Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vises Google Shopping annoncer som "organisk søg" i Analytics?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Marielyst
Tilmeldt 30. Apr 17
Indlæg ialt: 83
Fra  Partylys.dk Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kørt en test med Google Shopping annoncer i et par uger nu, og ser både en øgning i trafikken og i antal ordrer, så jeg antager at dette kommer fra disse annoncer.

Udfordringen er bare at i Google Analytics så havde jeg forventet at se disse konverteringer under "Paid search", men det gør jeg ikke. Antal konverteringer under "paid search" har været rimelig konstant de sidste to uger, og dette ser ud til at passe godt med antal konverteringer jeg får via AdWords annoncer. Derimod har antal konverteringer under "Organic search" gået markant op efter at jeg startede med annonceringen på Google Shopping, og det vil vel være naturligt at antage at dette kommer fra disse Google  Shopping annoncer? Men hvorfor dukker de op under organisk søg i Analytics, og ikke under betalte søg?

Fra København
Tilmeldt 21. Nov 16
Indlæg ialt: 66
Fra  Consulting Eleven Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mick,

Shopping hører under paid search/ads; ikke under organisk.

Årsagen til at du ser en stigning i organiske konverteringer kan være mange. Men en typist årsag er, at når du begynder at benytte shopping ads, så optager du mere real estate/du får mere synlighed når folk søger efter dine søgeord/de ord du har indsat i de feed mm. Altså, folk bliver mere opmærksomme på din forretning. Det betyder ikke, at de fluks trykker på en shopping annonce, men at de måske scroller lidt ned, og trykker på en af dine organiske søgeresultarer.

Men i stedet for at gætte dig frem til hvad der virker og hvad der ikke virker når vi taler konverteringer, så vil jeg anbefale at du sætter en konverteringssporing op (enten direkte i AdWords eller via din Google Analytics konto) Smile

Selvom konverteringssporing ikke er 100% korrekt (hvilket har noget at gøre med forskellige attribution models osv.), så er det langt bedre end ikke at have det sat op.

Du kan se hvordan det gøres her:

https://support.google.com/adwords/answer/1722054?hl=en

Håber mit svar hjælper, og sig endelig til hvis du har yderligere spørgsmål.

Med venlig hilsen,

Jacob

www.consultingeleven.com

Fra Marielyst
Tilmeldt 30. Apr 17
Indlæg ialt: 83
Fra  Partylys.dk Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

Mange tak for et rigtig godt svar, det giver mening hvad du skriver.

Ang. sporing af konverteringer, så har jeg sat det op i Analytics, men på konverteringer som kommer fra organiske søg, stopper det lidt op ved søgeord "(not provided)", så jeg kan ikke rigtig se hvilke søgeord det er som genererer konverteringer. 

Fra København
Tilmeldt 21. Nov 16
Indlæg ialt: 66
Fra  Consulting Eleven Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mick,

Velbekomme.

Ja, ang. konverteringer fra organiske søgninger og de relaterede søgeord, så er det lidt en anden boldgade. Dog vil jeg anbefale dig, at kigge nærmere på rapporten "Betalt og organisk" i Analytics.

For at kunne bruge denne rapport, skal du have en Search Console-konto for dit website, og denne Search Console-konto skal linkes til din AdWords-konto. Search Console er et gratis Google-værktøj, der giver dig data og tips til, hvordan du får en bedre forståelse af og forbedrer din søgetrafik.

Når du linker dine konti, kan du se dine organiske søgeresultater. Bemærk at rapporten "Betalt og organisk" kun registrerer effektiviteten af tekstannoncer. Den indsamler ikke statistik fra Shopping-annoncer.

Du kan se mere her:

https://support.google.com/adwords/answer/3097241?hl=da

Hvad angår konverteringer/måling af dine Shopping kampagner i AdWords: Hvis du har aktiveret Auto-tagging i din AdWords konto og sat konverteringsporing op, så kan du se hvilke specifikke shopping kampagner (og search of display kampagner), som giver konverteringer.

Med venlig hilsen,

Jacob

www.consultingeleven.com

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)