Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS til ApS gennem kapitalforhøjelse, er det muligt?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmål vedr. IVS til ApS:

Jeg står i den situation at jeg har et IVS-selskab med 1.000kr i kapital. Jeg ønsker nu at omdanne selskabet til et ApS gennem en kapitalforhøjelse. Jeg var ret sikker på at proceduren var "simpel": Foretog en kapitalforhøjelse med 49.000kr så kapitalen nu er nominel 50.000kr og omdan derefter til ApS da kapitalkravet på 50.000kr er opfyldt. Jeg fandt dog lige ud af at man højest kan lave en kapitalforhøjelse så der nominelt ligger 49.999kr i et IVS. Men hvordan bærer jeg mig ad, når jeg netop vil have de 50.000 som skal bruges i et ApS?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor finder du det henne?

Jeg har researchet en del uden at støde på 1-års reglen?

Jeg har læst dét link, samt 20 andre uden at finde svaret på mit spørgsmål. Alle eksempler tager udgangspunkt i at man har sparet op i selskabet og derefter omdanner. Ikke som i mit tilfælde, hvor jeg ønsker at hæve kapitalen gennem kapitalforhøjelse for derefter at omdanne til ApS. 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan da godt være at jeg husker forkert mht. 1 års reglen.
Hvis du har læst 20 links, hvordan er du så ikke kommet frem til den konklusion som må være: "så snart selskabskapitalen og den særlige reserve udgør 50.000 kr., kan du omdanne til et ApS"

Du kan i det første år ikke have noget på den særlige reserve før der er godkendt et regnskab.
Du kan, som jeg læser det, ikke have en selskabskapital højere end de 49.999 kr, da det ellers ville være et ApS.

Hvad er grunden til at du vil lave en forhøjelse i første omgang?
Måske det er værd at overveje andre alternativer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm. Jeg tør ikke drage konklusioner, før jeg er ret sikker. :-) 

Så det du faktisk siger, er at det ikke rigtig kan lade sig at gøre. Ikke med mindre man venter. 

Forhøjelsen laves som følge af at andre parter tiltræder i ejergruppen. Vi ønsker herefter en ApS i stedet for IVS. 

Alternativet ved at oprette et nyt ApS fra start, så skal IPR flyttes fra IVS til nyt ApS selskab og jeg frygter at det er besværligt i forhold til værdisættelse, overgivelsen og beskatning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i alle fald aldrig hørt om nogen karantæne periode for at skyde mere kapital ind helt regulært, via generalforsamling og de alm regler for kapitalforhøjelse - nye anparter - investorer med beskattede midler osv og derved også kunne omdanne til ApS. 
Jeg må så også erkende, at jeg ikke kendte til en 1 års regel i det hele taget. Jeg ville da mene, at hvis revisor med høj sikkerhed kan erklære kapitalen til stede, så kan der omdannes - og ved kapitalforhøjelsen kunne jeg også forestille mig kapitalen skal bekræftes på samme vis, nok fordi forhøjelsen i sig selv vel ikke siger noget om at pengene er der - der kunne jo være stor gæld 

Du kan da bare ringe til www.ditselskab.dk Jacob Tøjner og få svaret. Selve svaret kan vil ikke færre dyrt, og så kan du jo samtidigt få pris for at få dem til stå for at få kapitalforhøjelsen korrekt

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke nogen 1 års regel.

Du kan skyde ligeså meget ind du har lyst til. Begrænsninger er kun på opsparingsreserven, som alene kan blive op til 49.999 + indskud på 1kr = 50.000. . Har det sidste halvere gjort denne øvelse 2 gange hvor der blev skudt 1-2 mio. Ind så vi omdannede til ApS og videre til A/S indenfor 1. Regnskabsår.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cef og John Hannover

Mit problem er illustreret herunder: Jeg forsøger at lave en kapitalforhøjelse på 49000kr da jeg i forvejen har 1000kr som indskud. Tanken er her at opnå 50.000kr for derefter at omregistrere. Men fejlen er:

Tak for svar. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Yonas:

Mit problem er illustreretherunder: Jeg forsøger at lave en kapitalforhøjelse på 49000kr da jeg i forvejen har 1000kr som indskud. Tanken er her at opnå 50.000kr for derefter at omregistrere.

For at gøre det helt kort og præcist!

 

Vil du gerne have lavet dit IVS om til et ApS kan det ikke gøres efter den fremgangsmåde du har gang i nu!

Start med at læse selskabsloven § 357 C, der står lige præcis hvad der skal ske.

Du skal have noget opsparet overskud, en enkelt krone er i princippet nok. De resterende 49.999 kr. kan så være selskabskapital. Betingelsen er at reserver + selskabskapital udgør min. 50.000 kr.

Dernæst skal du have fat i en revisor, enten registreret eller statsautoriseret, som skal skrive under på kapitalen er til stede. Dette er en betingelse iflg. § 357 C, som henviser til § 37 om en vurderingsmand.

Også skal du have lavet vedtægterne om så de passer til din nye struktur, nb: husk nu at have et lille stykke papir hvor der står i har afholdt en generalforsamling, hvor i er blevet enige om at lave selskabet om til et ApS (hvis du er eneste anpartshaver, så lav papiret alligevel, det er en formalitet)

 

Måske er det en idé at gå til en revisor fra starten. Spørg om en samlet pris fra starten, shop evt. lidt rundt mellem revisorne så du får den bedste pris.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)