Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskud af I/S til ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. May 17
Indlæg ialt: 2
Fra  isaac production Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg kunne godt tænke mig en mulighed for at overføre min indtægt og overskud i et I/S til et selvstændigt ApS således at jeg nemmere kan holde personlig og virksomhedsmæssig økonomi adskilt, men samtidig også selv bestemme, hvornår jeg hiver penge ud i løn/udbytte og dermed beskattes af det.

Kan det lade sig gøre, uden I/S'ets overskud indgår som personlig indkomst? Eller skal jeg så oprette en anden selskabsform?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

christianloenhart:

Jeg kunne godt tænke mig en mulighed for at overføre min indtægt og overskud i et I/S til et selvstændigt ApS således at jeg nemmere kan holde personlig og virksomhedsmæssig økonomi adskilt, men samtidig også selv bestemme, hvornår jeg hiver penge ud i løn/udbytte og dermed beskattes af det.

Kan det lade sig gøre, uden I/S'ets overskud indgår som personlig indkomst? Eller skal jeg så oprette en anden selskabsform?

Oprettelse af et selskab til at modtage din andel af et overskud i et I/S er en meget svær manøvre, og nok en anelse dyr i rådgivningskroner.
 
Hvorfor vælger du ikke bare at anvende virksomhedsskatteordningen i stedet, så kommer din personlige beskatning de facto til at minde om selskabsbeskatning. Derudover så er der heller ingen risiko for dobbeltbeskatningsproblematik, i forhold til om det er personligt vederlag i I/S'et eller om der kan viderefaktureres til det ApS du påtænker.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være ret omkostningstungt at skabe holding selskab til det I/S hvis formålet alene er det du beskriver (og i det hele taget faktisk)

Brug VSO - så skatter du med 22% af det du ikke hæver.

Jesper - eller andre dygtige: - Hvordan er det med overskud i IVS op til holding ApS f.eks. det kan jo givet ikke modtages skattefrit (som fra selskab til selskab hvor der er betalt 22% selskabsskat) men hvordan ville det være generelt med overskud fra I/S op til holding. Er det noget med VSO - 22% skat og så kan det overføres uden at indgå i hæverækkefølge til et moder ApS holding

Jeg ved en del advokater har ApS som ejer I/S på tværs med andre advokater - netop fordi I/S kan skævvride udbetaling op til deres ApS afhængig af mange forhold, hvor et fælles datter ApS skulle dele lige efter ejerandele. Hvordan beskattes overskud i I/S egentlig når det overføres til et holding ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hvordan er det med overskud i IVS op til holding ApS f.eks. det kan jo givet ikke modtages skattefrit (som fra selskab til selskab hvor der er betalt 22% selskabsskat) men hvordan ville det være generelt med overskud fra I/S op til holding. Er det noget med VSO - 22% skat og så kan det overføres uden at indgå i hæverækkefølge til et moder ApS holding

Den overskudsandel et kapitalselskab har fra et I/S beskattes, som udgangspunkt, som alm. selskabsindkomst, dvs. 22% i selskabsskat. I/S'et i sig selv betaler ingen skat. Et I/S er en skattemæssig transparent enhed som ikke har nogen skattemæssig indkomst (modsat et ordinært driftsselskab), beskatning sker hos den der efter I/S-aftalen modtager en forholdsmæssig andel af driftsoverskuddet. VSO kan i den forbindelse kun anvendes af fysiske personer ikke af juridiske personer (ex. kapitalselskaber).

 

I øvrigt så tror jeg ikke grunden til advokater m.fl. har et holdingselskab som ejer af deres I/S eller Partnerselskab er i forhold til skævvridning af indkomst, da den skævvridning sker helt af sig selv i I/S'er eller Partnerselskaber.

Det er nærmere et spørgsmål om de ikke vil hæfte med deres personlige formue i I/S'et eller Partnerselskabet, de vil kun hæfte med selskabsformuen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

I øvrigt så tror jeg ikke grunden til advokater m.fl. har et holdingselskab som ejer af deres I/S eller Partnerselskab er i forhold til skævvridning af indkomst, da den skævvridning sker helt af sig selv i I/S'er eller Partnerselskaber.

Det er nærmere et spørgsmål om de ikke vil hæfte med deres personlige formue i I/S'et eller Partnerselskabet, de vil kun hæfte med selskabsformuen.

Jeg vil heller ikke bruge ordet skævvridning. Men jeg ved at mange advokater har valgt I/S eller P/S formen for bedre at kunne styre indkomst og dermed skatten ved at lade udbytte mv. passere igennem et holdingselskab.

Advokater har i forhold til professionsansvar jo netop ikke mulighed for at gemme sig bare et selskab.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jesper_nl:

I øvrigt så tror jeg ikke grunden til advokater m.fl. har et holdingselskab som ejer af deres I/S eller Partnerselskab er i forhold til skævvridning af indkomst, da den skævvridning sker helt af sig selv i I/S'er eller Partnerselskaber.

Det er nærmere et spørgsmål om de ikke vil hæfte med deres personlige formue i I/S'et eller Partnerselskabet, de vil kun hæfte med selskabsformuen.

Jeg vil heller ikke bruge ordet skævvridning. Men jeg ved at mange advokater har valgt I/S eller P/S formen for bedre at kunne styre indkomst og dermed skatten ved at lade udbytte mv. passere igennem et holdingselskab.

Advokater har i forhold til professionsansvar jo netop ikke mulighed for at gemme sig bare et selskab.

Formuleringen og brugen af ordet "skævvridning" kan misforstås hvis man vil. Men jeg bruger da gerne ordet overskudsdeling i stedet :)

 

Jeg er enig i, at styring af indkomst er en af årsagerne til man har et holding. Men alle har vel muligheden for at "gemme" sig bag et selskab i forhold til hæftelse.

Nu er jeg ikke ekspert i professionsansvar, men hvordan adskiller advokater sig fra alle andre grupper af fagpersoner? grundlæggende er det vel et forsikringsspørgsmål?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Skævvridning dækkede for mig alene over netop at kunne dele overskud skævt. Ellers kunne de vel i princip (advokaterne) lige så godt have haft det fælles I/S som et ApS. Der ville de bare sidde mere fast i ikke at kunne dele overskud efter aftaler og skifte metoden - men i højere grad sidde fast i udbytte efter anparter

Ja Selvfølgeligt Jesper - I/S ejet af et selskab betaler naturligvis bare selskabsskat når overskud går til et selskab frem for til en person - .

tak

John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)