Jeg har modtaget en betalingspåmindelse fra min internetudbyder. Skrivelsen består af et følgebrev og en betalingsoversigt. Af oversigten fremgår det, at jeg har overholdt alle betalinger siden starten af kundeforholdet i juni 2016, eller.... dvs. at opgørelsen og følgebrevet tilsiger, at jeg ikke har betalt for juni '16. Af samme betalingsoversigt fremgår et skyldigt beløb. I følgebrevet står der, at dette beløb er en fejl i alle udsendte opgørelser, og det korrekte beløb fremgår af følgebrevet sammen med seneste indbetalingsdato og betalingsvejledning. Jeg har haft samme udbyder i årevis og altid betalt. Jeg har ofte været træt af smarte navneskift og udtidige henvendelser med alle mulige pakker og hastigheder. Grunden til at betalingsoversigten kun går tilbage til juni i fjor er, at der blev internetdelen skilt fra hovedfirmaets øvrige aktiviteter. Nå... jeg blev lidt nysgerrig omkring årsagen til at sende en betalingspåmindelse et år efter sidste indbetaling, så jeg ringede til deres kundeservice og spurgte hvordan det hang sammen. Svaret jeg fik var, at deres "system" ikke har kunnet generere betalingspåmindelser før nu. Det synes jeg lød pudsigt. Medarbejderen havde flere teorier om at fakturaen kunne være blevet væk i posten og jeg kunne have glemt at betale den. Nu forholder det sig således, at jeg ikke glemmer at betale mine regninger, og postens skødesløshed var også lidt søgt mener jeg. Jeg spurgte om fejlen i betalingsoversigten, sammenholdt med den sene udsending af påmindelse ikke pegede mod, at sårbarheden ligger i deres egen administration, men det blev blankt afvist. Hvis vi nu ser bort fra bevisbyrder etc. er der nogen som kan svare på følgende hypotetiske spørgsmål, jeg er nemlig blevet så tilpas irriteret, at jeg har bedt om at få tilsendt fakturaen fra juni '16. Jeg har tænkt mig at gøre indsigelse og udbede en detaljeret forklaring, samt få tilsendt udspecificerede udtog. Spørgsmålet er nu. Kan internetudbyderen pålægge rykkergebyr så længe fordringen bliver bestridt med en skriftlig indsigelse? Jeg ser det som kommunikation for at få klarlagt hvad der skete for et år siden. Kan en privatperson forventes at dokumentere indbetalinger, som ligger op til 3 år tilbage?
|
Der kan kun kræves et gebyr, hvis rykkerskrivelsen er fremsendt med rimelig grund. Jeg kender ikke praksis på området, men når kravet er bestridt, så giver det for mig ingen mening at sende en rykkerskrivelse. Man kan højst opkræve 100 kr. pr. rykkerskrivelse og højst 3 gange. Derudover kommer et inkassogebyr på 100 kr. I alt kan det altså blive 400 kr. i gebyrer. Se rentelovens § 9b.
Kravet kan tillægges renter. Se rentelovens §§ 3 og 5.