Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banklån som freelancer / selvstændig

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jul 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg er overvejer at "springe ud" som freelance / projektleder konsulent. Jeg har snakket med diverse agenturer og de mener at jeg nemt skulle kunne sælges, men jeg har et enkelt forbehold.

Min økonomiske situation er god og jeg har ingen problemer ift. hvis der skulle gå en periode uden ansættelse, men samtidig står vi på hjemmefronten overfor at skulle bygge til, hvilket jo forudsætter velvillighed hos banken og vi har fået en række tilbud. Ingen problemer so far. 

Mit spørgsmål går på - hvis jeg bliver selvstændig, hvordan stiller det så mig og min familie i forholdt til lånemuligheder af den slags? Bliver jeg anset som en slags spedalsk af banken og kan ikke regne med at få lån på rimelige vilkår?

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg oplever væsentlig større medgørlighed  fra banken, i dag hvor jeg er lønmodtager, end da jeg var selvstændig :-)

Men det var også midt i krisen, og jeg var håndværksmester, så det kan også have stor betydning.

Positive regnskaber og fyldte ordrebøger vil naturligt give bedre vilkår.

Min erfaring er, at jo mere attraktiv en kunde man er for bankerne, jo bedre vilkår.

Held og lykke med projektet, både job og tilbygningen :-) 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Placendi:
Bliver jeg anset som en slags spedalsk af banken

Jeps det gør stort set alle nystartede. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

En af forudsætningerne for lån er som du jo tydeligt ved, at man har en afklaret økonomi. Hvis man går fra en god fast løn, der er uhyre let at regne på, i en rimelig sikker branche og ikke generelt har haft længere arbejdsløshedsperioder, så er det ret enkelt at regne sig frem til, at lånet kan betales tilbage - og man kan jo regne rådighedsbeløb

Når man så går selvstændig, og måske som du skriver, kan have perioder uden ordrer, og måske tilmed i virkeligheden stadigt udfører lønmodtager arbejde, nu bare efter regning (mod kildeskattelov) og kan have en risiko ved det, så vil der givet være en vis karensperiode hvor banker vil være meget tilbageholdende

Har du kørt det i 5 år og viser stabil indtjening, så er det ikke et problem, men skal du låne tidligt i et selvstændigt forløb, og ikke har lange løbende kontrakter, så bliver det klart vanskeligt. I så fald kan det være godt at få lånene i hus først

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jul 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene - det er god (om end deprimerende) info :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)