noget af da det er mine svigerforældre der har lejekontrakten og det slap jer derfor for.

Men mine forældre vil heldigvis gerne hjælpe mig med min del af det jeg har selvkautioneret for.

Jeg vil gerne bare have den her sag ud af verden.

-

Nu når det er In Solidum er det jo "en for alle og alle for en" - så hvad hvis min to partere nægter at vil betale noget? Hvad gør jeg så?

Og det burde vel være muligt at lave en afdragsordning - ikke?

-

Men hvordan er det n

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marcopolo

Din navnebror var vistnok i retten

fra tid til anden.

Du skal bekræfte at du hæfter for en trediedel

samt erklære, at du intet ejer til genstand for udlæg.

Det kaldes at afgive en insolvenserklæring og efter

det er du fredet for henvendelser fra andre kreditorer

i 6 måneder.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Så vidt jeg kan se, er det ikke i fogedretten du skal møde i morgen da udlejer først skal have dom over de 3 ejere af selskabet, som in solidum har kautioneret for selskabets forpligtelser over for udlejer.

Dommen, som også vil omfatte omkostninger til udlejers advokat og renter, vil indeholde en kortere betalingsfrist og hvis der ikke betales inden fristens udløb vil du blive indkaldt til fogedretten.

Så snart dommen er faldet og inden de 14 dage er gået, skal du for det første have fat i dine tidligere partnere for at høre hvorvidt de kan/vil betale noget som helst.

Hvis de ikke kan/vil betale noget som helst, er der 3 muligheder.

a)  Når den tid kommer møder du op i fogedretten og oplyser at du intet ejer og som Jacob Rue siger opnår du en 6 måneders fredning (insolvenserklæring).

b)  Du prøver at forhandle med udlejer eller dennes advokat, hvor du oplyser at du kan låne et beløb på for eks. 20 - 25.000 eller hvad du nu syntes, som kan blive betalt til fuld og endelig afgørelse af ethvert mellemværende, hvorved du ikke skylder mere. Dommen gælder i 20 år og hvis du vælger løsning a) kan udlejer forsøge at opkræve sit tilgodehavende i denne periode.

c)  På samme vilkår som for b) forsøger du til fuld og endelig afgørelse af ethvert mellemværende at afdrage med kr. 1000 pr. måned over for eks. 3 år = 36 måneder.

Det er vigtigt at det du foreslår er til fuld og endelig afgørelse af ethvert mellemværende, hvorved du ikke skylder mere.

Når man hæfter solidarisk/in solidum, hæfter man for hele gælden alle sammen og kreditor kan tage pengene der hvor der er penge.

mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)