Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs og fradrag

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Desværre - den gik ikke, men vi kæmpede bravt ;(

Er der nogle herinde der ved, hvordan jeg står ift. fradrag ved konkurs?

Jeg har indskudt kr.250.000 i egenkapital, som går tabt, men som jeg jo har fradrag for.

Hvad så med de knap kr.600.000, som jeg sammen med min partner har lånt firmaet hen over tid via hendes holding selskab (som jeg har lavet særskilt aftale med, hvor jeg betaler 50% af lånet hen over tid - og derved hæfter personligt jf. de skriftlige aftaler der foreligger om, at såfremt virksomheden ikke kan tilbagebetale beløbet, så hæfter andelshaverne svt. deres andel).

Kan jeg opnå fradrag for dette beløb også (50 % af de knap 600.000) i og med jeg har underskrevet, at jeg hæfter personligt?

På forhånd tak,

Sophie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at forstå problemstillingen helt sikkert! Du har lånt penge til din partners Holdingselskab som så har lånt pengene videre til jeres driftselskab, som nu lukkes?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MissSophie33:
Kan jeg opnå fradrag for dette beløb også (50 % af de knap 600.000) i og med jeg har underskrevet, at jeg hæfter personligt?

Mit umiddelbare bud er at du ikke har fradrag for det beløb, som du har lånt jeres fælles firma via din partners holdingselskab.

Hovedreglen er nu, at der er fradrag for personers tab på udlån. Der er en undtagelse til dette for hovedaktionærer. Det vil sige personer som har ejet mere end 25 % af selskabskapitalen eller mere end 50 % af stemmerne inden for de seneste 5 år. De har personer har ikke fradragsret.

Umiddelbart vil du så sige at du jo har lånt pengene til din partners holdingselskab, som du ikke er medejer af(?). Her er jeg meget overbevist om at SKAT vil betragte det som et direkte lån til jeres fælles  driftsselskab, da der ingen forretningsmæssig begrundelse er for at pengene lige runder din partners holdingselskab. Det underbygges jo også af at hæftelsen hænger direkte sammen med ejerandelen i driftsselskabet.

Hvis du stilles som du har lånt pengene direkte til driftselskabet er der så ingen fradrag.

Jeg forstår ikke at du har taget dig risiko at låne via din partners holdingselskab? NU er der en situation, hvor din partner kan have interesse i at holde liv i sit holdingselskab for at få halvdelen af lånet kradset ind fra dig.

Her kunne hjælp fra en rådgiver nok have hjulpet dig til fradragsret.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)