Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har lidt spørgsmål til udfyldelse af proforma faktura når man sender til Norge

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 12. Apr 17
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal have sendt en pakke til Norge med Post Nord. Min Norske kunde kom til Danmark og afhentede nogle produkter, der manglede så nogle dele, og dem skal jeg så nu sende til ham. Der er blot tale om nogle stål fittings til rør. Da det koster ret meget at få sendt, håber jeg at i vil hjælpe med at besvare nedenstående spørgsmål :-)

Når man skal sende til Norge så skal man i pakken lægge faktura samt proforma faktura, er der ellers andet der skal vedlægges? 

Jeg printer fragt sedlen fra pakkelabels.dk så der står afsender og modtager på. 

Jeg har lige nogle spørgsmål til proforma fakturaen, som jeg har hentet en skabalon til på engelsk inde fra post nords hjemmeside:

Jeg har hentet denne skabalon af en proforma faktura: http://www.postnord.dk/globalassets/danmark/pdf/blanketter/proformafaktura.pdf

1. org. no. vat: er det korrekt at det blot er DK efterfulgt af mit CVR nummer? Og for modtageren er det NO efterfulgt af han CVR nummer?

2. Så skal jeg fortælle lidt om godset jeg fragter. Her står der "costums commodity code no." hvad skal der skrives i dette felt?

3. "declaration of origin" hvad skal jeg skrive i dette felt?

4. Under "reason for export" hvad skriver jeg der? jeg kan vælge "gift", "repair", "for return" og "exibitions/show".

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

mement_mori:
Når man skal sende til Norge så skal man i pakken lægge faktura samt proforma faktura

Nej du skal kun vedlække en faktura - glem alt om proforma fakture

1)  dit moms nr. med DK foran. mht. norsk moms nr. spørg din kunde. 

2)  Det er varekoden de ønsker du oplyser, Du må finde den i toldtariffen.   

3) Varens oprindelsesland dvs. det land hvor varen er fremstillet.

4)  skrev ikke noget.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

vent lige om ikke Ravn kommer ind men hvorfor proforma faktura og punkterne under 4 tyder jo på at det er for at der ikke skal være told måske

Hvorfor ikke bare en helt almindelig faktura på de rør - evt sat i plastperm på pakken hvis alm post og ja dit moms nr er DK foran CVR og for nordmanden kan du bare skrive firma navn eller CVR nummeret så går det af sig selv. Jeg går ud fra, at du er eksportregistreret. Er pakken under 7500 kr skal der ikke udfyldes eksport dokumenter og de der stålfittings lyder ikke lige til over 7500 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Apr 17
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene! Jeg har lige nogle spørgsmål

1. Hvornår får man brug for at vedlægge andet end en almindelig faktura?

2. Hvordan forgår rejsen når jeg sender en pakke til Norge? På fakturaen skriver jeg jo prisen uden moms, så hvornår er det at den Norske moms bliver lagt på? 

3. Jeg har ansøgt om at blive eksport registreret, hvor lang tid kan jeg cirka forvente der går før jeg får svar? Jeg kan vel ikke sende pakken før jeg er registreret? 

Tak for jeres tid :-)

Fra Marielyst
Tilmeldt 30. Apr 17
Indlæg ialt: 83
Fra  Partylys.dk Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det norske toldvæsen er generelt ret lette at have med at gøre. En faktura i en plasticlomme uden på pakken, og resten går helt af sig selv. Hvis værdien på pakken, inkluderet fragt, er under 350NOK, skal modtager hverken betale moms, told eller fortoldningsgebyr. Er værdien højere, vil Posten fortolde pakken og kræve modtager for told, moms og et fortoldningsgebyr på ca. 160 NOK som må betales før pakken kan udleveres. 

Tilmeldt 12. Apr 17
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Mick. 

Jeg sender 14 stål fittings, altså små og billige produkter, der vejer cirka 4 kg. Det er mig der betaler for fragten, så det er kun prisen på de fittings jeg kommer til at skulle skrive på fakturaen.

Kunden har allerede betalt for alle produkterne, disse sidste fittings bliver kun afsendt fordi de manglede i den første forsendelse som han selv afhentede her i Danmark.

Så hvis jeg nu skriver 200 kr. på i pris på fakturaen uden moms, og sender det afsted, så skulle der ikke være nogle ekstra gebyrer da det er under 350NOK? Eller kan jeg måske endda skrive 0 kr. på prisen på fakturaen? Skal jeg i så fald uddybe hvorfor på fakturaen? 

Jeg har ikke rigtig tid til at vente på at jeg bliver eksport registreret, tror det bliver noget problem med forsendelsen hvis jeg afsender den nu uden at være eksport registreret?

Fra Marielyst
Tilmeldt 30. Apr 17
Indlæg ialt: 83
Fra  Partylys.dk Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger jo helt af hvad den faktiske værdi på disse stålfittings er, men har kunden allerede betalt for disse, vil jeg mene at det rigtige er at vedlægge en proforma-faktura og ikke en "rigtig" faktura. Hvis disse stålfittings ikke har nogen individuel salgspris, men ellers kun leveres som en del af et større produkt, skal du vel egentlig vurdere værdien og bruge den. Men for at være helt ærlig, så havde jeg ikke gidet at bruge så meget tid på det. Jeg havde bare lavet en proforma-faktura hvor hver stålfitting var angivet til 10Dkr i værdi.

Du er nødt til at angive fragt på fakturaen, hvis ikke vil det norske toldvæsen estimere denne, og så kommer du helt sikkert ikke under 350kr. i totalpris. Husk dog at det er meget nemt for tolderne at tjekke hvad du faktisk har betalt i fragt, så her tror jeg det bedste er at være helt ærlig. 

Tilmeldt 12. Apr 17
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker jeg opretter en proforma faktura så, hvor jeg angiver værdien til 10 kr. pr. fitting som du selv skriver. Det er vel min indkøbspris jeg angiver der, og det er ikke langt fra med 10 kr. 

Fragtprisen kommer til at være 341 kr. så total prisen inkl. fragt kommer ikke til at være under 350 kr. uanset hvad. 

Men er det korrekt forstået at jeg kan lade være med at sende en faktura med så, og så blot sende en proforma faktura med forsendelsen? 

På proforma fakturaen skriver jeg vel bare hver fitting på med pris, jeg skal vel ikke angive fragtprisen på? Hvis jeg skal, skal den så også står under produkt informationerne?

Det er denne her proforma faktura jeg sender med: http://www.postnord.dk/globalassets/danmark/pdf/blanketter/proformafaktura.pdf

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

mement_mori:
fordi de manglede i den første forsendelse som han selv afhentede her i Danmark.

Jeg håber du har dokumentation for at varen er udført korrekt fra Danmark ellers ellers risikere du at skulle betale den danske moms til SKAT.

Tilmeldt 12. Apr 17
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad mener du med dokumentation? Synes du jeg skal sende andet med end proforma fakturaen, ligesom jeg skrev i sidste indlæg?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)