Jeg har kørt en test med Google Shopping annoncer i et par uger nu, og ser både en øgning i trafikken og i antal ordrer, så jeg antager at dette kommer fra disse annoncer. Udfordringen er bare at i Google Analytics så havde jeg forventet at se disse konverteringer under "Paid search", men det gør jeg ikke. Antal konverteringer under "paid search" har været rimelig konstant de sidste to uger, og dette ser ud til at passe godt med antal konverteringer jeg får via AdWords annoncer. Derimod har antal konverteringer under "Organic search" gået markant op efter at jeg startede med annonceringen på Google Shopping, og det vil vel være naturligt at antage at dette kommer fra disse Google Shopping annoncer? Men hvorfor dukker de op under organisk søg i Analytics, og ikke under betalte søg? |
Hej Mick,
Shopping hører under paid search/ads; ikke under organisk.
Årsagen til at du ser en stigning i organiske konverteringer kan være mange. Men en typist årsag er, at når du begynder at benytte shopping ads, så optager du mere real estate/du får mere synlighed når folk søger efter dine søgeord/de ord du har indsat i de feed mm. Altså, folk bliver mere opmærksomme på din forretning. Det betyder ikke, at de fluks trykker på en shopping annonce, men at de måske scroller lidt ned, og trykker på en af dine organiske søgeresultarer.
Men i stedet for at gætte dig frem til hvad der virker og hvad der ikke virker når vi taler konverteringer, så vil jeg anbefale at du sætter en konverteringssporing op (enten direkte i AdWords eller via din Google Analytics konto)
Selvom konverteringssporing ikke er 100% korrekt (hvilket har noget at gøre med forskellige attribution models osv.), så er det langt bedre end ikke at have det sat op.
Du kan se hvordan det gøres her:
https://support.google.com/adwords/answer/1722054?hl=en
Håber mit svar hjælper, og sig endelig til hvis du har yderligere spørgsmål.
Med venlig hilsen,
Jacob
www.consultingeleven.com